VARNING FÖR DENNA SCAMMARE PÅ TRADERA

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Dan Kut
Inlägg: 158
Blev medlem: 16 okt 2014, 04:28
Namn: Dan Kut
Ort: Vårby

VARNING FÖR DENNA SCAMMARE PÅ TRADERA

Inlägg av Dan Kut »

Hej alla,

Säljaren som kallar sig "CollectorsOutpost" på Tradera är en bedragare!
https://www.tradera.com/profile/items/6 ... orsoutpost

:!: Först och främst vill jag påpeka att själva bedrägeriet inte är formellt fullbordat/bevisat/bekräftat.
Händelsen ifråga är fortfarande så färsk att jag behöver avvakta innan jag kan göra en polisanmälan. Om man ser på helheten får man bild av en oseriös säljare. Men jag är 90% säker på att denna säljare på Tradera är en scammer. Eller bedragare som det heter på svenska. OMM det skulle vara så att jag har fel och hen verkligen är en seriös individ ja då får jag stå med skammen av att hänga ut en oskyldig person. Jag skriver detta då jag är övertygad om att hen är en bedragare och inte önskar att andra modellbyggare hamnar i samma situation.

Mina observationer
Här följer mina observationer så ni själva kan avgöra. Denna information finns tillgänglig INNAN man gör köpet. Varje observation i sig är inte tillräcklig men bör ge varningssignaler.
* Säljaren är nyregistrerad och saknar omdömen
* Säljarens Tradera fysiska adress (England) stämmer inte med företagets egen adress (USA)
* Fri frakt med FedEx/UPS som är kända för att ge dyr service.
* Från ett land utanför EU utan nämna importskatt.
* Allt detta till ett pris som är attraktivt.
* Var uppmärksam på texter som verkar vara svenska men faktiskt är översättningar.
Bild

Efter man gått på minan
* Säljarens e-post adress (outlook.com) stämmer inte med företagets egen adress (företagsnamn.com)
* Säljarens telefonnummer (England) stämmer inte med företagets eget telefonnummer (USA)
* Säljarens registrerade namn på Tradera verkar vara av Nigeriansk härkomst (snabb Google sökning).
* Kommunikationen följer klassiska bedrägeri mönster med minimal informationsutbyte följt av fördröjningstaktik.
Bild

Så hur kunde jag bli lurad?
Innan köpet genomfördes hade jag ju anmärkt några av ovanstående uppgifter men inte alla. Mina fördomar om att Tradera var på ngt sätt säkrare än andra auktions sajter hindrade mig från att tänka till lite. jag kunde inte sammankoppla helheten trots att jag hade känn på att någonting inte stämde och in min iver (girighet?) så betalade jag iaf. Det var inte förrän jag såg säljaren registrerade namn som jag insåg och övertygades om att jag hade att göra med en Nigeriansk prins (Googlade på härkomsten). Jag kan skylla på att för ca två veckor sedan fick hjärnskakning av en fallskada, men det är bara en dålig ursäkt. Nåja gjort är gjort. :cry: Ingen ide att gråta över spilld mjölk.

Följderna direkt efter upptäckten
Banken: Eftersom jag nu var övertygad om att jag hade med en bedragare att göra sökte jag kontakt med Tradera men upptäckte att deras anmälningssystem inte fungerade efter faktum och de hänvisade till kundtjänst som är stängd på helgerna. Så jag kontaktade min banks kundtjänst som Swish är kopplat till. De kunde bara konstatera faktum och att betalningen redan hade gjorts. Jag fick generell information om bedrägerier, när och hur man bör göra en polisanmälan samt den sedvanliga "aja baja gör inte så". Banken representant var hjälpsam till den grad de kunde påverka situationen och åtminstone verkade det som hen brydde sig. Förväntat agerande från banken alltså.
Tradera: Efter samtalet med banken satte jag mig ner för att lusläsa på Traderas sajt och såg att de faktiskt har en chatt tjänst som är aktiv under helgerna. Ninni hette den handläggare jag pratade med. Jag förklarade händelsen, mina observationer och slutsatser samt att jag var medveten om att det egentligen var för tidigt för en formell polisanmälan (det hade bara gått 90 min). Ninni var väldigt sträv. Hon gav samma information som banken (förväntat) men ignorerade allting jag presenterade och hakade upp sig på att det den Nigerianska prinsen bör formellt få tid på sig att försöka skicka varan innan jag kan göra en polisanmälan. Det finns ingenting Tradera kan göra då betalningen redan är gjord och då jag borde nog minsann ha använt mig av tjänsten "Tradera köpskydd"(Det finns en halvobskyr knapp att bocka i vid Swish betalningen, ca +10 SEK) . Tradera kommer inte att bistå med någon assistans eller ersättning. Hon hänvisade till slentrianmässiga bestämmelser och regler mellan mig och Tradera. Innan jag hade hunnit skriva mitt svar till denna inklistrade vägg av text avbröt Ninni chatten abrupt. Jag var ledsen över bedrägeriet men Ninnis agerande gjorde mig förbannad! :evil: Ninni är anställd av Tradera att hantera dessa situationer, därav har hon fått instruktioner och kanske tom utbildning för det. Hon representerar Tradera.
Traderas respons är lam, antagonistisk och oprofessionell enligt min mening.

Just nu obesvarade frågor
* Vad innebär det att Tradera granskar dina betalningar? Kan man verkligen lita på dem?
* Köpskydd? Om det verkligen fungerade så varför inte ha detta inbyggt i systemet?
* Kan de inte ta 50 öre mer i arvode för varje transaktion och ha det som en garanti istället för tillval.
Här får Tradera ett stor minus från mig. Jag spekulerar i att detta händer så ofta att det inte lönar sig med bara 50 öre per transaktion.
Man kan ju dra paralleller till chans-spel: Hur stor är chansen att du håller på att bli lurad? Make your bets!
* Vad innebär "Verifierad"? Att det finns ngn person med ett riktigt telefonnummer? Bank-ID? Hur vet vi att det inte är en sk "målvakt" ?
Bild

Lärdommar
Min lärdom av detta är att:
* Tradera är lika säker/osäker som andra säljsajter (E-bay, blocket etc).
* Tradera är INTE på din sida utan snarare antagonistisk och oprofessionell.
* Jag (alla) behöver vara mer vaksam vid köp.
* Speciell om jag köper från en av mig okänd/ny säljare.
* Även vid mindre misstanke: Slutför INTE betalningen! Utan låt det stå ett tag. Om säljaren verkligen är seriös så kommer hen att kontakta dig.
* Använd tiden att kritiskt granska all tillgänglig information.
* Jämför dina samlade observationer och granska kritiskt.

Slutsats
Ja kära modellbyggare/Tradera folk; Vad tycker ni? Det är lätt att vara efterklok. Jag är besviken på mig själv för att jag inte upptäckte i tid eller inte klickade i köpskydd (om det nu verkligen fungerar som det ska). Jag är förbannad på Tradera för antagonistisk och oprofessionellt agerande. Jag vill förmedla denna erfarenhet till er detta då jag är övertygad om att hen är en bedragare och inte önskar att andra modellbyggare hamnar i samma situation.
Har jag varit för naiv? Har ni råkat ut för liknande? Har jag missat att poängtera ngt?
Bygger alldeles för sakta..
Dan Kut
Inlägg: 158
Blev medlem: 16 okt 2014, 04:28
Namn: Dan Kut
Ort: Vårby

Re: VARNING FÖR DENNA SCAMMARE PÅ TRADERA

Inlägg av Dan Kut »

Oookeeej... Nu kanske jag har hittat en till bedragare ? Eller?

Följer samma mönster som tidigare nämnd säljare.
Liknande artiklar, liknande prisklasser, nyligen registrerad, inga omdömen,

Säljaren zethofstore
https://www.tradera.com/profile/items/6 ... ethofstore
Bygger alldeles för sakta..
JOT
Inlägg: 47
Blev medlem: 20 jul 2012, 09:24

Re: VARNING FÖR DENNA SCAMMARE PÅ TRADERA

Inlägg av JOT »

Den senare såg jag idag och jag var sugen på Catalina från Revell, 620 inkl frakt är ok men jag kände ändå att jag väntar lite.

Fri frakt från Holland känns inte trovärdigt.

Betala för köparskydd är mitt tips när man handlar av obekanta säljare.

JOT
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: VARNING FÖR DENNA SCAMMARE PÅ TRADERA

Inlägg av Mats Averkvist »

Man bör nog vara misstänksam när annonsören finns utanför Norden plus det andra du nämner.
Varför skulle en sådan person sälja på Tradera och inte på Ebay som är en större marknad? Kronkursen är dessutom dålig just nu.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: VARNING FÖR DENNA SCAMMARE PÅ TRADERA

Inlägg av magnusf »

Jag tycker du ska fortsätta pressa Tradera och även fortsätta att bråka med banken, lite grann beroende på summan förstås. Tradera är mer i förtroendebranschen än något annat och då kan jag rekommendera att man är försiktig med attityden mot sina kunder.

Jag har blivit blåst en gång på >25 års näthandlande och >35 års kreditkortshandlande internationellt.

I januari. I år. Blåst på ett j-a grytlock från Tyskland.

Googlade EAN-nummer på ett grytlock jag behövde som reservdel (till köket, används ej i modellbygget). Hittar det i Tyskland på en site som ser helt legitim ut (typ Cervera eller Kitchen, ingen auktionssite), lägger det i varukorgen och trycker på "checkout". Då får jag upp en "certifikatvarning" som jag klickar mig förbi, knackar in kreditkortsnumret och bekräftar med BankID. Får då ett felmeddelande och det kommer inte heller någon beställningsbekräftelse. Jag struntar i det och letar vidare efter mitt grytlock på annat håll.

När kreditkortsräkningen kommer så ögnar jag snabbt igenom den och hajar till, jag har betalt 257 spänn i Kuala Lumpur! Jag ringer OKQ8 som rekommenderar mig att spärra kortet, enligt den jag pratar med är det inte ovanligt att man har bekräftat en prenumeration som kommer att dra pengar varje månad framöver. Eftersom jag själv bekräftat köpet med BankID så kunde jag inte få pengarna återbetalda direkt utan då skulle jag behöva inleda en reklamationsprocess, jag kände inte att det var värt att lägga den tiden och det jobbet för 257 kronor.

Jag känner mig väldigt modern, uppkopplad och digital och jag är givetvis MYCKET mer svårlurad än gemene dumskalle. Och tji fick jag... En relativt liten summa men jag godkände den själv, trots att det dök upp en varningsruta. Så som i princip alla bedrägerier går till! Ingen har någonsin "hackat" BankID, det är dumt att säga att det är omöjligt att göra men i alla bedrägerier med BankID, vartenda ett, har den bedragne själv knappat in sin kod. Så som jag gjorde...

Man ska inte vara rädd men att vara försiktig är bra. Och ser det skumt ut så är det inte otroligt att det också är skumt!

Till slut, om ni fått en konstig transaktion på kortet, spärra det. Ni får ett nytt på några dagar och slipper risken med att någon i Indonesien knaprar en mindre summa flera gånger!

Hälsningar

Magnus
Dan Kut
Inlägg: 158
Blev medlem: 16 okt 2014, 04:28
Namn: Dan Kut
Ort: Vårby

Re: VARNING FÖR DENNA SCAMMARE PÅ TRADERA

Inlägg av Dan Kut »

Dan Kut skrev: 17 mar 2024, 16:20 Oookeeej... Nu kanske jag har hittat en till bedragare ? Eller?

Följer samma mönster som tidigare nämnd säljare.
Liknande artiklar, liknande prisklasser, nyligen registrerad, inga omdömen,

Säljaren zethofstore
https://www.tradera.com/profile/items/6 ... ethofstore
Uppdatering:
Bevis blev mer påtagliga då hen la ut samma annonser på de två kontona. Även den artikel jag lurades att köpa lade hen ut igen. Jag anmälde båda artiklarna och nu hade väl Tradera tillräckligt med kött på benen för att stänga kontona.
Bild
Bygger alldeles för sakta..
Dan Kut
Inlägg: 158
Blev medlem: 16 okt 2014, 04:28
Namn: Dan Kut
Ort: Vårby

Re: VARNING FÖR DENNA SCAMMARE PÅ TRADERA

Inlägg av Dan Kut »

magnusf skrev: 18 mar 2024, 18:41 Jag tycker du ska fortsätta pressa Tradera och även fortsätta att bråka med banken, lite grann beroende på summan förstås. Tradera är mer i förtroendebranschen än något annat och då kan jag rekommendera att man är försiktig med attityden mot sina kunder.
...
Jag känner mig väldigt modern, uppkopplad och digital och jag är givetvis MYCKET mer svårlurad än gemene dumskalle. Och tji fick jag... En relativt liten summa men jag godkände den själv, trots att det dök upp en varningsruta. Så som i princip alla bedrägerier går till! Ingen har någonsin "hackat" BankID, det är dumt att säga att det är omöjligt att göra men i alla bedrägerier med BankID, vartenda ett, har den bedragne själv knappat in sin kod. Så som jag gjorde...

Man ska inte vara rädd men att vara försiktig är bra. Och ser det skumt ut så är det inte otroligt att det också är skumt!

Till slut, om ni fått en konstig transaktion på kortet, spärra det. Ni får ett nytt på några dagar och slipper risken med att någon i Indonesien knaprar en mindre summa flera gånger!

Hälsningar

Magnus
Tråkigt att höra Magnus. Jag känner precis som du. Man tror man har koll, är veteran. Och ÄNDÅ åker man dit vid dessa tillfällen då man släpper garden litegrann som de lyckats med sina knep och knåp. :cry:

\\Dan
Bygger alldeles för sakta..
Skriv svar