wirbelwind

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
panzergeist
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 aug 2012, 00:03
Namn: 4PH3A

wirbelwind

Inlägg av panzergeist »

Hej

Jag håller på och bygger en wirbelvind 1/72 hasegawa.
Undrar om någon bra referens till vad de använde för fäger inuti en pazerkampfagen iv, då wibelvinden ofta var konverterade panzerkampfvagen som komit in från fält för lagning.
vad jag har förstått så var de lite offwhite inuti men grejen är att jag har öppnat luckan för föraren och undrar om insidan av luckan också var offwhite eller kanske beige?
Tacksam on nån vet lite eller har nån bra länk.
MVH Anders aka panzergeist ;)
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: wirbelwind

Inlägg av Öken-Erik »

Insidan av luckor är generellt (oavsett arme) målade i samma färg som utsidan,MEN... (det finns alltid ett men), det finns foton där insidan på luckor är målade i tex offwhite eller annan interörfärg.
Ett annat exempel på avvikande färg är att insidan kan vara målad i den färgen som utsidan VARIT målad i. Sedan när vagnen blivit ommålad så har inte insidan blivit det. Exempel på detta ses tex ofta på brittiska fordon i Nordafrika där luckor o dörrar är gröna/bruna/OD på insidan men sandfärgade på utsidan.
Dock får man ofta som byggare utstå rätt mycket kritik om man tex målar insidan på en lucka vit, man får höra tex höra saker som "så gjorde man inte, ingen riktig pansarsoldat hade gjort så" osv men till sist o syvende så är det så att foton inte ljuger...
Ganska fritt alltså!

Öken-Erik
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: wirbelwind

Inlägg av Öken-Erik »

Nej prcis, det var det som var anledningen till att man målade dom i samma färg som utsidan, MEN, det finns likväl foton som visar på motsatsen, uppenbarligen behöll en del vagnar interiörfärgen på luckornas insida.
Vad som också är lite intressant i sammanhanget det är uttalandet om hur riktiga soldater" gör o inte gör tycker jag. Det finns ju en hel del exempel på hur korkat soldater kan uppträda (precis som alla andra, soldater är ju som vi andra) så ibland blev det (och blir) "mindre bra". Man struntade ibland i regler o bestämmelser vilket ofta straffade sej.
Som så ofta så finns det regler men också undantag.

Öken-Erik
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: wirbelwind

Inlägg av Janne Nilsson »

Öken-Erik skrev:Nej prcis, det var det som var anledningen till att man målade dom i samma färg som utsidan, MEN, det finns likväl foton som visar på motsatsen, uppenbarligen behöll en del vagnar interiörfärgen på luckornas insida.
Vad som också är lite intressant i sammanhanget det är uttalandet om hur riktiga soldater" gör o inte gör tycker jag. Det finns ju en hel del exempel på hur korkat soldater kan uppträda (precis som alla andra, soldater är ju som vi andra) så ibland blev det (och blir) "mindre bra". Man struntade ibland i regler o bestämmelser vilket ofta straffade sej.Som så ofta så finns det regler men också undantag.

Öken-Erik
Och kanske ännu oftare lönade sig? :lol:

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: wirbelwind

Inlägg av Öken-Erik »

Jo, det också iofs... :-)

Öken-Erik
panzergeist
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 aug 2012, 00:03
Namn: 4PH3A

Re: wirbelwind

Inlägg av panzergeist »

Hjätte tack, det var som jag misstänkt att det fanns lite variation, jag hade tankt att göra vintercammo, då kanske det inte är fel att ha luckan vit, men rent estetiskt skulle det vara snyggare att ha den i en annan färg då det synns tydligare att luckan är öppen speciellt på smått 1/72
MVH Anders
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: wirbelwind

Inlägg av Öken-Erik »

Jag hade nog målat insidan på luckan i dunkelgelb alt grått, dvs utsidans orginalfärg.


Öken-Erik
Bengt Johansson
Inlägg: 169
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:49

Re: wirbelwind

Inlägg av Bengt Johansson »

Som sagt reglementsvidrigheter förekommer ofta ;)

<script src='http://img109.imageshack.us/shareable/? ... 6.jpg&p=tl' type='text/javascript'></script><noscript>Bild</noscript>

Måla så det inte lyser knallgult mot det vita eller för den delen ultraröd primer. Tona ned färgerna så det ser bra ut för ögat -enligt mig kan det vara viktigare att det ser bra ut än att alltid ha en helt "korrekt" kulör ;)

/Bengt Johansson
Skriv svar