Akrylfärger vs minusgrader

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Kalle M
Inlägg: 124
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:56
Namn: Kalle Malinen
Ort: Göteborg

Akrylfärger vs minusgrader

Inlägg av Kalle M »

Jag hämtade ut ett paket med akrylfärger (från Hataka) idag. Jag tror inte att det var någon fara under promenaden hem, den tog inte mer än fem minuter och färgerna var i ett paket inpackat i ett annat paket, och paketet var inlindat i en tygpåse, som i sin tur låg i ryggsäcken. Men det har ju varit kallt de senaste dagarna och jag har verkligen ingen aning om hur DB Schenker jobbar. Stod paketet på en vindpinad landningsbana och väntade ett tag? Eller låg och väntade i ett oisolerat tygtält någonstans? Hur vet man om färgerna har blivit skadade? Jag läste att akrylfärger kan bli klimpiga och gummiaktiga om de fryser - finns det något varningstecken att hålla utkik efter, eller är det bara att köra på och hoppas på det bästa?
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Akrylfärger vs minusgrader

Inlägg av magnusf »

Prova! En kompis flyttade och hela hans förråd av Aeromaster Acrylics (vi pratar förra århundradet) frös i flyttbilen. De blev sig aldrig lika igen!

Funkar de så är de OK!

Och nej, jag tror inte problemet är promenaden hem, det är snarare äventyren på väg till utlämningsstället.

Hälsningar

Magnus
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Akrylfärger vs minusgrader

Inlägg av Urban Gardini »

Jag är av åsikten att det är för riskabelt att beställa vattenbaserad akrylfärg vintertid så jag undviker det. Speciellt med tanke på att det oftast tar minst en dag till att transportera färgen norröver (det är ju uppför hela vägen, kolla vilken karta som helst) och att man har noll kontroll över behandlingen av paketet under transporten.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Kalle M
Inlägg: 124
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:56
Namn: Kalle Malinen
Ort: Göteborg

Re: Akrylfärger vs minusgrader

Inlägg av Kalle M »

Jo, det var när jag hade gjort beställningen som jag kom på att "Just det... akrylfärger + vintertid = högst osäker kombination". Nu verkar de - ta i trä - ha klarat sig. Jag har provmålat med fem av färgerna (av åtta) och de verkar fungera. D v s, det är första gången jag målar med Hataka, men de är varken klimpiga eller gummiaktiga.

Men tack för svaren!
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Akrylfärger vs minusgrader

Inlägg av Lurifax »

*Gulp*

Jag har också en laddning färger på ingång, både akryl och enamel. Jag hoppas de klarar sig och att posten inte lägger dem i någon av de här hämta-själv-boxarna som står utomhus. Posten är tyvärr rätt slarviga och nonchalanta. Finns det möjlighet så väljer jag alltid utlämningsställe.

Angående själva transporten, är inte lastutrymmena uppvärmda på något sätt? Det är mång andra saker, förutom färg, som inte tål köld.
holst

CU@C4
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Akrylfärger vs minusgrader

Inlägg av Janne Nilsson »

Att ha en uppvärmd transport är ofta ett tillval som kostar extra.
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
bosnafly
Inlägg: 93
Blev medlem: 31 aug 2012, 19:37

Re: Akrylfärger vs minusgrader

Inlägg av bosnafly »

Jag sitter i pannrummet och bygger, lite för varmt där.
Vad kan man göra, vill inte behöva flytta runt färgerna!?
Det handlar om Tamiya/Gunze/Alclad och även en hel del olika wash mm..
Funderar på att skaffa en kylskåp, kan det funka, ex göra håll i tärningen då blir det inte så kallt, eller?
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Akrylfärger vs minusgrader

Inlägg av Urban Gardini »

De där färgerna bör nog klara miljön. Värre dock med vattenbaserade akrylfärger...
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Skriv svar