Bälten till tunnan

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Bälten till tunnan

Inlägg av Björn B »

Har dessa bälten liggande: https://www.super-hobby.se/products/SAA ... belts.html
men instruktionerna är ganska vaga (om man vill vara snäll).
Dom hängande axelbältena är väl ganska klara men de övriga. Hur ska dom monteras?
En rektangel och två "galler" finns också som skall monteras någonstans.
Att göra instruktioner kan vara svårt men här har man inte ens försökt.
Kalle M
Inlägg: 124
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:56
Namn: Kalle Malinen
Ort: Göteborg

Re: Bälten till tunnan

Inlägg av Kalle M »

Jag läste någonstans att det var samma säten/stolar i Tunnan som i Folland Gnat, att de var tillverkade av Folland Aircraft. Vågar dock inte uttala mig om sanningshalten i det.

Sedan finns den här, vet inte om du redan hade koll på den, eller om den är till någon hjälp:

http://aircraftwalkaround.hobbyvista.co ... tunnan.htm
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Bälten till tunnan

Inlägg av magnusf »

Det är inte samma stol i Gnat och Tunnan, Tunnan har en SAAB-stol och Folland har en Martin-Baker. SAAB var rätt unika i att de själva gjorde alla sina stolar fram till och med Viggen. Det är dock Martin-Baker i Gripen!

Hälsningar Magnus
Jonny Andersson
Inlägg: 54
Blev medlem: 27 jan 2012, 11:25
Namn: Jonny Andersson
Ort: Norrköping

Re: Bälten till tunnan

Inlägg av Jonny Andersson »

Det finns en bok som heter "Räddningssystem i Saabtillverkade flygplan" Under kapitlet om Tunnans stol står följande: "MK II-stolen såldes på licens till Folland Aircraft Co i England där stolen efter ytterligare modifieringar monterades i flygplantyp Folland Gnat"

Jonny
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Bälten till tunnan

Inlägg av magnusf »

Jonny! Helt nytt för mig, tack för upplysningen! Och Kalle, jag hade fel!

Hälsningar Magnus
Spad16
Inlägg: 327
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Bälten till tunnan

Inlägg av Spad16 »

Det var ändå roligt, at Du hade ganska rätt. Att det var en SAAB stol i Folland Gnat, var lite oväntat! Nytt för mig också.
/Neil
Skriv svar