Nytt "Svenskt" tror jag

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Nytt "Svenskt" tror jag

Inlägg av Lars Befring »

använde inte vi engelska X-crafts i Sverige?

då borde väll det här släppet från Brengun passa:

Bild

så nu kan man bygga Mörten eller Spiggen eller vad den nu hette

/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Nytt "Svenskt" tror jag

Inlägg av Erik_G »

Japp, Den första Spiggen (efter originalnamnet Stickleback) var från början en brittisk miniubåt. Den är efter pension återbördad till Storbritannien och utställd där någonstans. Minns inte riktigt var, men nån kan nog fylla i detaljerna.
Mitt taskiga minne säger något om att den varianten vi hade var snäppet modernare än de som användes under vk2. Men det skulle inte förvåna mig om byggsatsen är baserad på den så vitt jag vet, enda överlevande Stickleback-båten, dvs fd HMS Spiggen.
Stellan
Inlägg: 5636
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nytt "Svenskt" tror jag

Inlägg av Stellan »

Jupp, det var en efterkrigsversion men jag vet inte på rak arm vad som kan ha skiljt dem åt http://en.wikipedia.org/wiki/Sticklebac ... _submarine HMS Spiggen ligger i Duxford nu. Den tidiga hette X, de senare XE och Spiggen var av Sticklebacktyp.
Stellan Schroeder Englund
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Nytt "Svenskt" tror jag

Inlägg av Öken-Erik »

Spiggen var en senare variant med en längre "överbyggnad" som sträckte sej ända fram till fören i princip.
Det finns flera modeller av X-craft, tex har Choroscy Modelbud en mycket fin resinmodell i 1/72, tyvärr är även det fel variant för att bygga "Spiggen": http://www.jadarhobby.pl/choroszy-s22-c ... 25032.html

Däremot har dom en utmärkt svensk MAS Motortorpedbåt T11 i 1/72 (kan byggas som några till), denna resinmodell har komplett inredning mm: http://www.jadarhobby.pl/choroszy-s40-s ... 25217.html

JB-Model som kommer till C4-OPEN för Choroszy men det kan vara ide att maila honom för att vara säker på att han har med just den modell ni vill ha (om dessa nu är intressanta dvs).

Öken-Erik

CU@C4
Senast redigerad av Öken-Erik den 25 sep 2012, 21:45, redigerad totalt 2 gång.
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Nytt "Svenskt" tror jag

Inlägg av Lars Befring »

Resin-GILLA
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
kai
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jan 2012, 21:26
Namn: Kai-Mikael Jää-Aro

Re: Nytt "Svenskt" tror jag

Inlägg av kai »

Alltså, med allt detta ”Tänk om” vet jag inte längre om ni talar sanning eller bara hittar på… :?
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Nytt "Svenskt" tror jag

Inlägg av Lars Befring »

:D spelar det någon roll? :D
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Nytt "Svenskt" tror jag

Inlägg av Robin Nilsson »

kai skrev:Alltså, med allt detta ”Tänk om” vet jag inte längre om ni talar sanning eller bara hittar på… :?
Tänk om, tänk nytt, tänk fritt, tänk mycket :-)
Huvudsaken är att man inte slutar tänka och inte tänker fel alltför ofta ;-)
Skriv svar