Bra F-117-byggsatser i 1:72

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Morgan
Inlägg: 219
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Bra F-117-byggsatser i 1:72

Inlägg av Morgan »

Jag är inte riktigt nöjd med det här bygget, som mig ovetande var en Italeri förklädd som en Tamiya, och det har jag också märkt på både passformen och kvaliteten.

Academy har en F-117-byggsats har jag hört och så ska visst Tamiya ha en egenutvecklad modell som de har gett ut.

Är det någon som har någon erfarenhet av dessa?

Vänligen, Morgan
ulv
Inlägg: 104
Blev medlem: 22 apr 2012, 12:21

Re: Bra F-117-byggsatser i 1:72

Inlägg av ulv »

Har jag inte helt fel så har både MONOGRAM & Airfix var sin.
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: Bra F-117-byggsatser i 1:72

Inlägg av Niklas »

Hej Morgan,

Hasegawa har gett ut en F-117 också. Har dock aldrig byggt någon själv, så jag har ingen aning om eventuell passform på de olika. Enklast är nog att googla runt, kanske ställa frågan på ARC Forums (arcforums.com) eller söka där, för ett bättre svar.
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Bra F-117-byggsatser i 1:72

Inlägg av Urban Gardini »

Hasegawan har jag och den ser fin ut i lådan men jag vet inget om dess passform eller korrekthet.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bra F-117-byggsatser i 1:72

Inlägg av Björn B »

Sökte på det tidigare och det verkar som många framhöll Hasegawa. Tydligen ska även Revells senaste utgåva vara bra trots att den startat livet som en Monogram SnapTite men omarbetats till en detaljerad modell. Tänkte köpa den men tyckte att den var för dyr för något som jag inte har ett större intresse av. Ville bara ha en korrekt version bredvid mon svenska Whif.

Från en tråd hos Britmodeller:
Haseawga leads the 72nd scale F-117s by far. Academy's F-117 has shape issues, though not near as bad as the 48th scale disaster. Airfix and Heller's F-117s are quite awful in shape / detail wise and should be dead last. Italeri is not as bad as Airfix and Heller but is still far off from the F-117's true shape. It should be mentioned that Monogram's "Snap-Tite" kit is the second most accurately shaped 72nd F-117 and deserves recognition on that alone.
Morgan
Inlägg: 219
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Re: Bra F-117-byggsatser i 1:72

Inlägg av Morgan »

Tack, då är det Hasegawa jag ska satsa på.

Vänligen, Morgan
Morgan
Inlägg: 219
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Re: Bra F-117-byggsatser i 1:72

Inlägg av Morgan »

Hasegawa verkar självklart vara slutsåld överallt, men en Academy finns i alla fall. Den verkar ge flera valmöjligheter. bl.a. "rörliga" roder och dekaler till hela förarkabinen. Den verkar också har ett mer omfattande dekalark än den medelmåttiga byggsatsen från Italeri.

Så en sån köper jag idag är det tänkt.

Vänligen, Morgan
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bra F-117-byggsatser i 1:72

Inlägg av Björn B »

Det verkar som Hasegawa är på gång med en utgivning igen: https://1999.co.jp/eng/10008553
Morgan
Inlägg: 219
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Re: Bra F-117-byggsatser i 1:72

Inlägg av Morgan »

Academy-byggsatsen verkar vara mycket bättre än Italeri-byggsatsen, som däremot hade jättebra dekaler kvalitetsmässigt. Hur Academy-dekalerna är har jag ingen aning om.

Bland annat så finns detaljer så som hydrauliskt nedsänkbara bombfästen i bombrummet med, en detalj som Italeri inte ens hade tänkt på. Även "dumma" Mk. 82-bomber finns med likaså GBU-10 (hade ens Italeri rätt utformning på sina GBU-27-bomber med tanke på de stora styrfenorna baktill?), som verkar ha mindre styrfenor baktill än kusinen GBU-27, som sitter i bombrummet i min färdigbyggda Italeri-F-117A.

Förhoppningen är att jag kan bygga en gråkamouflerad version av Academy-byggsatsen och använda stencil-dekalerna till den redan färdigbyggda Italeri-byggsatsen.

Vänligen, Morgan
Morgan
Inlägg: 219
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Re: Bra F-117-byggsatser i 1:72

Inlägg av Morgan »

Någon som har erfarenhet av Academy-dekalerna?

De ger nämligen möjlighet att bygga "The toxic avenger" med 30 uppdragsmarkeringar.

Det andra alternativet är att beställa Italeris ersättningsdekaler i dubbel uppsättning från deras kundtjänst och sedan blanda dekalerna från Italeri och Academy.

Vänligen, Morgan
Skriv svar