J 34 i 1/72?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

J 34 i 1/72?

Inlägg av Björn B »

Aprppå bygget i In the works. Har länge velat ha en J 34 men någon konvertering har inte blivit av. Hade inte hört talas om Freightdogs sats tidigare så jag började leta men den är slutsåld så det gick inte.
Såg att ARK har en Mk.1 i modell (ser hemsk ut,kanske en ex. Frog) undrar om delar av kroppen skulle kunna användas.
https://www.super-hobby.se/zdjecia/6/9/ ... 2026_1.jpg
Har ingen koll på Huntern och vad som skiljer versionerna åt utseendemässigt.
Gabriel
Inlägg: 652
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: J 34 i 1/72?

Inlägg av Gabriel »

Hej Björn! Jag tror inte att du får något värde av att ta delar från ARK-saten. Om man utgår från Revells byggsats, som är den absolut nyaste i 1/72, är skillnaderna i själva verket relativt små. Det som skiljer tidiga Hunters från sena diton är framför allt de små luftintagen i mitten på kroppen och att vingarna saknar sågtänderna som kom senare än de som flögs i Sverige.

Att få vingarna raka vore ingen konst för dig och luftintagen är det nog ingen som egentligen tänker på. För att återkomma till Revells byggsats (och kanske den egentliga anledningen till att jag köpte Freightdogs sats): den senaste och mest tillgängliga utgåvan är en FGA.9 som har ett lite annat utblås än de andra versionerna. Detta ersätts också med konverteringssatsen. Dessutom anses hjulen på Revells sats vara aningen för små, varför även dessa ingår i FD-satsen.

Alltså: om du bortser från ventilationen kan du få en J 34 genom att antingen hitta Revells utgåva av Hunter Mk. 6 och endast ändra vingarna, eller Revells FGA.9 och såga lite i både utblås och vingar.

Jag tror det var allt. Om jag missat något får någon mer kunnig fylla i.

/Gabriel
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: J 34 i 1/72?

Inlägg av Björn B »

Tack. Då är det Mk.6 jag satsar på och skippar konverteringssatser.
daza
Inlägg: 170
Blev medlem: 25 apr 2019, 19:39
Namn: Daniel Zachrisson

Re: J 34 i 1/72?

Inlägg av daza »

Men är det inte så att F.4 har ett smalare utblås än F.6 också, pga annan version av motorn? Sen hur mycket det egentligen gör i 1/72 är en annan femma. Konverteringssatsen var slut när jag letade efter den också, men mailade då Colin på Freightdog Models och frågade snällt om han hade några planer på att gjuta upp fler. Strax därpå fanns den att köpa igen.

/Daniel
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: J 34 i 1/72?

Inlägg av magnusf »

Man brukar prata om "small bore" och "big bore" Hunter i warbird-världen, refererande till vilken variant av RR Avon-motor det sitter i dem. Jag snabbgooglade lite men hittar inga referenser till detta och än mindre vilken diameterskillnad på utblåset det skulle innebära (för det finns en skillnad) men jag tror den är så liten att det inte spelar någon roll i skala 1/72.

Hälsningar

Magnus
Skriv svar