Lite hjälp med att komma igång ...

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Skarpskytten
Inlägg: 1
Blev medlem: 23 jul 2012, 13:24
Namn: Magnus Olofsson

Lite hjälp med att komma igång ...

Inlägg av Skarpskytten »

Hej!

Efter ca 30 års uppehåll tänkte jag försöka mig på modellbyggarhobbyn igen och se om det är något för mig. När det begav sig var jag runt tio år gammal och det blev i alla fall tre flygplan (B-17, eyy tyskt tvåmotorigt bombplan och ett italienskt jaktplan) innan jag gav upp för att det var så besvärligt och blev så fult. Modellerna slutade som testobjekt för påsksmällare ... Mitt tålamod är nog lite bättre idag, och jag har lärt mig ett och annat om att måla (tenn- och plastsoldater).

Jag hittade en recension (http://www.youtube.com/watch?v=LFYUhku7 ... re=related) som gör bra reklam för Airfixs Spitfire Mk XIX. Eftersom det verkar vara en enkel och nybörjarvänlig modell som därtill har ett mycket enkelt målningsschema så tänkte jag börja att bygga den och se om den här hobbyn är något för mig.

Men nu har jag några frågor som jag är tacksam för att få svar på:

1) Var köper (eller beställer) jag lämpligast modellen ifrån?

2) I recensionen påstås det att det är fel på de svenska dekalerna. Stämmer detta och var köper jag isåfall korrekta?

3) Finns det en bra färgkonverterare mellan Vallejo och Humbrol? Jag har hittat en på http://www.paint4models.com/, men kan inte avgöra om det är en bra konverterare eller inte.

4) Jag behöver ett bra plastlim, en filler och fil/sandpapper. Något jag ska tänka på? Och var köper jag det?

Mvh
/magnus
Erik Liljegren
Inlägg: 137
Blev medlem: 27 jan 2012, 13:57

Re: Lite hjälp med att komma igång ...

Inlägg av Erik Liljegren »

Hej!
Välkommen tillbaka till hobbyn. Man kan ta någon ur modellbygget men aldrig ta modellbygget ur någon...

1) Vad gäller Airfix så kan du nog köpa det i butik lite varstans, även på nätet (tex Hannants på http://www.hannants.co.uk).
2) Överlåter jag till mer kunniga.
3) Samma där.
4) Detta använder jag:
Lim: Tamiyas flytande med grön kork, Tamiyas flytande med vit kork och Humbrols tublim (finns i hobbybutiker), det är olika limmer för olika tillämpningar. Jag skulle rekommendera ett flytande (Tamiyas med grön kork) och tublim.
Filler: Tamiyas gråa och vita (finns i hobbybutiker), Humbrol har också, andra använder Hagmans snabbspackel som finns på Biltema.
Fil/sandpapper: jag har en massa filar i olika tvärsnitt som jag köpt på Biltema, de säljs i set om 6 eller 8 i en plastficka. Jag köper slippapper där (såna där set med ett A4-ark av varje grovlek, räcker länge) eller på Clas Ohlsson fast nu använder jag mer 3M:s slipsvampar från Clas Ohlsson.
Utöver det använder jag en liten sidavbitare för att klippa loss delar (finns på Biltema eller Panduro), två No 11-skalpeller (köpta på In-Ex, en konstnärsbutik i Göteborg, jag har två för jag har olika blad på dem) och pincett (ett set med 4/6 från Biltema eller Clas Ohlsson. Ett tips är att ha alla verktyg i en billig verktygslåda i plast från tex Clas Ohlsson. Om du ibland är lika klantig som jag så är plåster ett bra tillval också...

Så, Biltema och Clas Ohlsson har nästan allt.
PeterSandh
Inlägg: 79
Blev medlem: 19 feb 2012, 20:12

Re: Lite hjälp med att komma igång ...

Inlägg av PeterSandh »

Hej,

Mycket bra byggsats som rekomenderas varmt. Dom svenska kronmärkena i lådan är ett skämt, byggde själv en brittisk maskin bara för att dom var så dåliga. Byggsats o nya dekaler hittar du t.ex hos Rebell
om du inte bor nära en välsorterad hobbyhandlare, men dom är ju få numera : http://www.rebell.com/catalogsearch/result/?q=s31 105kr för spitfiren känns lite dyrt,går att hitta billigare men å andra sidan kan du ju få både dekaler och bygssats i en beställning. Alternativt kan du använda Airfix siffror och flottiljsköldar och dessa nya kronmärken : http://www.rebell.com/kronmarken-90-st-215-1800-cm.html så har du kronmärken för många kommande byggen. Flying Colors S31 ark är ganska gammalt och kan vara lite sprött. Satsa på ett lager flytande dekalfilm om du tänker använda det. Rätt färg för spanings-spitfire är ett omdiskuterat ämne som jag inte tänker ge mig in i. Använder själv bara Humbrol så jag kan inte uttala mig om färkonverteringar. Humbrol släppte en ny nyans när Airfix kom med sin XIX , #230 PRU blue, som jag använde och är nöjd med. Lycka till !
linusorn
Inlägg: 60
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:19
Ort: Brottby

Re: Lite hjälp med att komma igång ...

Inlägg av linusorn »

Vallejo har en egen konverteringstabell i gammalt hederligt broschyrformat som du borde kunna få från handlaren där du köper dina färger.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Lite hjälp med att komma igång ...

Inlägg av Henrik R »

Jag vet inte...men den ser ju allt utom enkel att bygga om man tittar på filmen, Den ser ju ut att behöva mycket kärlek för att få bukt med skarvarna. Nu är jag inte den som är den. Men om ni säger att den är bra så är den nog det. Det är helt klart en sån modell man ska börja med tycker jag. Inte för dyr och tar inte jättelång tid att bygga. Jobbet däremot är ju en fråga för att den ska bli bra.

1. Jag slår ett slag för Max på Rebell.com

2. Jag har heller inte sett vad exakt som är FEL med dekalerna. Antar väl fel färg och storlek kanske.

3. Internet är den bästa konverterare som finns. :-)

4. Finns på Rebell det mesta du söker, men Revells lim med flödesrör är för mig bäst. En tång till att klippa spruesen är att rekomendera, eller en bladkniv.
Spackel så köp Humbrol eller Tamiyas white putty. Sandpapper hittar du på de flesta byggvaruhus.
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Lite hjälp med att komma igång ...

Inlägg av Lars Befring »

Hej Magnus och välkommen!

Ett superbt hjälpmedel för att komma igång är andra byggare! forumet har du ju hittat men det finns säkert en eller fler byggare i din närhet... försök hitta dom och bygg tillsammans. Byggmöten är ett trevligt sätt att lära sig nya saker.
Du är alltid välkommen till IPMS-Stockholms möten även om du inte är medlem.

och ett tipps... gör inte som jag (känd för att aldrig få något klart) bygg din spit färdig och lär av misstagen =) ingen modell blir någonsin perfekt och ALLA byggare gör misstag

/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Skriv svar