Målning av lagning, levande träd

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
bonsaikristian
Inlägg: 3
Blev medlem: 11 sep 2023, 15:26
Namn: Kristian s

Målning av lagning, levande träd

Inlägg av bonsaikristian »

Hej!

Jag har ett bonsaiträd som tyvärr murknat delvis med tiden. Det murkna har jag karvat bort och ersatt med Loctite Epoxy Putty för ett par år sedan.

Problemet är att lagningen sticker ut ganska mycket, ljusgrå plast mitt i stammen. Jag undrar hur man skulle kunna gå tillväga för att måla över plasten/puttyn, och om det är möjligt att måla den i liknande mönster som stammen i övrigt har. Ett problem är att det är en vintergrön växt (tappar ej bladen), så airbrush kanske är svårt att komma åt med, men vad vet jag.

Mottar tacksamt tips, men kan också tänka mig betala för att få ett okej resultat utfört av någon med verktyg samt vana av att måla plast. Jag har nära noll erfarenhet av modellbyggen.

Växtens bark/mönster:
PXL_20230911_121839238.jpg
PXL_20230911_121839238.jpg (2.92 MiB) Visad 6859 gånger
Lagningen:
PXL_20230911_103807896.jpg
PXL_20230911_103807896.jpg (3.52 MiB) Visad 6859 gånger
Rickard Malmborg
Inlägg: 279
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:28
Ort: Stockholm/Jordbro

Re: Målning av lagning, levande träd

Inlägg av Rickard Malmborg »

Hejsan

Sök Axel Örtenblad, bor i Stockholm, han kan sannolikt hjälpa dig. Han har byggt "modellbonsaiträd" som sett sjukt fina ut och kan han inte kan hjälpa dig handgripligen kan han säkert ge tips o råd.

MVH
Rickard
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Målning av lagning, levande träd

Inlägg av Stellan »

Oj, det var ett nytt sätt att sköta om ett bonsaiträd. Hör av dig till Bonsaisällskapet så kan de nog komma med adekvata råd https://www.bonsaisallskapet.se/kontakt/
Stellan Schroeder Englund
bonsaikristian
Inlägg: 3
Blev medlem: 11 sep 2023, 15:26
Namn: Kristian s

Re: Målning av lagning, levande träd

Inlägg av bonsaikristian »

Rickard Malmborg skrev: 12 sep 2023, 09:10 Hejsan

Sök Axel Örtenblad, bor i Stockholm, han kan sannolikt hjälpa dig. Han har byggt "modellbonsaiträd" som sett sjukt fina ut och kan han inte kan hjälpa dig handgripligen kan han säkert ge tips o råd.

MVH
Rickard
Tusen tack för tipset!
bonsaikristian
Inlägg: 3
Blev medlem: 11 sep 2023, 15:26
Namn: Kristian s

Re: Målning av lagning, levande träd

Inlägg av bonsaikristian »

Stellan skrev: 13 sep 2023, 08:40 Oj, det var ett nytt sätt att sköta om ett bonsaiträd. Hör av dig till Bonsaisällskapet så kan de nog komma med adekvata råd https://www.bonsaisallskapet.se/kontakt/
Kul att du känner till sällskapet.
Skriv svar