Färg på (finska) radioantenner och stag

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Kalle M
Inlägg: 124
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:56
Namn: Kalle Malinen
Ort: Göteborg

Färg på (finska) radioantenner och stag

Inlägg av Kalle M »

Jag lyckades för första gången i mitt liv dra trådar på en modell, jag tror att trådarna ska "representera" en radioantenn respektive stag. Men vilken färg ska de ha? Jag tänker att en radioantenn (den gula linjen) borde vara metallfärgad, typ matt stål, och stagen (de rosa linjerna) på en holländsk Fokker D.XXI som jag har hittat bilder på visar att stagen var målade i samma färger som kamouflagemönstret i stort. Så: Matt stålfärg, respektive svart och grönt? Eller är jag ute och cyklar?
IMG_20231117_094009.jpg
IMG_20231117_094009.jpg (667.34 KiB) Visad 1299 gånger
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Färg på (finska) radioantenner och stag

Inlägg av MartinN »

Det låter absolut rimligt men det är ju alltid bäst om det finns bilder att kika på. Antenner har nog oftast något metallaktigt över sig och det gäller nog ofta även stag – men inte alltid som du ju konstaterat.

/M
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Färg på (finska) radioantenner och stag

Inlägg av magnusf »

Kalle! Ofta har en antenn samma färg som det färgfält den sitter i, jag brukar utgå från det (så jag tror ditt antagande är helt rätt). Antenntrådar brukar jag måla med en mörkt grå, nästan svart, färg. Vallejos "German Grey" är en favorit. Det blir ingen metallglans men jag gillar looken.

Hälsningar

Magnus
Kalle M
Inlägg: 124
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:56
Namn: Kalle Malinen
Ort: Göteborg

Re: Färg på (finska) radioantenner och stag

Inlägg av Kalle M »

Att hitta bilder på en finsk Fokker D.XXI som 1. inte är i svartvitt och 2. som visar både radioantenn och stag har i alla fall jag gått bet på. Men jag börjar känna att det är dags att besöka museerna i Finland igen. Jag tror att jag målar radioantennen i någon metallfärg (man kanske gunmetal snarare än stål) och försöker matta till den, och så stagen i grönsvart (och så hoppas jag att man inte vinterkamouflerade stagen).

Så börjar min Fokker närma sig mållinjen. Tack för svaren!
olindau
Site Admin
Inlägg: 779
Blev medlem: 09 jan 2012, 07:57
Namn: Olle Lindau
Ort: Sollentuna

Re: Färg på (finska) radioantenner och stag

Inlägg av olindau »

Hittade några gamla bilder på Fokker, men fortfarande svårt att se vad det är för färg.

aug09 043.jpg
aug09 043.jpg (87.43 KiB) Visad 1175 gånger
aug09 042.jpg
aug09 042.jpg (91.05 KiB) Visad 1175 gånger
aug09 045.jpg
aug09 045.jpg (75.55 KiB) Visad 1175 gånger
Lika svårt att se på Blenheimen
aug09 075.jpg
aug09 075.jpg (101.37 KiB) Visad 1175 gånger
aug09 074.jpg
aug09 074.jpg (91.45 KiB) Visad 1175 gånger
Olle Lindau
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
Kalle M
Inlägg: 124
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:56
Namn: Kalle Malinen
Ort: Göteborg

Re: Färg på (finska) radioantenner och stag

Inlägg av Kalle M »

Jättebra bilder. Tack Olle! Staget verkar de ha målat i samma färg som färgen under, men radioantennen verkar ju faktiskt vara mer "rent" metallfärgad. Så får det bli.
Skriv svar