3,5 - 4 mm tjock kartong/plast (större ark)?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Kalle M
Inlägg: 124
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:56
Namn: Kalle Malinen
Ort: Göteborg

3,5 - 4 mm tjock kartong/plast (större ark)?

Inlägg av Kalle M »

Hei,

Jag är på jakt efter ca 3,5 - 4 mm tjock kartong/plastark, till en bunker jag ska bygga. Färg spelar inte så stor roll, eftersom jag kommer att måla dem, men jag behöver minst 35 x 12,5 cm stora ark (det går förstås att limma två mindre ark kloss an) och jag behöver kunna skära till dem. Vad finns det? Vad skulle ni rekommendera? Vad heter de? Var kan jag hitta dem?

Vi har ett par modellbutiker samt butiker med "konstnärsmaterial" här i Göteborg, men jag vet inte ens riktigt vad jag är ute efter, så alla tips är välkomna!
Hokey
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 jan 2012, 00:25

Re: 3,5 - 4 mm tjock kartong/plast (större ark)?

Inlägg av Hokey »

Foamcore, cellpannå, kapaskiva, cellplastkartong, där har du några namn på egentligen samma sak och förmodligen nåt du skulle kunna använda.

Det är tunna cellplastskivor med kartong på ena eller bägge sidor, finns i olika storlekar, de jag har köpt är typ 60x100 cm.

/H
Kalle M
Inlägg: 124
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:56
Namn: Kalle Malinen
Ort: Göteborg

Re: 3,5 - 4 mm tjock kartong/plast (större ark)?

Inlägg av Kalle M »

Tack! Då har jag några ord att använda när jag letar runt.
Pelle Styrén
Inlägg: 3
Blev medlem: 24 mar 2020, 20:36
Namn: Gunnar Eriksson

Re: 3,5 - 4 mm tjock kartong/plast (större ark)?

Inlägg av Pelle Styrén »

Pröva Materialbutiken.se
Kalle M
Inlägg: 124
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:56
Namn: Kalle Malinen
Ort: Göteborg

Re: 3,5 - 4 mm tjock kartong/plast (större ark)?

Inlägg av Kalle M »

Ska kolla in det, om jag inte hittar grejerna på plats. (Det är alltid trevligt att faktiskt kolla in och känna på det man köper.) Tack!
Skriv svar