Mest önskade Svenska modell?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Nicklas Karlén
Inlägg: 881
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Mest önskade Svenska modell?

Inlägg av Nicklas Karlén »

Per K skrev:Hägglunds bandvagnar!

Jamen hur kunde jag missa bandvagnen. Jag vet inte hur många gångeer jag har gått in på Revells hemsida och föreslagit att dom ska ta fram en bandvagn.

Bandvagn 206 eller någon av dennes kusiner skulle vara hur kul som helst. Utmärkt förslag.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Mest önskade Svenska modell?

Inlägg av Erik_G »

Självklart vill vi ha bangvangar! En vanlig 206 skulle sitta fint, men eftersom skyddade fordon från Affe är på modet kanske en Bv10S skulle kunna vara en rimlig önskan?
denstore
Inlägg: 939
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Mest önskade Svenska modell?

Inlägg av denstore »

Sverige-klassen i 1/350 och HMS Gotland i samma skala.

Vettig Viggen i 1/48 vore såklart kul också.
ecafrze
Inlägg: 138
Blev medlem: 08 feb 2012, 13:16

Re: Mest önskade Svenska modell?

Inlägg av ecafrze »

Vettig Viggen i 48 kommer från Tarangus.. Borde dyka upp i hyllorna efter jul någon gång.
_________________________
Fredrik Zetterberg

Plastmodeller är inte en hobby - det är en livsstil
denstore
Inlägg: 939
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Mest önskade Svenska modell?

Inlägg av denstore »

ecafrze skrev:Vettig Viggen i 48 kommer från Tarangus.. Borde dyka upp i hyllorna efter jul någon gång.
Njae, med vettig menar jag nog snarare typ Tamiya eller Hasegawa. Ska jag bygga en Viggen, så ska den helst falla ihop av sig själv....
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Mest önskade Svenska modell?

Inlägg av Erik_G »

denstore skrev:Njae, med vettig menar jag nog snarare typ Tamiya eller Hasegawa. Ska jag bygga en Viggen, så ska den helst falla ihop av sig själv....
Jag hoppas ju givtvis att Tarangus Viggen blir lika "vettig" som om den hade kommit från Hasegawa.. Dock så faller väl inte alltid de 500 delarna i en Hasegawabyggsats ihop av sig själv - förutom om man snålat på limmet och tyngden från resincockpitar och resinutblås får modellen att trilla ihop i en liten hög efteråt :-)

Ser fram emot Tarangus viggen-släpp, dels för att jag ser fram emot en Viggen, men jag är ju också nyfiken på vilken väg de valt, om de "fegat" och gjort en kortseriebyggsats i stil med Lansen, eller om de löpt linan ut och gjort en "riktig" byggsats, som går att bygga rätt ur lådan utan att det stör min AMS allt för mycket. Är byggsatsen lättbyggd och bra rätt ur lådan så lär jag ju köpa och bygga fler Viggen. Jag tror dessutom inte att jag är ensam om att tänka så.

/E
denstore
Inlägg: 939
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Mest önskade Svenska modell?

Inlägg av denstore »

Erik_G skrev:
denstore skrev:Njae, med vettig menar jag nog snarare typ Tamiya eller Hasegawa. Ska jag bygga en Viggen, så ska den helst falla ihop av sig själv....
Jag hoppas ju givtvis att Tarangus Viggen blir lika "vettig" som om den hade kommit från Hasegawa.. Dock så faller väl inte alltid de 500 delarna i en Hasegawabyggsats ihop av sig själv - förutom om man snålat på limmet och tyngden från resincockpitar och resinutblås får modellen att trilla ihop i en liten hög efteråt :-)

Ser fram emot Tarangus viggen-släpp, dels för att jag ser fram emot en Viggen, men jag är ju också nyfiken på vilken väg de valt, om de "fegat" och gjort en kortseriebyggsats i stil med Lansen, eller om de löpt linan ut och gjort en "riktig" byggsats, som går att bygga rätt ur lådan utan att det stör min AMS allt för mycket. Är byggsatsen lättbyggd och bra rätt ur lådan så lär jag ju köpa och bygga fler Viggen. Jag tror dessutom inte att jag är ensam om att tänka så.

/E
Visst är det kul att Tarangus släpper Viggen, men....
...efter att ha tittat på 32:an, och insett att den är i stil med de andra dussinen kortseriemodeller jag har liggande, så känns det inte så troligt att jag skulle få ihop en Viggen, om det ens är i närheten av vad 32:an är.
Visst är det kul med kortseriemodeller, men ska jag bygga Viggen, så vill jag ha något bättre.
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Mest önskade Svenska modell?

Inlägg av Erik_G »

Ja, jag fattade vad du menade första gången, jag har också Lansen-modellen hemma, och jag vet att den kommer att kräva ett år av mitt liv och en hel del elbow grease att få till riktigt bra...
Men jag hoppas som sagt, att de löpt linan ut och gjort en riktig byggsats av Viggen, eftersom jag tror att den då kan sälja och generera en riktigt hyfsad vinst till Tarangus - och, framför allt, jag kan bygga fler Viggar!

Lets face it, när viggen kommer, kommer de flesta av oss köpa en att lägga i förrådet, samt eventuellt bygga. Är byggsatsen riktigt bra, måste vi köpa en till att bygga, är den riktigt riktigt bra bygger många av oss flera, och kommer därför behöva köpa ännu fler att ha i förrådet.

/E
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Mest önskade Svenska modell?

Inlägg av Björn Fransson »

Nu tycker jag nog att ni är ite orättvisa. Att få ihop Tarangus Lansen är inga större problem. Sedan väljer ju var och en hur mycket man vill detaljera extra, men det går att bygga en helt OK 32:a rakt ur lådan utan några större problem. Snabbt, dessutom, det är ju inte så många delar. Passformen är det heller inget fel på och den är långtifrån så grovt tillyxad som man skulle kunnat befara innan den dök upp.

Jämför jag t ex detaljrika områden som hjulhus och dito luckor med Hasegawas Draken, tycker jag absolut att ett OOB-bygge ger ungefär likvärdigt resultat sett ur detaljeringssynpunkt. Inte heller cockpiten är nämnvärt sämre detaljerad än många andra stortillverkares cockpitar och väljer man att hålla huven stängd är det absolut inga problem.
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Mest önskade Svenska modell?

Inlägg av Erik_G »

Jag är nog bara lite skadad efter mitt dokumentationsbesök på SwAFHF.. Jag menar inte att på nåt sätt avråda från att bygga Lansen, utan bara att den kräver lite mer av byggaren för att bli riktigt bra, än några av de mer "kompletta" byggsatserna på marknaden, som Hasegawas eller Tamiyas nyare grejor.

Jag ser dock fram emot att sätta tänderna i ett par Lansar. Hoppas få med mig en J32 hem i helgen t.ex.

De Lansar som visats upp på tävlingar och forum har ju varit riktigt fina.
Skriv svar