Hur ska man lacka? Egentligen.

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Kalle M
Inlägg: 124
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:56
Namn: Kalle Malinen
Ort: Göteborg

Hur ska man lacka? Egentligen.

Inlägg av Kalle M »

Om jag har förstått saken rätt så ska man göra såhär: När man har målat klart så blanklackar man sin modell för att dekalerna ska fästa så bra som möjligt, och för att kunna "washa" sin modell och ge den ett mera slitet, använt intryck. Sedan lackar man sin modell med önskad grad av matthet/blankhet.

Men när jag mattlackade min modell (alltså ett lager matt lack ovanpå ett lager blank lack) så blev resultatet att modellen fick ett slags mellanläge av lack, inte riktigt blankt, inte riktigt matt, utan sidenblankt. Det funkar på just den modellen som jag (för första gången någonsin) använde den här metoden på, bilder visar att planet hade en mellanblank glans i verkligheten. Men hur ska jag gå tillväga om jag vill ha en riktigt matt yta?

Jag penselmålar, med Vallejos akrylfärger och akrylresinlack.
Horrocks
Inlägg: 383
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: Hur ska man lacka? Egentligen.

Inlägg av Horrocks »

Det kan diskuteras om det finns ett "rätt" sätt, men vanligt är:
- Måla
- Blank lack (man får luft under dekalerna som ger "silvrigt" utseende om man sätter dekaler på matt lack).
- Dekaler
- Blanklack #2 (skydda dekaler)
- Wash, etc
- Mattlack
Det fins olika typer av mattlack - vill man ha en väldigt matt yta kan man behöva använda t ex AK:s Ultra matte varnish el Ammo´s Ultra Matt Lucky Varnish. Använder man airbrush brukar det inte behövas - man lägger istället flera tunna lager med vanlig mattlack tills man uppnått önskad effekt.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hur ska man lacka? Egentligen.

Inlägg av Björn B »

Jag använder Matt Oceanlack från Panduro när jag vill ha en riktigt matt yta. den är vattenbaserad.
Spad16
Inlägg: 327
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Hur ska man lacka? Egentligen.

Inlägg av Spad16 »

Jag kör lite tvärtom Först golvpolish som man kan säga är vattenbaserat klarlack. Sedan Alclad mattlack, som verkligen blir matt, och den är inte vattenbaserat. Tanken är att man har ett vattenbaserat lager och ett som är inte är det. Då är man säker att de olika lagren inte påverkar varandra.
Man kan har vattenbaserad överst också det spelar ingen roll. Att få på flera lager vattenbaserat utan påverkan sinsemellan kan nog vara svårt, särskilt vid penselmålning. Mattlack och penselmålning är lite av en utmaning. Jag brukar penselmåla golvpolish, och sprutmålar Alclad mattlack.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Hur ska man lacka? Egentligen.

Inlägg av magnusf »

Matt lack är svårt att få till om man vill ha det riktigt tokmatt, jag föredrar faktiskt lite halvblankt numera om jag inte vill ha lite mer Nordafrika-känsla på något bygge. Jag kör MrP-färger, deras matta blir ganska matt och man kan ha i en gnutta mer mattgörare för att göra den ännu mattare.

Ett trick för att underlätta inför dekalerna är att ha i ganska mycket blank lack direkt i färgen, med lite tur så kan man slippa det separata lagret med blank lack helt då. Känner man att man vill ha ytterligare blankare innan dekalerna så är det mycket lättare att lägga på ett tunt lager blank lack ytterligare sist.

Hälsningar

Magnus
Kalle M
Inlägg: 124
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:56
Namn: Kalle Malinen
Ort: Göteborg

Re: Hur ska man lacka? Egentligen.

Inlägg av Kalle M »

Jag tror att de flesta flygplan har någon mera sidenmatt lyster, i alla fall att döma av de bilder jag hittar i böcker och på nätet. Och speciellt om planen är nytvättade. Men dels tänker jag att det åtminstone kan vara bra att ha (nästan) tokmatt i sin arsenal, dels så såg jag en finsk Brewster Buffalo på Art in Miniature i år som var sådär härligt matt. Den var riktigt läcker! Sedan är det en begränsning att jag får hålla mig till penselmålning, men det är bara så det är.

Men nu har jag några tips och förslag på andra märken som jag kan pröva. I stort så är jag nöjd med Vallejo, men fick som sagt inte fram den där riktiga mattheten med deras mattlack. Tack för all hjälp!
Proosen
Inlägg: 434
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:56
Namn: Niclas Proos
Ort: Falun

Re: Hur ska man lacka? Egentligen.

Inlägg av Proosen »

En för mig ny bekantskap är Green Stuff World och de har en som heter Maxx Matt. Den funkar fint att pensla, även lite större ytor och blir ordentligt matt.
Instrumentpanelen på den "nakna" bilen är penslad med nämnda mattlack utspädd med en aning batterivatten.

/Niclas
IMG_20231022_151010.jpg
IMG_20231022_151010.jpg (4.45 MiB) Visad 2494 gånger
maxx-matt-ultra-matt-varnish-60ml.jpg
maxx-matt-ultra-matt-varnish-60ml.jpg (32.73 KiB) Visad 2494 gånger
Kalle M
Inlägg: 124
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:56
Namn: Kalle Malinen
Ort: Göteborg

Re: Hur ska man lacka? Egentligen.

Inlägg av Kalle M »

Green Stuff World, alltså... Ytterligare ett alternativ att pröva. Tack Proosen!
Proosen
Inlägg: 434
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:56
Namn: Niclas Proos
Ort: Falun

Re: Hur ska man lacka? Egentligen.

Inlägg av Proosen »

Kalle M skrev: 02 dec 2023, 12:43 Green Stuff World, alltså... Ytterligare ett alternativ att pröva. Tack Proosen!
Jag har testat lite olika varianter från GSW och är mycket nöjd med dem. Mest olika sk. metal filters och Candy Ink.
De är mycket trevliga att jobba med, både med pensel och spruta.
De har också en serie metallpigment som ger en otrolig lyster, lätt den bästa "guldfärgen" jag använt. Kört med Humbrol Clear och en liten gnutta pigment lagt med pensel och det blir nästan löjligt bra.

/Niclas
Skriv svar