Vad är bra i 1/48??

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Vad är bra i 1/48??

Inlägg av Erik_G »

Egentligen är inte det största problemet med att bygga med barnen, vilken byggsats som är bäst. Barnen har inte samma krav på detaljnivå och passform som vi, och ibland är det onekligen antalet bomber i byggsatsen som är det säljande argumentet.

Det viktigaste är att man tar sig tid med barnet och låter barnets bygge komma först - vilket inte alltid är så lätt :-)

/E
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Vad är bra i 1/48??

Inlägg av Björn Fransson »

Kan bara hålla med! Nioårige sonen är definitivt inte så noga med varken passform eller detaljering. Däremot var det häftigt att det följde med stolar till kabinen när han köpte en DC-3:a, f ö Escis gamla. Att det sedan knappast gick att få fast vingarna på kroppen på grund av den usla passformen var inget större problem. Åtminstone inte för honom, däremot för pappan som fick i uppgift att knåda ihop skiten. :)
denstore
Inlägg: 939
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Vad är bra i 1/48??

Inlägg av denstore »

Erik_G skrev:Egentligen är inte det största problemet med att bygga med barnen, vilken byggsats som är bäst. Barnen har inte samma krav på detaljnivå och passform som vi, och ibland är det onekligen antalet bomber i byggsatsen som är det säljande argumentet.

Det viktigaste är att man tar sig tid med barnet och låter barnets bygge komma först - vilket inte alltid är så lätt :-)

/E
Sant, och därför faller alltid Hasegawa bort.;)

Men jag tror trots allt att passform är bra. Bra passform minimerar frustration, och frustration är precis det som ska undvikas vid tidiga byggen.
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Vad är bra i 1/48??

Inlägg av Erik_G »

Det är skillnad på bra passform, dvs man kan se en skarv, men grejorna passar, och perfekt passform, dvs man sätter ihop grejorna utan lim, och det syns ingen skarv.
Sen är toleransen högre för sådana skavanker i början. Där vi spacklar gnäller och slipar, där limmar barnen på och går vidare utan att tveka.

Fokus förskjuts givetvis allt eftersom barnen får erfarenhet och får ett annat mål med sitt byggande. Det behöver ju inte dröja många år innan de sitter bredvid en på väg hem från en tävling, skrytandes om sina tre guld, och undrandes om man är besviken för sitt enda "Hedersomnämnande".. Men då får de fan bekosta sina Hasegawa-byggsatser själva!
Lurifax
Inlägg: 908
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Vad är bra i 1/48??

Inlägg av Lurifax »

Ni tänker fel. Jag håller på att bygga med min femåriga dotter. Hon bygger Tamiyas T-72. Vi bygger en timme om dagen. Vi ägnade tre kvällar åt att slipa ner den felaktiga frontplåten på Tamiyas modell. De tyckte hon var tråkigt. Men ja sa till henne att det viktiga inte är om det är kul eller ej, utan om det är korrekt eller ej. Jag vill inte att hon ska lära sig att slarva eller att lära sig att göra fel. Det är lika bra att hon lär sig göra rätt med en gång. Till slut ville hon inte bygga alls. Då gav jag henne chansen att konvertera Tamiyas modell till en T-72B med hjälp av Miniarms front och torn. Då slipper hon slipa. Å andra sidan måste hon i så fall såga bort Tamiyas front. Vi får se hur det går. Under tiden får vi sätta samman länk-för-länk banden.

Dock lät jag henne slippa 70% av etset i Voyagers photoetsset. Hennes mamma tycker nämligen att tvåkomponentslimmet och cyanakrylatlimmet luktar så illa. Men jag och min dotter bygger med skyddsmask.

Det viktigaste med modelbygge är inte att det ska vara kul utan att det ska vara korrekt.

;)
holst

CU@C4
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Vad är bra i 1/48??

Inlägg av Öken-Erik »

LOL

Ärligt talat så är ingenting bra i 1/48, allt e skit, det är djävulens skala, det har jag alltid sagt!

Om jag skulle rekomendera modeller til nybörjare (och det brukar jag ju göra) så rekomenderar jag dom Tamiya, helst i 1/35.
Jag brukar säga till föräldrarna att gärna försöka köpa lite begagnat äldre tamiya till att börja med (det finns ju en del i omlopp som vi andra inte tar i med tång).
Tamiyas äldre modeller, både stridsvagnar o figgar tycker jag är perfekta för nybörjare, sonen o hans kompisar brukade sitta vid köksbordet med en trave gjutstammar från div (i mina ögon) gamla sunkiga figurset och ha toppenkul! Sedan hjälpte jag dom att göra mindre dios med papermache o lite annat smått o gott som man har i gömmorna.

Öken-Erik
Senast redigerad av Öken-Erik den 15 aug 2012, 15:01, redigerad totalt 1 gånger.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Vad är bra i 1/48??

Inlägg av Björn Fransson »

Lurifax skrev:Ni tänker fel. Jag håller på att bygga med min femåriga dotter. Hon bygger Tamiyas T-72. Vi bygger en timme om dagen. Vi ägnade tre kvällar åt att slipa ner den felaktiga frontplåten på Tamiyas modell. De tyckte hon var tråkigt. Men ja sa till henne att det viktiga inte är om det är kul eller ej, utan om det är korrekt eller ej. Jag vill inte att hon ska lära sig att slarva eller att lära sig att göra fel. Det är lika bra att hon lär sig göra rätt med en gång. Till slut ville hon inte bygga alls. Då gav jag henne chansen att konvertera Tamiyas modell till en T-72B med hjälp av Miniarms front och torn. Då slipper hon slipa. Å andra sidan måste hon i så fall såga bort Tamiyas front. Vi får se hur det går. Under tiden får vi sätta samman länk-för-länk banden.

Dock lät jag henne slippa 70% av etset i Voyagers photoetsset. Hennes mamma tycker nämligen att tvåkomponentslimmet och cyanakrylatlimmet luktar så illa. Men jag och min dotter bygger med skyddsmask.

Det viktigaste med modelbygge är inte att det ska vara kul utan att det ska vara korrekt.

;)
Ibland saknar man "Gilla"-knappen på detta forum. :lol:
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Vad är bra i 1/48??

Inlägg av Erik_G »

Lurifax skrev:Ni tänker fel. Jag håller på att bygga med min femåriga dotter. Hon bygger Tamiyas T-72. Vi bygger en timme om dagen.
;)
Sånt kan man bli anmäld till socialen för.. EN TIMMA OM DAGEN! BARA EN!

Jag ska starta en groupbuild med grabben, vi ska bygga alla AEF-designs gamla israeliska stridsvagnar hade vi tänkt oss. Lika bra att börja underifrån och jobba sig uppåt så att säga.

Sen blir det korrigerade byggen av Escis gamla flygplan i 1/48..

/E
Lennart

Re: Vad är bra i 1/48??

Inlägg av Lennart »

Med tanke på alla ets och resintillbehör i 1/48 så har Öken Erik rätt,det finns inget i den skalan.Köp Lego eller modelllera /Skämt åsido jag skulle satsa på Tamiya Spiten/Lennart
RobertD
Inlägg: 46
Blev medlem: 24 jul 2012, 10:53

Re: Vad är bra i 1/48??

Inlägg av RobertD »

Haha! Sådana här trådar gillar jag. TACK för alla tips. Kommer troligen att köpa en Tamiya Spitfire eftersom han gillar planet.

Sedan kan jag lova att jag aldrig har ägt än mindre byggt något i 1/48
:-)

Ha det gott alla
Robban
Skriv svar