J30 av Matchbox Mossien?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

J30 av Matchbox Mossien?

Inlägg av Urban Gardini »

Räcker det med att byta visparna för att göra den till en J30? Eller är nosen helt fel?
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: J30 av Matchbox Mossien?

Inlägg av magnusf »

Det är fel motorgondoler (för höghöjds-Merlin med tvåstegskompressor) på Matchboxen, kollar du dem i profil så har de två luftintag. Ett precis bakom propellern och ett lite längre ner under "magen". Våra maskiner hade inte intaget precis vid propellern. Det kanske går att fila bort men det räcker som sagt inte bara att byta snurror!

Hälsningar

Magnus
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: J30 av Matchbox Mossien?

Inlägg av Urban Gardini »

Tackar! Så då kanske det är bäst att införskaffa den J30 som Airfix har. Fast jag kan tänka mig att den har ett gäng fel den också.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: J30 av Matchbox Mossien?

Inlägg av magnusf »

Jag tror inte Airfix J30-boxning är behäftad med några större fel, framförallt får du rätt version direkt från lådan, komplett med de fyrbladiga snurrorna. Sedan är det kanske inte jordens exempel på en förfinad modell men jag tror den blir helt OK!

Matchboxens bekymmer är att det är fel version. Vad jag minns så var det alltid den som det rekommenderades att man skulle starta med om man ville göra en svensk, den skulle då kompletteras med Aeroclubs propellrar. Det där med motorerna nämndes aldrig på den gamla goda tiden, antagligen var det så att i valet av två onda ting (Airfix med (felaktig) jaktnos och rätt motorer och Matchbox med rätt nos och fel motorer) så var det Matchboxen som stack minst i ögonen!

Tamiya gjorde en maskin med buliga nosen men trebladiga proppar (Tamiya nummer 60765), vill du ha en supermodell så leta upp den och komplettera med propellrarna, du kan till och med sno dem från en Airfix utan att det blir alltför dyrt. Jag har sett Airfix-mossie för 20 spänn på köp-byt-sälj...

Hälsningar

Magnus
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: J30 av Matchbox Mossien?

Inlägg av Urban Gardini »

Jag har snurror (vita av okänt ursprung) och dekaler redan så då blir det till att leta rätt på Tamiya #60765 då jag tycker om deras 1:72 flyg.

Tackar!
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Jan Holmqvist
Inlägg: 203
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:30
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Re: J30 av Matchbox Mossien?

Inlägg av Jan Holmqvist »

Airfix-Mossien är något spartansk i cockpit och behöver förbättras.

Före
Bild

Efter
Bild

Ännu senare
Bild
mvh, Janne
IPMS Sydost
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: J30 av Matchbox Mossien?

Inlägg av Urban Gardini »

Läckert och enkelt scratchbygge och betydligt billigare än en Tamiya.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Skriv svar