Ju 88 Bredåkra = On topic

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
AndersN

Re: Ju 88G-6 nödlandning i Sverige..

Inlägg av AndersN »

Den fyrbladiga propellern skulle väl va det som avslöjar att det är en G-7. OM det nu överhuvudtaget faktiskt producerades nån...

Antennerna är av någon anledning väldigt sårbara.. Tänkte prova göra spröten av delvis skalad optofiber, lagom flexibelt och tunnt.

Bredåkralandaren är snygg med sitt spagettikamo..lutar åt den när det blir en G-6, om jag nånsin lär mig hantera färgsprutan....

Märkligt ändå hur allt på det här forumet oftast leder till modellbygge;)
AndersN

Re: Ju 88 Bredåkra = On topic

Inlägg av AndersN »

Ooh, fin bild på fenan och kamouflaget :) tack för det.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Ju 88 Bredåkra = On topic

Inlägg av Robin Nilsson »

Kamouflaget på bilden av fenan/stjärten ser ut som om det gjorts av
någon som inte riktigt lärt sig att hantera airbrush/färgspruta ännu
så jag tror att det skulle bli perfekt om du gör den innan du blivit
expert på airbrush ;-)
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Ju 88 Bredåkra = On topic

Inlägg av Andre B. »

Det är väl inte hundra säkert att de få G7:or som byggdes alla fick fyrbladiga propellrar. Diskussionerna går ju vida isär om det blev några flygvärdiga maskiner eller inte. Bilder är det dåligt med och det är svårt att se hur vingspetsarna ser ut på en maskin som står på marken...

Är hur som helst en intressant maskin att bygga. En Ju 88G "sport" liksom... *s*
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Emil Lindberg
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53

Re: Ju 88 Bredåkra = On topic

Inlägg av Emil Lindberg »

Jag vill minnas att det finns uppgifter om denna, och andra tyska nödlandare vid F 17, i boken (böckerna?) "Nödlandare" av Lennart Andersson.

Posta frågor plus bilder på SFF forum vet ja! Lennart är ibland aktiv där
AndersN

Re: Ju 88 Bredåkra = On topic

Inlägg av AndersN »

Andre B. skrev:Det är väl inte hundra säkert att de få G7:or som byggdes alla fick fyrbladiga propellrar. Diskussionerna går ju vida isär om det blev några flygvärdiga maskiner eller inte. Bilder är det dåligt med och det är svårt att se hur vingspetsarna ser ut på en maskin som står på marken...

Är hur som helst en intressant maskin att bygga. En Ju 88G "sport" liksom... *s*
Så sant, men den var specad med Jumo 213E och fyrbladig prop.

Haha Ju 88G Sport :)
Nu blev jag sugen på att göra nåt dumt...att börja på G-7an....hmm
Skriv svar