Stridsvagn 81 och engelsk färg?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Johan i Hok
Inlägg: 439
Blev medlem: 31 jan 2012, 08:25
Namn: Johan Erlandsson

Stridsvagn 81 och engelsk färg?

Inlägg av Johan i Hok »

Hej, och grattis till ett nytt forum. Hoppas att det gamla kan få vara kvar som ett arkiv!
Nu till min fråga: Jag har skaffat en Centurion i 1/87. Någonstans har jag läst att de första vagnarna var målade i engelsk grönfärg den första tiden. Dessutom skall 2(?) st vagnar haft siffror och svensk flagga på tornet. Är det någon som vet mer om detta? Ska jag satsa på engelsk eller svensk grön om jag vill ha flagga och tornnummer?

Johan i Hok
På byggbordet:
Wentzels sandkil, CMV:s Chevrolet lastbil 1941, Centurionen samt några gubbar. Med lite tur kanske något blir färdigt ;)
stefan karlsson
Inlägg: 279
Blev medlem: 01 feb 2012, 08:52

Re: Stridsvagn 81 och engelsk färg?

Inlägg av stefan karlsson »

Visst finns det bilder på Strv 81 med svensk flagga och övermålade brittiska nummer. Kjell har massor.

De första 80 vagnarna skall (1953) ha kommit från brittiska "mobförråd" och bör därför ha varit målade i brittisk kulör, men på de bilder som finns får man en känsla av att färgen är matt och britterna hade vad jag vet då ännu den "blanka" (deep bronze green tror jag den heter). Jag är mao skeptisk.
Finns förhoppningsvis andra som har djupare kunskaper i ämnet.

Nästa leverans (1955) av 81:or var "nya" vagnar och de bör ha varit målade enligt vår specifikation på fabrik.

Det som är lite skumt är tillbehörslådorna ovanför skärmarna. Enligt den centurionlitteratur jag har var det först "våra" vagnar som fick denna typ av lådor med "riktiga" lock, men det finns bilder på de första svenska vagnarna (redan tillverkade för brittiska armén) med denna typ av lådor - hmm. Ursprungliga brittiska lådor har en oduglig plåtbit som ligger uppe på lådan som lock. hmm - ytterligare en "oviktig" detalj att fördjupa sig i.

En kul detalj är att tillbehören var målade i brittisk färg ända fram till vagnarna skrotades. Många tillbehör var dessutom "bättre beg", jag har har hittat mängder av faschinknivar, plåtaskar mm stämplade 1942-45.

Har en ask på jobbet och den är märkt - C.M.2655 J.F.Ltd MK.1 1945.

Stefan Karlsson
Kjell.S
Inlägg: 122
Blev medlem: 26 jan 2012, 10:05
Ort: SPHF
Kontakt:

Re: Stridsvagn 81 och engelsk färg?

Inlägg av Kjell.S »

Helt riktigt som Stefan skriver. Vagnarna kom direkt från ”mob-förråd” till Sverige och de målades inte om här. Det man gjorde på P2 som fick de första var att märka dem enligt ordern som gällde då.
D.v.s. märkning med stora vita siffror på tornsidorna, och svensk flagga på chassit. Siffrorna var de tre sista av det svenska registreringsnumret (t.ex. 80424). Problemet är att det inte finns mycket utrymme att måla siffror på ett Centuriontorn, så det fick bli under tillbehörslådorna. Det finns bilder på några få vagnar med denna märkning på sidorna. Dessa vagnar har fortfarande kvar de Brittiska reg.nr fram och bak (t.ex. BA16ZE).
Vad det var för nyans på den Brittiska gröna färgen det är osäkert.

Kjell
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Stridsvagn 81 och engelsk färg?

Inlägg av Öken-Erik »

Deep Bronce Green (som mycket riktigt var en blank färg) introducerades först 1955. Innan dess användes fortf SCC15 Olive Drab (en något grönare variant av den amerikanska Olive Draben), denna färg var helmatt.

Öken-Erik
CU@C4
Kjell.S
Inlägg: 122
Blev medlem: 26 jan 2012, 10:05
Ort: SPHF
Kontakt:

Re: Stridsvagn 81 och engelsk färg?

Inlägg av Kjell.S »

Öken-Erik skrev:Deep Bronce Green (som mycket riktigt var en blank färg) introducerades först 1955. Innan dess användes fortf SCC15 Olive Drab (en något grönare variant av den amerikanska Olive Draben), denna färg var helmatt.

Öken-Erik
CU@C4

Låter mycket troligt, för blanka är de inte.
Johan i Hok
Inlägg: 439
Blev medlem: 31 jan 2012, 08:25
Namn: Johan Erlandsson

Re: Stridsvagn 81 och engelsk färg?

Inlägg av Johan i Hok »

Tack ska ni ha! Det är alltid lika fascinerande vilka kunskaper medlemarna på detta forum sitter inne med!

Johan i Hok
Kjell.S
Inlägg: 122
Blev medlem: 26 jan 2012, 10:05
Ort: SPHF
Kontakt:

Re: Stridsvagn 81 och engelsk färg?

Inlägg av Kjell.S »

Skulle kunnat se ut ungefär så här.


Bild


Frånsett den gröna bottenfärgen som jag inte vet om den är rätt.
Johan_Röd
Inlägg: 516
Blev medlem: 27 jan 2012, 18:38

Re: Stridsvagn 81 och engelsk färg?

Inlägg av Johan_Röd »

Egentligen har Öken-Erik redan svarat på denna fråga, men jag vill ändå komma med ett litet inlägg här.
Om man läser Dick Taylors bok War Paint del 3 så står det i början av boken om
'The Deep Bronze Green Era'. Denna inleddes omkring 1955, skriver Taylor. De första Centurion som kom till Sverige
kom hit redan 1953 har jag läst någonstans. Alltså bör de första Centurion som kom till Sverige ha
varit målade i den brittiska varianten av Olive Drab d v s SCC 15.

Mvh Tor
Kjell.S
Inlägg: 122
Blev medlem: 26 jan 2012, 10:05
Ort: SPHF
Kontakt:

Re: Stridsvagn 81 och engelsk färg?

Inlägg av Kjell.S »

Har du något exempel, så vi kan se hur denna gröna färg såg ut?
Johan_Röd
Inlägg: 516
Blev medlem: 27 jan 2012, 18:38

Re: Stridsvagn 81 och engelsk färg?

Inlägg av Johan_Röd »

Denna blandning av SCC 15 är Mike Starmer's och finns på Missing-Lynx:
"Mix: 5pts XF61 + 2pts XF62 + 2pts XF3. This is fraction darker than the standard so a wee touch more XF3 won't hurt.
Then allow for scale effect."

Vill man prova Humbrol så är här ett recept: Humbrol 150+159+33 i proportionerna 5:5:2
Dock vet jag inte riktigt hur skala-effekten blir här. Man får prova sig fram.

Mvh Tor
Skriv svar