Kortfattat om M Ullmans föredrag under AIM

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Jan Forsgren
Inlägg: 106
Blev medlem: 31 jan 2012, 15:47
Namn: Jan Forsgren

Kortfattat om M Ullmans föredrag under AIM

Inlägg av Jan Forsgren »

Så här har Michael skrivit till mig på en uttrycklig fråga om vad han vill/kan skriva just nu:

Michael Ullmann presented the latest results of his research work. He explained the reason for introduction and the development of RLM 81/82 starting in autumn 1942. After exhausting testing the Testcenter Travemünde released the new camouflage colours for use in Autumn 1943. He also presented evidences that RLM 83 was developed as a camouflage colour for a Mediterranean sea camouflage and that the colour was "dark blue". RLM 83 was introduced in Autumn 1943.

Mina egna kommentarer till detta:

Skillnaden mot vad som har skrivits tidigare är dels att han lägger introduktionen av de nya färgerna tidigare, dels förstås själva kulören på RLM 83, som han dokumentmässigt har belagt som mörkblå, vilket är en oerhörd skillnad mot ”gissningarna” i utgivna böcker det senaste decenniet.
Tänk på 72/73 (See-kammo) som har en dragning åt blått.

Han berättade också om språkförbistringar under åren, och skillnaden mellan Hellgrau och Lichtgrau. Om man utgår från t.ex. Hellgrau och översätter till engelska med light grey och sen till tyska som Lichgrau så får man en kulör som inte längre är enligt den tyska andemeningen. Detta okänsliga översättande har gjorts ett antal gånger av brittiska författare.

Vidare att i RLM-systemet hade man grupper av kulörer som hörde ihop; 70/71, 72/73, 74/75, och så kom 81/82. Vad som var entydigt på de tre första var att den mörkare kulören var den första och den ljusare var den andra, så också när det gällde 81/82? I instruktionerna som kom med de nya färgerna (lite tidigare än vad som hittills hävdats, enligt Ullmanns senaste rön), stod också att man skulle använda eventuella restlager av 70/71, och specifikt använda 70 istället för 81 och 71 istället för 82.
Ergo skulle också 81 vara en mörkare kulör än 82. Det har inte entydigt varit så i nyare publikationer. Herr Ullmann beskrev 81 och 82 men här måste jag tillstå att jag inte minns exakt hans ord, och dessutom finns INGA belägg för att de någonsin beskrevs kulörmässigt av RLM, så det får vänta tills han eventuellt får publicera en ny upplaga av sin bok om de tyska färgerna.


Ni som också var med kanske kan fylla i mina luckor?

/Jan
Johan C
Inlägg: 116
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:22
Namn: Johan Carlbom
Ort: Landvetter

Re: Kortfattat om M Ullmans föredrag under AIM

Inlägg av Johan C »

En mycket bra sammanfattning Janne!

Det jag kan tillägga är att Ullman ansåg att färgerna 81/82 var mycket lika de tidigare färgerna 61/62. Minns dock inte om han sa detta under själva föreläsningen eller om det var efteråt när vi samtalade. Dessutom verkar 81 ha varierat en hel del i kulören, på något ställe anges den som "Braunviolett" och på annnan plats som "Dunkelgrün". Har för mig att det var t.ex. Messerschmitt som använde en brunaktig nyans medans Focke-Wulfs och Dorniers variant var åt det gröna hållet.

Min egen fundering efteråt var vilken färg det då kan ha varit på det som i litteraturen anges som den gröna 83? Kan det vara en variant av 81? Eller kanske 80? Bara fler frågor och inga svar...

/Johan C
Johan Carlbom
Cpt_Farrel
Inlägg: 27
Blev medlem: 28 jan 2012, 01:08

Re: Kortfattat om M Ullmans föredrag under AIM

Inlägg av Cpt_Farrel »

Bra sammanfattning, den gröna färgen kan ha varit en grön version av 81. Man har hittat färgburkar i Tjeckien varav en innehöll 81 enligt etiketten men som var grön.

/Anders
GunnarJ
Inlägg: 10
Blev medlem: 29 aug 2012, 12:37
Namn: Gunnar Jansson
Ort: Sandviken

Re: Kortfattat om M Ullmans föredrag under AIM

Inlägg av GunnarJ »

Hej Janne

Håller med, mycket bra sammanfattning, Michael visade i sin presentation och som jag förstog det kulör beskrivning från RLM, att RLM 82 hade benämningen "Hell grun" och RLM81 "Olivgrun".
En fundering jag har är när en mörkgrön och brunviolett-grön använts i kombination, viket gav väldigt liten kontrast skillnad för att kunna verka som effektivt kamouflage (bryta konturer), vilket rimligen då vara två varianter av RLM81, kan det ha berott på att inte RLM 82 ej fanns tillgängligt och man tog det man hade för att skapa någon form av avvikelse i färgton?
En annan intressant sak han nämde var den "grönaktiga" variantern av RLM 76 (ljusblå).
Alla färger innehöll tydligen zink kromat som jag bra skydd mot oxidering av aluminium.
När det bestämdes att man skulle minska pigment mängden för att spara råvaroro så blev det av naturliga själ en grön nyans liknade RAF's "sky".
Gick åt mycket pigment att "döda" den gula tonen i zink kromat så ganska logiskt. :-)

Hoppas det kommer en nyutgåva av Ullmanns bok med senaste rönen.

Trevlig helg alla.

Mvh Gunnar
Cpt_Farrel
Inlägg: 27
Blev medlem: 28 jan 2012, 01:08

Re: Kortfattat om M Ullmans föredrag under AIM

Inlägg av Cpt_Farrel »

Angående kombinationen mörkgrönt och brunt, varje gång man ser dem tillsammans verkar den bruna betydligt ljusare än den mörka färg som RLM81 nu ofta anses vara (liknande eller möjligtvis identisk med RLM61)

Om nu 81 fanns i både grönt och brunt, varför inte 82 också? Enligt Ullman visade ju dokumenten på att man testat brunfärgade varianter av de gröna färgerna 81 och 82.

Om man tänker sig en grön och en brun 81 samt grön och brun 82, då skulle man kunna förklara alla de ologiska avvikelser som förekommer i 81 som dessutom verkar beroende av vilken färg den kombinerats med. (Mörk 81 med 82 och ljus 81 med ...tja, inte 83 då utan grön 81!)

Jag har lite svårt för teorin om att det inte fanns klara besked på hur 81 skulle se ut, man gick ju mot att använda RAL färgerna och då kan det inte har varit något problem att definiera färgerna. Det funkade ju bra med 82. (Ullman nämner RAL6003 som 82 och RAL8019 som RLM81 i Jerry Crandalls böcker om Fw190D-9)

I min mening är det i alla fall inte mindre ologiskt med en brun RLM82 än vad det är att kombinera två helt olika varianter av RLM81! :)

(Varför skulle man ha det på lager, och om man hade det, vem kom på det? Går man verkligen och öppnar en burk 81 till om 82 tagit helt slut? Och dessutom har turen att den är så annorlunda din andra burk att man kan kombinera dem!) Burk är kanske fel uttryck i sammanhanget men ni fattar...

Vi får se vad Ullman lyckas gräva fram...

/Anders

Sådär, nu fick jag luftat den teorin för första gången, bättre att göra det på svenska så att inte så många förstår stolligheterna :)
Jan Forsgren
Inlägg: 106
Blev medlem: 31 jan 2012, 15:47
Namn: Jan Forsgren

Re: Kortfattat om M Ullmans föredrag under AIM

Inlägg av Jan Forsgren »

Cpt_Farrel skrev:Angående kombinationen mörkgrönt och brunt, varje gång man ser dem tillsammans verkar den bruna betydligt ljusare än den mörka färg som RLM81 nu ofta anses vara (liknande eller möjligtvis identisk med RLM61)

Om nu 81 fanns i både grönt och brunt, varför inte 82 också? Enligt Ullman visade ju dokumenten på att man testat brunfärgade varianter av de gröna färgerna 81 och 82.

Om man tänker sig en grön och en brun 81 samt grön och brun 82, då skulle man kunna förklara alla de ologiska avvikelser som förekommer i 81 som dessutom verkar beroende av vilken färg den kombinerats med. (Mörk 81 med 82 och ljus 81 med ...tja, inte 83 då utan grön 81!)

Jag har lite svårt för teorin om att det inte fanns klara besked på hur 81 skulle se ut, man gick ju mot att använda RAL färgerna och då kan det inte har varit något problem att definiera färgerna. Det funkade ju bra med 82. (Ullman nämner RAL6003 som 82 och RAL8019 som RLM81 i Jerry Crandalls böcker om Fw190D-9)

I min mening är det i alla fall inte mindre ologiskt med en brun RLM82 än vad det är att kombinera två helt olika varianter av RLM81! :)

(Varför skulle man ha det på lager, och om man hade det, vem kom på det? Går man verkligen och öppnar en burk 81 till om 82 tagit helt slut? Och dessutom har turen att den är så annorlunda din andra burk att man kan kombinera dem!) Burk är kanske fel uttryck i sammanhanget men ni fattar...

Vi får se vad Ullman lyckas gräva fram...

/Anders

Sådär, nu fick jag luftat den teorin för första gången, bättre att göra det på svenska så att inte så många förstår stolligheterna :)
Hej Anders,

Det första du skriver, att den ena färgen verkar vara betydligt ljusare än den andra, det kan vara att den inte är 82, utan att man målat över den med 02 eller 75 som skedde på förbandsnivå. Detta för att förbättra kamouflaget på marken genom att öka kontrasten mellan färgerna. Tänk på alla bildtexter med "75 och 83" för ovansidan som nu sannolikt kan anses som felaktig!

Normalt fanns, och sannolikt här också, klara besked om de nya färgerna. Först fanns en kod för färgen (för den av färgtillverkarna som favoriserades just då) och det bifogades dessutom med allra största säkerhet färgchips (vi pratar om tyskar!), men tyvärr har allt förstörts. Vad som däremot saknades var en beskrivning av kulören; om den var braun, olivgrün eller någon annan kulör.
Färgerna var ytterst noggrannt specificerade, därför kan man fortfarande idag blanda exakta kulörer (frånsett 81, 82 och 83). Ledande tillverkare under kriget var Glasurit och Herberts, som fortfarande existerar.

Anledningen till att andemeningen i direktivet inte följdes kan ha flera orsaker. Brist på råvaror till färgerna, att disciplinen hade försvagats eller något annat. Betänk också att man fortfarande hade möjlighet att använda gamla färger, och skälet till att det fanns kvar av de gamla färgerna hos tillverkarna av flygplansdelar var det tyska systemet som krävde rätt stora beställningar och att kasta färger hade inte varit uppskattat.

/Jan
Cpt_Farrel
Inlägg: 27
Blev medlem: 28 jan 2012, 01:08

Re: Kortfattat om M Ullmans föredrag under AIM

Inlägg av Cpt_Farrel »

Skulle nog förtydligat att den ljusare färgen jag nämnde kommer från färgfoton och bevarade delar. Att många ljusa färger i svartvita foton säkert var RLM75 håller jag med om, finns inga tvivel att många maskiner bar denna färg kombinerat med 74 eller 81 fram till slutet.

Här är ett exempel på ljusare brun ihop med vad som borde vara grön RLM81 eftersom vi kan glömma RLM83:
Bild

Ett annat bra exempel är Australian War Memorials Bf109 som är målad med snarlik brun på ena vingen.
Bild

Färgen är ju som den är, så vad man tror den hade för nummer är egentligen inte det mest intressanta, dock anser jag att det som sagt skulle förklara en hel del om det lika väl som det fanns grön och brun RLM81,(Vilket man vet) var det samma med RLM82. I alla fall med tanke på att Michael Ullman berättade att dokumenten påvisade tester av bruntonade versioner av 81 och 82.

Att det skulle kunna finnas avvikelser är en sak, men RLM81 var ju avsedd att vara den mörka färgen i kamoflaget och då kan jag inte tänka mig att så stora avvikelser accepterades att färgen faktiskt var den ljusare och fick kombineras med en annan version of samma färg, RLM81.

Man vet aldrig, för ett par veckor sen gick man ju och trodde att RLM83 var grön... :)
GunnarJ
Inlägg: 10
Blev medlem: 29 aug 2012, 12:37
Namn: Gunnar Jansson
Ort: Sandviken

Re: Kortfattat om M Ullmans föredrag under AIM

Inlägg av GunnarJ »

Hej

Vad jag har förstått av att läst i Jerry Crandall's två volymer om Fw190 D9 så verkar RLM82 (ljusgrön) varit ganska "stabil" i ton, varit liten skillnad i nyans mellan olika delar man funnit, har för mig att Michael var inne på samma spår vid hans presentation.

Detta kan ju vara spekulationer och vem vet om RLM82 hade variationer från brunt till grönt också fast åt det ljusa hållet....har svårt att tro det men hoppas vi får höra mer "trådar" om detta på nätet.

Det som nu kommit fram på ett par forum har mötts med skeptisism och misstänksamhet, tror inte att förrän Michael själv kommer ut med den information han hittat så kan det börja och vilket jag hoppas fler intressanta diskussioner :-)

Mvh Gunnar
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Kortfattat om M Ullmans föredrag under AIM

Inlägg av Stefan S »

Innebär dessa nya rön att man kan slänga gamla modeller målade i "fel"färger?

Stefan, lätt ironisk
Cpt_Farrel
Inlägg: 27
Blev medlem: 28 jan 2012, 01:08

Re: Kortfattat om M Ullmans föredrag under AIM

Inlägg av Cpt_Farrel »

Det gör du helt som du vill. :)
Poängen är dock att den mörkgröna färg som syns ibland på bilder från slutet av kriget inte var RLM83 som många har trott utan något annat. Ingen säger att mörkgrön inte användes.
Skriv svar