Tiger II, IS-3 och Pershing i 1:35

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Morgan
Inlägg: 220
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Tiger II, IS-3 och Pershing i 1:35

Inlägg av Morgan »

Jag hade turen att hitta två jättefina glasvitrinskåp hos Erikshjälpen för under 400 kr styck och har nu flyttat över mina modeller till dem. Det innebär att det finns plats över i den ursprungliga, lilla glasvitrindelen i den jättefina TV-möbeln ifrån 1968, som jag hittade på en loppis för bara 150 kr.

Jag funderar på att fylla den med tre tunga stridsvagnar ifrån VK2, nämligen Tiger II, IS-3 och Pershing.

Jag hittade tre Tamiya-byggsatser och undrar om dessa fortfarande håller måttet. Alla tre ska fortfarande gå att få tag i.

Det rör sig om #35252 (Tiger II med motorcykelordenans), #35211 (IS-3) och #35254 (Pershing).

Eldrör av metall går säkert att köpa till dem liksom band av metall.

Men är dessa byggsatser fortfarande bra?

Vänligen, Morgan
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Tiger II, IS-3 och Pershing i 1:35

Inlägg av Lurifax »

Jajamensan! Det är Tamiya. Det är bra grejor.

Tiger II är den äldsta av de tre och är förmodligen omsprungen av Dragon, Takom och Meng. Men Tamiya är alltid lätta att bygga och att få bra. IS-3 har dessutom väldigt få delar.

Samtliga har gummiband vilket alla inte gillar.

Samtliga, utom Tigern med ordonnansen, bör man kunna köpa i vilken välsorterad hobbyaffär som helst.
holst

CU@C4
Morgan
Inlägg: 220
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Re: Tiger II, IS-3 och Pershing i 1:35

Inlägg av Morgan »

Då tar jag tag i det när decemberlönen kommer eller så. Först vill jag "bygga bort" ytterligare fem byggsatser så att min "bygghög" minskar påtagligt och märkbart.

Vänligen, Morgan
Morgan
Inlägg: 220
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Re: Tiger II, IS-3 och Pershing i 1:35

Inlägg av Morgan »

Det borde ha varit Centurion med en 17-pundare som borde ha kommit i tjänst i Europa om kriget hade dragit ut på tiden och inte hade varit slut i maj 1945?

Jag hittade den här byggsatsen från AFV Club.

https://www.emodels.co.uk/afv-club-1-35 ... 35308.html

Finns det någon annan byggsats där ute med just 17-pundarversionen?

Vänligen, Morgan
Skriv svar