Vad limmar man Frightening Lightning glowing parts med?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
gorse
Inlägg: 12
Blev medlem: 25 jul 2012, 19:15
Namn: Göran Sedvall

Vad limmar man Frightening Lightning glowing parts med?

Inlägg av gorse »

Jag hittade en modell av hunchback of notre dame med skräckinjagande självlysande delar i den närliggande leksaksaffären. Eftersom samtliga delar är otäckt skrämmande glödande i mörkret bestämde jag mig för att inte måla modellen utan bara limma ihop den så jag kan låta mig skrämmas av den självlysande modellen. Men, jag erinrar mig att både Brittfix 77 och merparten av alla andra lösningsmedelslim gör plasten ful om den är transparant eller självlysande. Sist jag limmade modeller limmade man transparanta delar med snickarlim för att inte skada glasdelarna. Är det samma som gäller för delar glödande i mörkret? Eller finns det bättre förslag? Jag vann ju en DrJekyll & Mr Hyde med samma skrämmande självlysande delar så den modellen skulle ju kunna få samma monteringsbehandling.
gorse
Inlägg: 12
Blev medlem: 25 jul 2012, 19:15
Namn: Göran Sedvall

Re: Vad limmar man Frightening Lightning glowing parts med?

Inlägg av gorse »

Eftersom ingen svarade får jag göra det själv. Det slutade med att jag limmade i kombination med etyl acetat och humbrol modellklister i tub. Båda funkade utmärkt med viss fördel till tublimmet då etylaccetat gärna flödade över och mattade ytorna där man spillde. Tublimmet hade lite dåligt bett i plasten och var då lätt att gnugga av med fingrarna om det kom utanför. Dock gäller att man har rena händer och att limmet är rent som kranvatten, annars blir det streck i skarvarna. Glipor som inte gick att fylla med tublim fyllde jag med vitlim som fick nästan samma färg som den skrämmande självlysande plasten.

Dock börjar jag överväga att sparsamt washmåla modellen, för det är nära nog omöjligt att urskilja detaljer varken i dagsljus eller mörker. Hur nu denna washmålning skall gå till?
Skriv svar