Diska färgburkar?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Matajen
Inlägg: 90
Blev medlem: 03 dec 2020, 23:10
Namn: Mattias Nyström

Diska färgburkar?

Inlägg av Matajen »

Jag har köpt på mig diverse tomma färgburka (typ Vallejo droppflaskor) för att blanda lämpliga kulörer. Tyvärr har jag inte hitta något smidigt sätt att diska dem så de kan återanvändas. Är det någon som har något tips? Hittills har jag testat blötläggning i T-sprit följt av körning i diskmaskin, direkt rena blir de inte.
Proosen
Inlägg: 434
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:56
Namn: Niclas Proos
Ort: Falun

Re: Diska färgburkar?

Inlägg av Proosen »

Nu har jag inte testat såpa på just Vallejo, men det tar de flesta färger, även torkad över tid. Sedan skulle jag försöka få fatt i en sån liten provrörsborste i lämplig storlek att skrubba rent med.

/Niclas
Matajen
Inlägg: 90
Blev medlem: 03 dec 2020, 23:10
Namn: Mattias Nyström

Re: Diska färgburkar?

Inlägg av Matajen »

Såpa, kör du koncentrerad eller spädd?
Ingenjör AP
Inlägg: 48
Blev medlem: 25 okt 2012, 18:43
Namn: Anders P

Re: Diska färgburkar?

Inlägg av Ingenjör AP »

Kaustiksoda (Natriumhydroxid, NaOH) ca 5% vattenlösning, låt ligga någon vecka under lock. OBS: skydda ögonen mot stänk, fräter sönder till blindhet.
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: Diska färgburkar?

Inlägg av jonaszett »

Jag har mycket nytta av min lilla ultraljuds-rengöringsapparat för rengöring av allehanda småprylar.
Till dessa burkar skulle den nog fungera ypperligt.
Den är toppen till airbrushen och att strippa färg från delar och modeller.
Z
Matajen
Inlägg: 90
Blev medlem: 03 dec 2020, 23:10
Namn: Mattias Nyström

Re: Diska färgburkar?

Inlägg av Matajen »

Jag har mycket nytta av min lilla ultraljuds-rengöringsapparat för rengöring av allehanda småprylar.
Intressant! Vad har du för apparat?
Proosen
Inlägg: 434
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:56
Namn: Niclas Proos
Ort: Falun

Re: Diska färgburkar?

Inlägg av Proosen »

Såpan kör jag koncentrerad, eller som i penslarna, svagt utspädd med vad vatten där är efter grovtvätten.

/Niclas
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: Diska färgburkar?

Inlägg av jonaszett »

Matajen skrev: 17 aug 2023, 13:54
Jag har mycket nytta av min lilla ultraljuds-rengöringsapparat för rengöring av allehanda småprylar.
Intressant! Vad har du för apparat?
En DEMA CD-4810 lite osäker var jag köpte den men funkar kanon bara prylarna går ner i karet...
Har iofs en 30L oxå men den är lite otymplig ...
Z
Bilagor
thumbnail_DSC_1004.jpg
thumbnail_DSC_1004.jpg (346.38 KiB) Visad 4838 gånger
thumbnail_DSC_1003.jpg
thumbnail_DSC_1003.jpg (236.88 KiB) Visad 4838 gånger
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Diska färgburkar?

Inlägg av Lurifax »

Matajen skrev: 15 aug 2023, 14:07 Jag har köpt på mig diverse tomma färgburkar (typ Vallejo droppflaskor) för att blanda lämpliga kulörer. Tyvärr har jag inte hitta något smidigt sätt att diska dem så de kan återanvändas. Är det någon som har något tips? Hittills har jag testat blötläggning i T-sprit följt av körning i diskmaskin, direkt rena blir de inte.
Jag brukar slänga mina burkar. Jag har sköljt ut några men en del av dem har en tendens att spricka efter ett tag. Då är det onödigt att lägga ner tid och krångel på såpa, t-dojja, ultraljud, gammastrålning eller vad man nu vill göra.

De är inte direkt dyra i inköp, 60 kr för 4 st.
https://www.alfahobby.se/paint-doser-bottles-30ml.
Jmfr med vad rengöringen kostar.

Jag brukar köpa på mig ett gäng på utställningarna jag går på, t ex på C4-Open. Bygger man väldigt mycket och med många olika färger så kanske det är värt besväret med rengöringen.

Det här är såklart inget svar på din fråga. Mer ett annat sätt att tänka.
holst

CU@C4
Skriv svar