Ju 88 Bredåkra = On topic

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Ju 88G-6 nödlandning i Sverige..

Inlägg av Andre B. »

Hej!

Hittade en bild som skulle varit tagen på en nödlandad Ju 88 G-6 (?) i Bredåkra någon gång 1945. Finns det någon som känner till mer om denna maskin? Skulle tydligen tragiskt nog blivit skrotad 1947...

http://falkeeins.blogspot.se/2010/01/ju ... ghter.html
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
AndersN

Re: Ju 88G-6 nödlandning i Sverige..

Inlägg av AndersN »

Off topic?

Kan bara bekräfta att det är en G-6, samt att den har FuG 218 radar och att den ska ha den lilla bakåtvända antennen uppe på fenan.

Dekaler till denna följer med i Aims 1/32 G-6 konvertering.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Ju 88G-6 nödlandning i Sverige..

Inlägg av Andre B. »

Kanske inte är så "Off topic"? Har aldrig använt denna del av forumet så jag har kanske lite dålig koll på vad som inte är off topic och... *s*

Kul att det finns dekaler tillgängliga. Skulle vara kul att bygga en maskin med svensk anknytning. Har Zvesda's G6:a liggande. Men ser framemot att det kommer en ny Ju88G6 från Revell. Det "borde" det göra...

Hur många nattjakts Ju 88:or skulle vi få ihop på ett möte? *s*
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
AndersN

Re: Ju 88G-6 nödlandning i Sverige..

Inlägg av AndersN »

http://www.aimsmodels.co.uk/html/1-48_4.html Bredåkralandaren B4+SA finns visst från Aims i 1/48 också, kanske värre i 1/72 men det är väl inget som inte går att skriva ut och/eller maska?

Det skulle nog kunna bli en trevlig samling 88or ;) Håller just nu på med en 1/32 långdistans nattjakt Ju 88G-10 med FuG 240 Berlinradar (blev tyvärr inga sådana, de dömdes till döden som Mistelbomber innan de byggdes färdigt.)

Jo man kan ju hoppas att Revell släpper fler varianter av sina nya fina formar i 72 och 32...
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Ju 88G-6 nödlandning i Sverige..

Inlägg av Andre B. »

En G-10:a i 1/32? Det låter som ett "stort bygge"! Såg resindelar till Revell´s 88:a för att göra en G-6 för ett tag sen. Men en G-10 klipper ju den på längden om inte annat. Själv har jag en G-7:a (1/72) som ligger nerpackad i väntan på målning och radarantenner. Är Italeri's 88 och 188 som ligger till grund för den modellen...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
AndersN

Re: Ju 88G-6 nödlandning i Sverige..

Inlägg av AndersN »

Jo det är nog dom resinklumparna jag använder plus en förlängning av bakkroppen.
Skapligt stor blir den, typ 60x55cm...

G-7an är för härlig! Har delar till den i 1/32. Jag har dock inte hittat några bilder på hur propellerbladen skulle sett ut. Vad har du använt? Paddel eller vanliga smala blad?
Tänkte göra den med täckt Morgensternradar.
Har du några bilder på bygget?
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ju 88G-6 nödlandning i Sverige..

Inlägg av Stellan »

Andre B. skrev:Kanske inte är så "Off topic"? Har aldrig använt denna del av forumet så jag har kanske lite dålig koll på vad som inte är off topic och... *s*

Kul att det finns dekaler tillgängliga. Skulle vara kul att bygga en maskin med svensk anknytning. Har Zvesda's G6:a liggande. Men ser framemot att det kommer en ny Ju88G6 från Revell. Det "borde" det göra...

Hur många nattjakts Ju 88:or skulle vi få ihop på ett möte? *s*
Ämnen är ju inte speciellt Off topic :) Handlar ju faktiskt exakt om det vi är inne här och pratat med varandra; frågor om modeller och modellbygge! Kolla på forumbeskrivningarna, då ser man vad som förväntas hamna var http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/index.php
Stellan Schroeder Englund
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Ju 88G-6 nödlandning i Sverige..

Inlägg av Andre B. »

Stellan skrev:
Andre B. skrev:Kanske inte är så "Off topic"? Har aldrig använt denna del av forumet så jag har kanske lite dålig koll på vad som inte är off topic och... *s*

Kul att det finns dekaler tillgängliga. Skulle vara kul att bygga en maskin med svensk anknytning. Har Zvesda's G6:a liggande. Men ser framemot att det kommer en ny Ju88G6 från Revell. Det "borde" det göra...

Hur många nattjakts Ju 88:or skulle vi få ihop på ett möte? *s*
Ämnen är ju inte speciellt Off topic :) Handlar ju faktiskt exakt om det vi är inne här och pratat med varandra; frågor om modeller och modellbygge! Kolla på forumbeskrivningarna, då ser man vad som förväntas hamna var http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/index.php
Det började ju som en tråd om en nödlandare. Sen blev det modellbygge i alla fall... *s*
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Ju 88G-6 nödlandning i Sverige..

Inlägg av Andre B. »

AndersN skrev:Jo det är nog dom resinklumparna jag använder plus en förlängning av bakkroppen.
Skapligt stor blir den, typ 60x55cm...

G-7an är för härlig! Har delar till den i 1/32. Jag har dock inte hittat några bilder på hur propellerbladen skulle sett ut. Vad har du använt? Paddel eller vanliga smala blad?
Tänkte göra den med täckt Morgensternradar.
Har du några bilder på bygget?
Bilder på en G7:a är inte lätt. Har inte sett någon bild där man säkert kan säga att det är en G7:a. Jan Forsgren har hjälpt mig lite med bygget då jag fick en vapengondol av honom. Vilka propellerblad som jag kommer att använda har jag inte bestämt mig för ännu men det lutar nog åt paddel. Det blir en med öppen Morgenstern radar och utan ZM. G7:an var ju tänkt som en Mosquito dödare. Blir en bra balans med sina längre vingar ihop med de andra Ju 88:orna.

Tog lite bilder på bygget tillsammans med en Dornier Do 217 N2 som också ligger i låda. Men vart den cd:n är vet jag inte i dagsläget. Har flyttat runt lite för mycket de senaste åren för att kunna bygga något vettigt. Och erfarenheten med nattjaktsflygplan är att antennerna klarar flyttar dåligt. Så modellerna har fått ligga nerpackade i väntan på de sista åtgärderna...

Bilden på den nödlandade G6:an väckte dock mitt intresse. Speciellt som jag fått tag i en Amt/Ertl C4/C6/R1...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Ju 88 Bredåkra = On topic

Inlägg av MartinN »

Det har uppstått en intressant tråd om nödlandade Ju 88:or och hur man bäst återger dem i liten skala på Off-topic-delen av forumet men nog är det väl On topic? Jag stjäl helt enkelt ämnet och stoppar in det här med hjälp av en bild från tiden då det begav sig. Om det blev tokigt kan någon säkert fixa till det.

Jag har ingen mer info att dela med er om bilden men tror att det är folk från Kungl. Göta Flygflottilj som är på plats i Bredåkra/F17.

Bild
Skriv svar