Schweiziska Messerschmitt Bf 109G-6

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Morgan
Inlägg: 220
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Schweiziska Messerschmitt Bf 109G-6

Inlägg av Morgan »

Någon gång sent under VK2 så tvingades ett tyskt radarutrustat nattjaktplan nödlanda i Schweiz.

I utbyte mot att Schweizarna skrotade det då toppmoderna tyska flygplanet så fick de ett antal Messerschmitt Bf 109G-6 i princip helt gratis, men dessa visade sig senare inte direkt vara av den bästa tyska tillverkningsstandarden.

En av dessa, J-704,håller jag på att bygga parallellt med en finsk Mersu. Utgångspunkten är den alldeles utmärkta Tamiya-byggsatsen i 1:72.

Är det någon här som vet om de Schweiziska planen levererades till Schweiz redan färdigmålade i deras färgglada röda neutralitetsmarkeringar eller om dessa målades i dessa färger av schweizarna själva?

Vänligen, Morgan
Spad16
Inlägg: 327
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Schweiziska Messerschmitt Bf 109G-6

Inlägg av Spad16 »

Jag kan inte tänka mig att tyskarna hade tid med det.
/Neil
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: Schweiziska Messerschmitt Bf 109G-6

Inlägg av jonaszett »

Finnarna fick(väll??) måla sina 109:or själva
Z
Kalle M
Inlägg: 124
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:56
Namn: Kalle Malinen
Ort: Göteborg

Re: Schweiziska Messerschmitt Bf 109G-6

Inlägg av Kalle M »

De schweiziska Messerschmittarna kan jag ingenting om, men de Messerschmittar som kom till Finland under Andra världskriget hade alla "tyskt standardkamouflage" enligt Finnish Air Force 1939-1945 (Keskinen & Stenman), och inte det typiska finska svart-gröna kamouflagemönstret. Jag tror inte att finnarna själva valde det tyska mönstret, utan gissar (killgissar) att Messerschmittarna kom från Tyskland målade så, och så lät man de helt enkelt ha kvar sina färger. Sedan målades de i det finska mönstret så småningom.

Vad det innebär för ursprungsfrågan vet jag inte, men gissar (återigen: killgissar) att det var schweizarna själva som målade sina plan.
Stefan E
Inlägg: 43
Blev medlem: 18 okt 2014, 17:44
Namn: Stefan Ericsson

Re: Schweiziska Messerschmitt Bf 109G-6

Inlägg av Stefan E »

En av dessa maskiner, J-705, men i 1/32 håller jag på att bygga (Hasegawa) just nu!

Vad jag förstått levererades flygplanen i RLM74/75/76, mottling i 74/75 ev. 02) dvs det sena "standard cammot".

Stefan
Skriv svar