Fråga om brittisk F-4 Phantom

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Fråga om brittisk F-4 Phantom

Inlägg av Lurifax »

Jag vill bygga den här:
https://www.scalemates.com/sv/kits/reve ... 2--1181822
Revells omboxning av Hasegaws F-4 fgr 2.

Jag tänkte byta ut motorerna. Det finns två typer, öppna och stängda, men vilka ska man använda om man vill bygga den i luften. Jag tippar väl att det har med EBK också. Men jag är inte säker.

https://www.scalemates.com/sv/kits/resk ... s--1328143

https://www.scalemates.com/sv/kits/resk ... s--1328188
holst

CU@C4
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Fråga om brittisk F-4 Phantom

Inlägg av Lurifax »

Jag frågade ChatGPT. :D

The F-4 Phantom, being a jet-powered aircraft, would have closed jet nozzles during flight. The jet nozzles are typically opened during takeoff, landing, and other low-speed maneuvers to provide maximum thrust for propulsion. However, during regular flight operations, the jet nozzles would be closed to maintain efficient airflow and propulsion. If you have any more aviation-related questions, feel free to ask!
holst

CU@C4
Spad16
Inlägg: 327
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Fråga om brittisk F-4 Phantom

Inlägg av Spad16 »

Artig och korrekt!
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fråga om brittisk F-4 Phantom

Inlägg av Stellan »

Vad händer om du säger till den att den har fel?
Stellan Schroeder Englund
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Fråga om brittisk F-4 Phantom

Inlägg av Lurifax »

Stellan skrev: 14 mar 2024, 07:00 Vad händer om du säger till den att den har fel?
Det vågar jag inte. :shock:
Vem vet när T1000 står utanför din dörr?
holst

CU@C4
Gabriel
Inlägg: 652
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fråga om brittisk F-4 Phantom

Inlägg av Gabriel »

Den har trots allt inte helt rätt. Det har helt med strömningsmekanik att göra. Massflödet, alltså den massa av en fluid (i detta fall luft eller avgaser) som passerar ett tvärsnitt av ett rör, måste vara konstant. Så när tvärsnittsarean minskar ökar hastigheten. När det kommer till supersoniska flöden (i detta fall när EBK tänds) blir det mer komplicerat, men enkelt kan man säga att man då vill ha så lite motstånd som möjligt, alltså stort tvärsnitt.

Alltså för att svara på din ursprungliga fråga: utblåsen är öppna när motorerna går i tomgång, alternativt har EBK tänd. Vid normal drift, som vanlig flygning, är de stängda.

/Gabriel
Spad16
Inlägg: 327
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Fråga om brittisk F-4 Phantom

Inlägg av Spad16 »

Den har garderat sig med "during regular flight operations". Men jag tycker ändå att Ditt svar är bättre!
/Neil
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Fråga om brittisk F-4 Phantom

Inlägg av Urban Gardini »

Jag satsar själv alltid på öppna hårfönar då de tilltalar mig mer estetiskt. Undantaget är dock F-14A där man måste ha en av vardera till en parkerad kärra...
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Skriv svar