Gråspurve fra F21

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Jens
Inlägg: 33
Blev medlem: 04 feb 2012, 20:32
Namn: Jens Dreyer
Ort: Roskilde, Danmark

Gråspurve fra F21

Inlägg av Jens »

Hej

Hvis man vil fremstille en af de gråmalede SF37 Viggen fra F21, i 1/48, findes der så nogen dekaler på markede? Syhart har fremstillet til den meget farverige Akku Stakki, men jeg vil bare lave en almindelig grå. "Danger" markeringen ved luftindtaget kan vel tages fra Gripendekaler, men kronmærkerne er for små og flynummeret på sideroret har en lidt anderledes font.
Er der nogen som har et godt råd?

Vh. Jens Dreyer
Lennart

Re: Gråspurve fra F21

Inlägg av Lennart »

Det finns nog inget annat ark till den än Syharts /Lennart
Jens
Inlägg: 33
Blev medlem: 04 feb 2012, 20:32
Namn: Jens Dreyer
Ort: Roskilde, Danmark

Re: Gråspurve fra F21

Inlägg av Jens »

Tak for svaret
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Gråspurve fra F21

Inlägg av Björn Fransson »

Jag gjorde en gång ett ark till F 21-48, fast i 1/72. Om det är intressant, kan jag leta upp det och ev. skala upp det till 1/48. Kan i så fall maila det som en fil att skriva ut på dekalpapper.

Det ska vara hyfsat korrekt, däremot saknas några av de grå, engelskspråkiga småtexter som finns intill de vanliga svenska färgade Hugg här, etc. Hade missat dem. Men där kan du kanske få hjälp av Andreas Samuelsson som har en sådan på museet i Ängelholm.

Så här ser det i alla fall ut när dekalerna är på plats:

Bild
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Gråspurve fra F21

Inlägg av Johan Elvin »

Hej Björn.
Om du har möjlighet så skulle jag med vara intresserad av såna dekaler.

Snygg viggen förresten :D

mvh
Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Gråspurve fra F21

Inlägg av Björn Fransson »

Tackar! Jag ska kolla om jag har filen kvar, det här var några år sedan. Det borde inte vara några problem att skala upp den till 1/48. Min skrivare är däremot kass, men jag kan i så fall maila filen så kan du själv skriva ut den på valfritt dekalpapper. Jag hade med två individer, 48 och 50.

En sak jag upptäckte efter bygget är att siffrorna på landställsluckorna är i det vanliga FV-typsnittet och inte - som övriga siffror i - DIN Mittelschrift. Men det är ju lättare att ordna.

När jag tänker efter tror jag också att jag har några bilder på småtexterna från Ängelholmsmaskinen, om det är av intresse.

En annan sak att tänka på om man bygger den här gråsparven är att den inte är målad i samma färger som JA 37, utan i Gripenfärgerna. I övrigt är det inga större svårigheter att få till den.
Lennart

Re: Gråspurve fra F21

Inlägg av Lennart »

Behöver du bilder Jens,kan jag åka ut och fota planet.Det står ute vid F-21 museet ? Lennart
Bild
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Gråspurve fra F21

Inlägg av Björn Fransson »

Intressant bild! Här har man ju använt FV:s originaltypsnitt! Och dessutom gjort större flottiljsiffra och mindre individnummer. Är den ommärkt? Jämför med fyrtioåttan nedan:

Bild
Emil Lindberg
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53

Re: Gråspurve fra F21

Inlägg av Emil Lindberg »

Lennart skrev:Behöver du bilder Jens,kan jag åka ut och fota planet.Det står ute vid F-21 museet ? Lennart
Bild
Björn Fransson skrev:Intressant bild! Här har man ju använt FV:s originaltypsnitt! Och dessutom gjort större flottiljsiffra och mindre individnummer. Är den ommärkt?
Ja, den är med stor sannolikhet ommärkt! Och på fel sätt dessutom! Det fanns ingen aktiv grå AJSF 37 märkt 68 på fenan. Sannolikt har man målat om en AJSF 37 som var "grön" när den kom till museet. Dessutom verkar det som om man har använt schabloner för JAS 39, d.v.s fel storlek och utförande för AJSF 37. Flera av de grå småtexterna ser ut att saknas. Således bör modellbyggaren INTE använda denna som referens för grå märkning på AJSF 37!

Varför gör di på detta vise´? Suck....
Senast redigerad av Emil Lindberg den 06 aug 2012, 23:45, redigerad totalt 1 gånger.
Lennart

Re: Gråspurve fra F21

Inlägg av Lennart »

Du har helt rätt Emil,och jag instämmer i övrigt också /Lennart
Skriv svar