B-239 Brewster - Interior green

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Kalle M
Inlägg: 124
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:56
Namn: Kalle Malinen
Ort: Göteborg

B-239 Brewster - Interior green

Inlägg av Kalle M »

Är det någon som vet vilken färg en finsk Brewster Buffalo ska ha inne i cockpit? I Hasegawas instruktioner föreslår de "Interior green", men när jag har tittat runt så... Ja, jag vet inte. Så:

1. Vilken färg ska det vara? Jag målar uteslutande med Model Master Acryl så om någon skulle veta vilken kulör (eller vilken blandning av kulörer) som just de har vore det toppen, men annars... Interior green ser ut att vara åt det olivgröna hållet. Stämmer det?

2. Och finns det möjligen någon sajt med bra bilder på finska bufflar? Min "Finnish Air Force 1939-1945" är bra, men extra information skadar nog inte.
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: B-239 Brewster - Interior green

Inlägg av Robert A »

Aluminium.
http://flickrhivemind.net/Tags/bw372/Recent
Bra bilder på BW-372 i Tikkakoski. Vad gäller hemsidor vet jag inte men många av bilderna är upphovsrättsskyddade så blir lite svårt att lägga upp.
Har en massa böcker själv hemma så om du vet vilken individ du vill bygga kan jag hjälpa dig.

//Robert
Kalle M
Inlägg: 124
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:56
Namn: Kalle Malinen
Ort: Göteborg

Re: B-239 Brewster - Interior green

Inlägg av Kalle M »

Tack för svaret och länken! Och aluminium alltså? Snacka om att Hasegawa är fel ute!

Vad gäller individ så håller jag mig ändå till alternativen som Hasegawa erbjuder:

1. BW-384 1945 "NOKA"
2. LeLv 24. pilot Ilmari Juutilainen
3. LeLv 24. pilot Lauri Nissinen
4. LeLv 24, pilot Eero Riihikallio

Det lutar åt alternativ #2. Antagligen det vanligaste alternativet, men eftersom staden som min familj kommer ifrån har ett lodjur i sitt stadsvapen känns det ändå rätt.
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: B-239 Brewster - Interior green

Inlägg av bergwall »

Hej,
Jag kommer ihåg en del trådar på Hyperscale om det här ämnet och svaret på intreörkulör i finske Buffalo var att de var silvermålade eller omålad aluminium vid leverans och en bra tid efter. Om de blev ommålade så var det under någon större översyn i en ljusgrå kulör som det tydligen kan ges exempel på i andra finska flygplan. Källan till den informationen har jag dock inte koll på.

Hälsningar
Robert
Senast redigerad av bergwall den 14 sep 2012, 16:15, redigerad totalt 1 gånger.
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: B-239 Brewster - Interior green

Inlägg av Robert A »

Läste lite i dessa trådar på hyperscale med och jag tror mer på teorin att aluminiumets korrosionsskydd (något typ av lack) blir grå med tiden.
Men när jag var i Tikkakoski och tittade på BW-372 kan man tydligt se att den i alla fall alltid varit omålad invändigt, så kör på ett säkert kort och kör aluminium av det mattare slaget.

Vad gäller undersidan på planen är det samma debatt om de var gråmålade/ljusblåa/aluminium. BW-372 är i mitt tycke den sk. Aluminium dope där lacken som skyddar aluminiumet blivit
gråaktigt med tiden. När jag byggde BW-393 i 1:48 körde jag en aluminium som bas för att sedan lackera ytan med en lack som har ett par droppar grå i sig.

Annars tänk på att finnarna la till ryggpansar på alla planen som var instucket i stolen (den rostade plåten som är spräckt på en av de bilderna som finns i länken)
Kommer inte ihåg om hasegawa har detta i satsen.
Kalle M
Inlägg: 124
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:56
Namn: Kalle Malinen
Ort: Göteborg

Re: B-239 Brewster - Interior green

Inlägg av Kalle M »

Tack för svaren! Jag kör på aluminium. Får se om jag sedan tycker att det räcker med ett lager mattlack över, eller om jag kör lack + litet grå färg.

För undersidan föreslår Hasegawa ljust, ljust grå - FS26440. Där bestämmer jag mig först när jag har målat klart cockpiten och ser hur det ser ut.

Och jodå, Hasegawa har stoppat in ett ryggpansar i satsen. Självklart saknas delar av inredningen jämfört med vad som verkligen fanns i cockpit, men jag tycker ändå att det ser bra ut. Det är faktiskt en väldigt trevlig modell.
kari lumppio
Inlägg: 10
Blev medlem: 17 jul 2012, 22:40

Re: B-239 Brewster - Interior green

Inlägg av kari lumppio »

Hej!

För cockpit inreding färger kanske det här link hjälper:
http://www.pienoismallit.net/galleria/referenssi_6876/

Gällande grå/silver dope undersidor. Generellt finska flygplanen var målade om endast efter stora reparationer eller på (major) undersyn. Det vill säga at om kamoflage målade (grön&svart) Brewster hadde silver undersida det låts vara det till nästa visit i depå (LeV / KLeV) eller på fabrik (VL).

Från mai 1942 undersid färg var enlig order bytet till ljusblå, färgnyans RLM 65 (andra färgnyanser var till finska färgmaller även för de tyska Ikarol färger). Detta färg var en modfikation till det standard målningsinstrukitoner till krigflygsplan ( svart&grön översida, ljusgrå undersida). Och var dokumenterad separat i reparationsrapporter.

Jag har kållat arkivdokumenter för de alla finska Brewster och såvitt jag vet bara fyra BW var målade "maalattu sotakoneiden maalausohjeen mukaisesti" some bokstavligen tagen menar att dom var målade grön-svart med ljusgrå undersidor. Dom fyra var: BW-388 (Sep 1941), BW-380 (Dec 1941), BW-355 (Mar 1942) och BW-393 (May 1942). Notera att BW-388 havererade redan i mars 1942 och efter reparering på VL fick lysblå undersida i Juni 1942. Den var också den första dokumenterade BW med ljusblå undersida på samma gång.

Det är möjligt att där var mera ljusgrå undersidor på Brewster, till exempel BW-351 som hade målning reparerad (men inte ommålad!) i mars 1942.

Vad gäller BW-364 den har inte dokumenterad visit för (större) reparationer före sen 1943. Jag tar det som "bevis" att denna individ hade silvermålad undersidor till sen 1943 när den gick till major översyn. Juutilainen hade då flugit med Bf 109 några månader. Det är också stor möjlighet att BW-364 hade det fönstret i buken hela den tiden Juutilainen flög med det.

BW-393 var flugen med båda Hans Wind och Eino Luukkanen. Det finns inte en märkning på dokumenter om ljusblå färg för tiden när denna individ var med (H)LeLv 24. Så att den kan ha varit med lysgrå undersida från 1942 som jag skrev över. Om bukfönster kan ja inte minns, för att checka detta behöver jag 150W AC adapter till min dator (har beställt sådan och väntar nu för trejde månad!).


MvH,
Kari
Kalle M
Inlägg: 124
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:56
Namn: Kalle Malinen
Ort: Göteborg

Re: B-239 Brewster - Interior green

Inlägg av Kalle M »

Wow! Hyödyllisesti... Kiitos infosta ja linkistä - todellakin käyttäkelpoiset. Kuten sanottu luulen että minä rakennan Juutilaisen kone, ja mulla on hyvää viitemateriaalia nyt. Kiitos kaikille! Ja Kari: Toivon että tuo adapteri tulee, koska mielellään sinä saat selittää minulle tämä "bukfönster". Tiedätkö jos se ikkuna on Hasegawa-rakennussarjassa (1:72)?

Tai ruotsiksi/Eller på svenska:

Wow! Matnyttigt... tack för informationen och länken - verkligen användbara. Som sagt var tror jag att jag kommer att bygga Juutilainens maskin, och jag har bra referensmaterial nu. Tack till alla! Och Kari: Jag hoppas att den där adaptern kommer, för du får gärna förklara det här bukfönstret för mig. Vet du om fönstret finns i Hasegawa-byggsatsen (1:72)?

Ystävällisesti / Kalle
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: B-239 Brewster - Interior green

Inlägg av Robert A »

Kan lägga in bild på mitt bygge av BW-393 som jag slutförde om jag minns rätt för 2 år sedan. Classic Airframes 1:48 med CMK detalj set.
Har två satser till liggandes så jag kan bygga Juutilainens och Lukkanens med :) Måste bara färdigställa en MS.406 ifrån AZ-models som ger mig gråa hår!

Bild

BW-364 ska ha bukfönstret kvar enligt bilder i Stenmans böcker. Hoppas du poster lite WIP på bygget, alltid trevligt med fler finska byggen.

//Robert
Kalle M
Inlägg: 124
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:56
Namn: Kalle Malinen
Ort: Göteborg

Re: B-239 Brewster - Interior green

Inlägg av Kalle M »

Verkligen stiligt bygge! Däremot får vi se hur det blir med bilder på mitt bygge, jag känner mig fortfarande som en nybörjare. (Återfallsbyggare, målar fortfarande med pensel.) Så jag lovar ingenting.

Men jag är nyfiken/undrande över det här bukfönstret. Var satt det? Vad var syftet?
Skriv svar