Tryckkärl för gjutning?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Machinepriest
Inlägg: 10
Blev medlem: 15 aug 2012, 00:42
Namn: Andreas

Tryckkärl för gjutning?

Inlägg av Machinepriest »

Hejsan.
Jag har experimenterat med resingjutning ett tag nu och har nu kommit till insikten att jag behöver gjuta under tryck för att bli kvitt dessa hemska luftbubblor som förstör mina gjutningar.

Så, jag behöver en tryck-kammare (I brist på bättre beskrivning).

Jag har hittat en lämplig produkt i USA för $80, men frakten går lös på $121 och med en så dyr och stor produkt är chansen att den passerar tullen gratis minimal.

Så nu undrar jag om någon vet om dessa går att köpa i sverige och vad de då kallas.
Bild

Om inte i Sverige, så kanske något annat land i Europa?

Länk till produkten: http://www.harborfreight.com/2-1-2-half ... 66839.html

Frid / Andreas
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Tryckkärl för gjutning?

Inlägg av bergwall »

Hej!
Nästan identisk finns på Jula.
Bild
http://www.jula.se/fargtryckfat-med-spr ... bar-082008

Jag var intresserad för några år sedan då jag höll på experimentera med gjutning (då var priset bara 1300:- vill ja minnas).

Hur som helst borde en sån där behållare vara perfekt för över- och undertryck.

Hälsningar
Robert
Sundelin
Inlägg: 30
Blev medlem: 27 jan 2012, 17:31
Namn: Sten Sundelin
Kontakt:

Re: Tryckkärl för gjutning?

Inlägg av Sundelin »

Hej,
Harbor Freight går i familjen under smeknamnet "The China Store" pga tillverkningslandet på nästan alla deras varor. Kanske kan du hitta den billigare i Asien?

Annars är det möjligt att jag kan få ner priset en aning med hjälp av en rabattkupong jag har liggandes (fast den går kanske inte att kombinera med rea) och jag åker förbi emellanåt, men skatt (6% "moms"), porto och ev. tull återstår ju hursomhelst. Trots att frugan jobbar på posten (USPS) så får vi ingen rabatt på porto...

Sten
Machinepriest
Inlägg: 10
Blev medlem: 15 aug 2012, 00:42
Namn: Andreas

Re: Tryckkärl för gjutning?

Inlägg av Machinepriest »

Tack så mycket för svaren.
Skulle tro att frakten från Asien inte är speciellt mycket billigare.
Men tack för erbjudandet Sten! :)

Har ett Jula i närheten, så det blir ett bra alternativ i värsta fall.
Men den var lite saftigt dyr, och jag har ingen större användning av sprutpistolen.
Såg på blocket att Lantmännen säljer en för 1200:-
Men det var i Ullared... En bra bit från Gävleborg.
Skriv svar