B-239 Brewster - Interior green

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: B-239 Brewster - Interior green

Inlägg av Robert A »

Eftersom brewstern var gjord för att användas på hangarfartyg hade man massa fönster under cockpit dvs under buken mellan vingarna så piloten fick en bättre vy över landningarna.
Finnarna målade dock ofta över dessa fönster, tog bort dem helt och ersatte hela glasade partiet med aluminium plåtar. Ofta sprutade tydligen is och snö upp och krossade rutorna och
fanns ingen anledning att sätta dit nya glas, fanns troligen inga reservdelar till detta i alla fall.

Sedan vilka individer som hade vad och när är svårare, ofta ser man inte tillräckligt bra på bilderna om det sitter glas eller plåtar. Man får även bestämma vilken tid modellen ska representera
då det skedde byten vid service eller buklandningar. Men om du ska bygga BW-364 verkar det som om den hade kvar glaset men var troligen övermålade.
Som sagt finskt flyg om man ska vara korrekt eller snarare millimeter putte är ett Varm plats ibland, svårt att få allt korrekt :)

//Robert
Kalle M
Inlägg: 124
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:56
Namn: Kalle Malinen
Ort: Göteborg

Re: B-239 Brewster - Interior green

Inlägg av Kalle M »

Aha, då förstår jag. Tack för informationen! Nu finns faktiskt i byggsatsen en "glasskiva" - en del som Hasegawa anser att man inte ska använda, men som man skulle kunna använda ändå, t ex för att måla över.

Någon millimeterputte vet jag ärligt talat inte riktigt om jag orkar vara, men jag får det gärna korrekt i stora drag i alla fall! :)
kari lumppio
Inlägg: 10
Blev medlem: 17 jul 2012, 22:40

Re: B-239 Brewster - Interior green

Inlägg av kari lumppio »

Hej!

Gällande BW-393 vänligen se den här tråden på Plane Talking forum:
http://www.network54.com/Forum/149674/m ... ndows+etc-

MvH
Kari
Kalle M
Inlägg: 124
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:56
Namn: Kalle Malinen
Ort: Göteborg

Re: B-239 Brewster - Interior green

Inlägg av Kalle M »

kari lumppio skrev:Hej!

Gällande BW-393 vänligen se den här tråden på Plane Talking forum:
http://www.network54.com/Forum/149674/m ... ndows+etc-

MvH
Kari
Kiitos taas! Tack igen! :D / Kalle
Skriv svar