Byggsatser J22 eller J21 i 1:72

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Morgan
Inlägg: 224
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Byggsatser J22 eller J21 i 1:72

Inlägg av Morgan »

Hittade en bok om F9 Säve i en second hand-butik och blev faktiskt mycket sugen på att bygga en J22 eller J21 i 1:72, även om detta hamnar långt ner på listan samtidigt som jag medvetet rensar ut minst hälften - helst ännu mer - av mina nuvarande byggsatser.

Är det Tarangus som gäller eller finns det andra tillverkare som också har tillverkat bra byggsatser av dessa två ursvenska flygplan?

Vänligen, Morgan
Horrocks
Inlägg: 384
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: Byggsatser J22 eller J21 i 1:72

Inlägg av Horrocks »

Vet inte om Tarangus har varit involverad, men J21 finns från Special Hobby, både i propeller och jetversion.

J22 finns från Marivox och i resin från Kora.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3659
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Byggsatser J22 eller J21 i 1:72

Inlägg av magnusf »

Hellers klassiska J 21 är också fin, på "Heller-vis", och klart byggvärd!

Hälsningar Magnus
Spad16
Inlägg: 331
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Byggsatser J22 eller J21 i 1:72

Inlägg av Spad16 »

Vår gamla ordförande Hans Percy berättade en gång om första uppdraget i flygvapnet. Det var under väntetiden innan han började på Ljungbyhed.
Ordern var helt enkelt att plocka ner en J21 i sina biståndsdelar, den skulle skrotas, och allt skulle tas om hand. Det tog hela sommaren.
Lite avundsjuk blev man, mitt första jobb var inte alls så spännande!
/Neil
Morgan
Inlägg: 224
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Re: Byggsatser J22 eller J21 i 1:72

Inlägg av Morgan »

Det skulle vara kul att bygga något svenskt också. Min Tunna blev ju en som rent formellt sett flög för FN och inte för Flygvapnet. Tyvärr så blir det så som det ofta blir när man tycker om något...man köper på sig alldeles för mycket. Just nu känns kampsportträningen viktigare, och det för min fysiska och mentala hälsas skull.

Bygglusten tror jag kommer igång igen så småningom.

HGS
Skriv svar