Förstår inte varför jag har så svårt att bygga 1/48

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Förstår inte varför jag har så svårt att bygga 1/48

Inlägg av Janne.S »

Jag tror att svårigheten att gå från 1/72 till 1/48 är att man får lite "torgskräck" och man känner att bygget blir oöverskådligt när man går upp i skala.
Jag känner det när jag sitter med en 1/32 modell då jag i vanliga fall bygger 1/48. Det tips jag kan ge är att se bygget som en serie minimodeller. Då blir bygget mer överskådligt.
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Förstår inte varför jag har så svårt att bygga 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Håller med Janne, jag har exakt samma problem när jag försöker bygga i 1/32. Jag har ett gäng på hyllan, men har sällan kommit mig för att faktiskt bygga dem. Längst har jag kommit med Italeris Mirage III, men den stannade av förra året strax innan det var dags för primer. Det är något med att varenda jäkla detalj blir alltför synlig vilket gör att man drabbas av någon slags AMS och vill detaljera mycket mer än både vad man orkar och vad som egentligen behövs.

För det är knappast storleken som avskräcker. Jag har byggt modeller i både 1/48 och även i 1/72 som är långt större än de 1/32:or som ligger ofärdiga på hyllan. Min Mirage IV i 1/48 är t ex nästan exakt lika stor som Mirage III i 1/32. Och Backfiren, Concorden och Boeing 707:an i 1/72 är giganter jämfört med Vampiren i 1/32 och definitivt inte mer lättbyggda.
Skriv svar