Egengjorda sätesbälten (t ex i 1/72)

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Kalle M
Inlägg: 124
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:56
Namn: Kalle Malinen
Ort: Göteborg

Egengjorda sätesbälten (t ex i 1/72)

Inlägg av Kalle M »

Jag tror att här finns en del som gör egna sätesbälten (till pilotsäten) när ni antingen inte har fått med några eller inte är nöjda med de som följde med modellen. Hur gör ni? Vad använder ni för material? Jag bygger i 1/72, så det behöver inte vara nere på hål-i-bältet-nivå, men... i alla fall bättre än icke-existerande.
Spad16
Inlägg: 327
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Egengjorda sätesbälten (t ex i 1/72)

Inlägg av Spad16 »

Jag läste nyss att man kan använda folie som är på Bregott, det är lite räfflat mönster i det. Själv brukar jag måla ljus-grått eller grönt, eller t.o.m orange på hushållspapper, som jag sedan klipper i remsor, och limmar fast lite foto-etsade spännen på.
Hälsningar Neil
Morgan
Inlägg: 220
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Re: Egengjorda sätesbälten (t ex i 1/72)

Inlägg av Morgan »

Jag röker inte, men cigarrettpapper går att använda till både huvkapell och sätesbälten. Det formar sig lätt, går att måla och ser tunt nog ut för att verka realistiskt.

Vänligen, Morgan
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Egengjorda sätesbälten (t ex i 1/72)

Inlägg av magnusf »

Maskeringstejp funkar ganska bra, skär remsor och sätt på plats i stolen och måla i efterhand. Självhäftande, billigt och enkelt :) ! Man kan precis som Neil föreslår komplettera med fotoetsade spännen (finns att köpa löst) eller måla/rita dit spännen med pensel eller en vass silverpenna.

Man behöver inte heller skära dem helt raka, höftbältena som ligger nere i stolbaljan brukar vara svåra att drapera snyggt och då hjälper det om man gjort dem lite krokiga redan från början!

Till sist så har jag faktiskt MÅLAT dit bälten på stolar som inte syns så mycket, det var allra enklast!

Hälsningar

Magnus
Spad16
Inlägg: 327
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Egengjorda sätesbälten (t ex i 1/72)

Inlägg av Spad16 »

Ibland finns dom som dekal också, även det kan funka. Det beror på om man ska ha öppen eller stängd huv. Och förresten , om man har huven stängd, kan man fuska med övrig inredning, många gånger är det bara bälten som syns.
Detta är dock en teoretisk resonemang, i verkligheten har jag svårt för att fuska!
/Neil
Kalle M
Inlägg: 124
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:56
Namn: Kalle Malinen
Ort: Göteborg

Re: Egengjorda sätesbälten (t ex i 1/72)

Inlägg av Kalle M »

Jag övervägde att måla bälten eller att rota igenom andra andra modellkartonger efter bältesdekaler. Jag vet att jag har fått med bältesdekaler i ett par kartonger, men jag kanske vill ha dekalerna då. Här är skalan är 1/72, jag kommer att köra med stängd huv och jag har inga större ambitioner än att bygga planet så gott jag kan, samt pröva ett par nya tekniker. Jag kommer t ex bara att köra med instrumentpanel-dekalerna. Vet inte om det räknas som fusk, men jag kan ta det i så fall. ;)

Hur som helst, efter att ha funderat en stund så rotade jag litet i återvinningen och hittade en kaffeförpackning som jag skar en tunn remsa ur. Kanske var förpackningen litet för ljus, även om färgen var sand/"tan", och kanske borde jag ha skurit en ännu tunnare remsa, men det ser i alla fall bättre ut med de här bältena än utan. Jag är fortfarande i ett lära mig bygga bättre-stadie, vet inte om jag någonsin kommer till ett utställnings-stadie. Så så fick det bli.

Men jag tar med mig de andra tipsen också (även om jag inte heller röker). Tack för svaren!
Spad16
Inlägg: 327
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Egengjorda sätesbälten (t ex i 1/72)

Inlägg av Spad16 »

Helt rätt, man ser inte mycket med stängd huv. Vad är det för flygplan?
Kalle M
Inlägg: 124
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:56
Namn: Kalle Malinen
Ort: Göteborg

Re: Egengjorda sätesbälten (t ex i 1/72)

Inlägg av Kalle M »

Italeris F-4E/F Phantom II. Det verkar vara en modell med några år på nacken. (Tror att den startade som en modell från numera nedlagda Esci.) Jag kände i alla fall för något helt annat än mitt senaste projekt, som var ett plan från Andra världskriget.
Samba
Inlägg: 33
Blev medlem: 19 dec 2023, 12:23
Namn: Samir Baraka

Re: Egengjorda sätesbälten (t ex i 1/72)

Inlägg av Samba »

Tamiyas maskeringstejp som någon innan nämnde och bältesklipp kan du göra från aluminiumfolie. Se bara till att måla allt innan du fäster/klistrar fast delarna i cockpit. Har använt metoden några gånger och det blir oftast lika bra som fotoetchdekalerna som säljs separat. Mycket billigare dessutom.

/Samir
Skriv svar