Slitage på träpropellerblad?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Morgan
Inlägg: 219
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Slitage på träpropellerblad?

Inlägg av Morgan »

Jag fick klart min erövrade D-9 igår, men insåg att jag hade gjort en ytterst pinsam miss.

Jag imiterade metallpropellerblad, när D-9:orna hade blad gjorda av trä för att spara på råvarutillgången.

Hur ser slitage ut på ett träpropellerblad?

Vänligen, Morgan
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Slitage på träpropellerblad?

Inlägg av Mats Averkvist »

Trä... Njae.. med modifikation
Det är mer troligt att man använde den gängse tyska metoden. Dvs, ja, bladen var av trä, men klädda med en slags väv insmort med ett slags gjutharts. Jag har hört ordet "vävbakelit". Dessutom var förmodligen framkanten på bladen skodda med mässing under väven eller bakeliten.
Någon som vet mer?
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Slitage på träpropellerblad?

Inlägg av Urban Gardini »

Var det inte en hel del lackade limträsnurror eller var det bara de Engelska kärrorna?
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Spad16
Inlägg: 327
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Slitage på träpropellerblad?

Inlägg av Spad16 »

Jag tror inte Du ser mycket slitage på WW2 lackade propellorblad. Det är som med fönster i ett hus, om man ser på avstånd att färgen flagnar, så borde det varit åtgärdat för länge sen. Det som kan synas, är på framkanterna som är skodda med stål eller mässing. Här är en bra länk:
https://www.britmodeller.com/forums/ind ... ge-sheath/
Morgan
Inlägg: 219
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Re: Slitage på träpropellerblad?

Inlägg av Morgan »

Tack. Då gissade jag rätt i mitt huvud.

Vänligen, Morgan
Skriv svar