V-1 bomber

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Morgan
Inlägg: 219
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

V-1 bomber

Inlägg av Morgan »

Förekom det att V-1-bomberna, föregångarna till de moderna kryssningsmissilerna, ens hade tyska kors och samma markeringar som de tyska stridsflygplanen hade under VK2?

Jag är snart färdig med en dubbelbyggsats av två V-1-bomber komplett med startramper i 1:72.

Vänligen, Morgan
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: V-1 bomber

Inlägg av magnusf »

Morgan! Jag är NÄSTAN säker på att de "vanliga" inte hade några nationalitetsmärkningar, de verkar ha haft en del småtexter dock (ja, jag har bildgooglat, inte mer än så...). Jag har inga mängder med litteratur i ämnet men jag ska kolla en sväng hemma i bokhyllan ikväll också!

Det fanns ju varianter med pilot i (och till och med en skolkärra, herregud), de tror jag däremot hade kors.

Är det Modelcollects byggsats?

Hälsningar

Magnus
Björn H
Inlägg: 214
Blev medlem: 06 feb 2012, 23:24

Re: V-1 bomber

Inlägg av Björn H »

Hej,

jag har byggt Revells 1/32 Fiesler V-1 och i den satsen finns inga tyska kors. Där emot är det många stenciler på modellen. Så nej, inga tyska kors.

//Björn H
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: V-1 bomber

Inlägg av Stellan »

Nix. Efter kriget smackade man på ett kors eller hakkors för att visa exakt hur onda tyskarna varit. Få saker kom undan i processen och museiexemplar av V-1: or och Kettenkraftrad osv har många gånger kors på men det är fel. Hittar du inte ett KRIGSTIDA foto med kors så skippa det.

https://warfarehistorynetwork.com/artic ... kamikazes/
Stellan Schroeder Englund
Morgan
Inlägg: 219
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Re: V-1 bomber

Inlägg av Morgan »

Just dekalark med stenciler till V-1-bomber har jag faktiskt sökt efter, men inte hittat ännu.

Då sparar jag de tyska korsen till något annat.

@Magnus: Ja, det er ModellCollect! Riktigt bra byggsats faktiskt!

Tack för alla svar.

Vänligen, Morgan
Skriv svar