Royal Navy moderna färger

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Matajen
Inlägg: 90
Blev medlem: 03 dec 2020, 23:10
Namn: Mattias Nyström

Royal Navy moderna färger

Inlägg av Matajen »

Jag undrar om någon kan tipsa om lämpliga kulörer för moderna RN skepp. Det handlar dels om den mörkgrå för däcket samt den ljusgrå för överbyggnaden. Det finns ett brittiskt märke som heter Sovereign Hobbies tror jag, men de verkar inte gå att beställa i Sverige.
Helst skulle jag vilja ha Vallejo, men även andra kan funka. När jag byggde min Visby-korvett så körde jag med MrPaint och det blev riktigt bra. Den funkar dock inte särskilt bra med pensel.
christer k
Inlägg: 46
Blev medlem: 01 feb 2018, 11:13
Namn: Christer Karlsson

Re: Royal Navy moderna färger

Inlägg av christer k »

De färger som Sovereign Hobbies säljer heter Colourcoats, och det finns en dansk firma som verkar kunna leverera dessa till Sverige med PostNord: https://airbrush-shop.dk/search?control ... it_search=
Observera att det är enamel och inte acryl. Jag beställde några burkar från Sovereign Hobbies (eller White Ensign, minns inte) för många år sedan medan det ännu gick att skicka dem från England med post. Jag har inte använt dem så mycket att jag minns hur de var att använda. Har funderat på att testa att beställa från den danska firman, men det har inte blivit av.

Christer
Matajen
Inlägg: 90
Blev medlem: 03 dec 2020, 23:10
Namn: Mattias Nyström

Re: Royal Navy moderna färger

Inlägg av Matajen »

Jag hittade dem på nätet. Egentligen hade jag inte tänkte köra enamel, men helt uteslutet är det inte. Just nu lutar jag dock åt Vallejo 907 och 994. För mig ser de tillräckligt realistiska ut så vitt jag kan bedöma.
kifobefa
Inlägg: 83
Blev medlem: 08 jul 2014, 09:48
Namn: Berndt Sonelius
Ort: Mariestad

Re: Royal Navy moderna färger

Inlägg av kifobefa »

Här finns Airfix färgval för en modern Type 45 Destroyer

Humbrol 127 för överbyggnaden
Humbrol 27 för däcket

Om du har en Android mobil kan du ladda ner appen Hobby color converter och få tips på alternativa färger/fabrikat

Berndt
Matajen
Inlägg: 90
Blev medlem: 03 dec 2020, 23:10
Namn: Mattias Nyström

Re: Royal Navy moderna färger

Inlägg av Matajen »

kifobefa skrev: 16 nov 2023, 07:32 Här finns Airfix färgval för en modern Type 45 Destroyer

Humbrol 127 för överbyggnaden
Humbrol 27 för däcket

Om du har en Android mobil kan du ladda ner appen Hobby color converter och få tips på alternativa färger/fabrikat

Berndt
Jag hittade dessa också. Är Humbrol akryl bra? De verkar inte supervanliga hos svenska handlare, men de finns ju hos t.ex. Konstnärscentrum.

Nu står valet mellan Humbrol och Colourcoats. Det sistnämnda blir en smula dyrare och lite besvärligare då det är lösningsmedelsbaserat. Å andra sidan brukar det bli ett fint resultat.
Jens Tornblad
Inlägg: 113
Blev medlem: 01 feb 2012, 22:51
Namn: Jens Tornblad

Re: Royal Navy moderna färger

Inlägg av Jens Tornblad »

Häng inte upp dej för mycket på de exakta nyanserna på RN:s fartyg. Tro mej, de varierar, kraftigt... Det är förstahandserfarenheten som talar. Om du vill fördjupa dej i ämnet målning av RN fartyg kan jag rekommendera att läsa den utmärkta standarden Warpaint som går att hämta här: https://assets.publishing.service.gov.u ... r_2023.pdf

Den är så bra att jag emellanåt använt den till andra, civila sammanhang.
En obyggd modell är också en modell...
Matajen
Inlägg: 90
Blev medlem: 03 dec 2020, 23:10
Namn: Mattias Nyström

Re: Royal Navy moderna färger

Inlägg av Matajen »

Jens Tornblad skrev: 19 nov 2023, 14:08 Häng inte upp dej för mycket på de exakta nyanserna på RN:s fartyg. Tro mej, de varierar, kraftigt... Det är förstahandserfarenheten som talar. Om du vill fördjupa dej i ämnet målning av RN fartyg kan jag rekommendera att läsa den utmärkta standarden Warpaint som går att hämta här: https://assets.publishing.service.gov.u ... r_2023.pdf

Den är så bra att jag emellanåt använt den till andra, civila sammanhang.
Tack för detta! Jag har nu bestämt mig att köra med Vallejo då det blir tillräckligt korrekt och jag tycker om att hålla mig hyfsat till ett märke som jag vet hur det uppför sig.
Skriv svar