Finmaskigt metall nät...

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
mirkobayerl
Inlägg: 46
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:05

Finmaskigt metall nät...

Inlägg av mirkobayerl »

Hej
Köpte för ett par år sedan några fin maskiga metall nät av en medlem på detta forum - har helt glömt bort vem eller vad han heter. Vet någon eller finns du själv här ? Du bor dock i Stockholms trakten.
Behöver till mina Thoma Schürzen

Tack på förhand

Mirko Bayerl
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: Finmaskigt metall nät...

Inlägg av Niklas »

Finns annars hos t.ex. Sprue Brothers, där köpte jag själv lite nät bara för några veckor sedan.

Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Finmaskigt metall nät...

Inlägg av bergwall »

Du kan även prova den här:

Bild

Stekstänkskydd gjord i finmakigt metallnät från Ikea: 19 kr
Artikelnummer: 101.125.30

Finns även tepåsar som har ett finmaskiga påsar gjorda av plastnät.

Kan även finnas en del träffar på ämnet om du söker här på forumet.

Fridens
Robert
mirkobayerl
Inlägg: 46
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:05

Re: Finmaskigt metall nät...

Inlägg av mirkobayerl »

Tackar , Vi får inte förglömma att det är tjockleken på nätet oxå och inte bara finmaskigheten.Trådarna kan ju vara grova men ypperligt finmaskigt..Så jag jagar både och.....
Tack för tipsen

Mvh

Mirko
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Finmaskigt metall nät...

Inlägg av Robin Nilsson »

Måste det vara metallnät? Jag har stora sjok finmaskigt (0.4 mm eller mindre) och fintrådigt polyester-nät (såldes som tyllgardin av nån kufisk anledning ...)
mirkobayerl
Inlägg: 46
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:05

Re: Finmaskigt metall nät...

Inlägg av mirkobayerl »

Tack Robin - låter ju intressant , men är det tillräckligt styvt - och vävt - för att göra Thoma Schürzen ? Vore ju kul att titta på det - kanske på Wentzels ?
Tack för tipset

Mvh
Mirko
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Finmaskigt metall nät...

Inlägg av Robin Nilsson »

Finns/Fanns på Åhléns.
Det är inte särskilt styvt, vävt är det och ser ut som ett nedskalat metallnät. Jag brukar fixera textilnät med CA-lim, dränk in hela rasket och blås bort överskottet (det som täcker för hålen).
Om du orkar släpa dig till Kista så kan du spana in det i kväll.
Annars kan jag se till att ha ärende till city på lördag eftermiddag.
GunnarJ
Inlägg: 10
Blev medlem: 29 aug 2012, 12:37
Namn: Gunnar Jansson
Ort: Sandviken

Re: Finmaskigt metall nät...

Inlägg av GunnarJ »

Hej Mirko

Har stekskyddet från IKEA, det är bra, jag skrev på ML om detta som du var med och skrev inlägg i också, dock var det ju ett tag sedan. :D

IKEA nätet är nästan identiskt med det som följer med byggsatsen, det är helt ok, dock kunde trådarna vara något grannare, men här pratar vi om 0.02-0.03mm, har en bit silduk i mässing som jag tycker ser perfekt ut, det verkar inte finnas få tag i här i landet längre ("avstånd mellan trådarnas centrum ca 0.45, trådtjocklek ca 0.08-0.09mm).

IKEAS har avstånd på ca 0.5mm och tråd tjocklek på 0.1-0.11mm, små skillnader kan tyckas men i 1/35 skalan så är det "synligt", sen bygger ju färg på tjockleken etc. finns flera aspekter man bör beakta.

Men kör på IKEA's nät Mirko, det är tillräckligt bra..även för oss "perfektionister" som vill ha den riktiga "skalriktigheten" på allt.. :lol:

Mvh Gunnar
mirkobayerl
Inlägg: 46
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:05

Re: Finmaskigt metall nät...

Inlägg av mirkobayerl »

Hej
Det verkar intressant ...Men en fråga : Är inte IKEAS nät diagonalt(romboid ) vävt , istället för rakt vävt ?
Om Jag har fel ..blir det : Nächte Haltestelle Schürhülmen :)
Tack alla !!!

MVH

Mirko
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Finmaskigt metall nät...

Inlägg av Robin Nilsson »

Jag inbillade mig att IKEA-nätet (stekstänksprutskyddet) var ungefär samma som det jag inhandlat på Ö&B för ungefär lika många riksdaler
och det nätet var sträckmetall look-a-like.
Om det visar sig att jag dragit en förhastad slutsats så ber jag om ursäkt för detta.
Erbjudandet om en A4 eller 2 av tyll-gardinen kvarstår ;-)
Skriv svar