En liten fråga !!

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
mirkobayerl
Inlägg: 46
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:05

En liten fråga !!

Inlägg av mirkobayerl »

Hej
Jag har märkt de stora ambitionerna de sista åren , främst då kanske C-4 Open som kommer med trevliga ideer och nya teman på sina tävlingar som gör den till fin tävling med internationell klass och standard. Nu sistone IPMS Stockholm med en uppgradering och ny hemsida - jättekul o proffsigt.

Nu undrar jag om det skulle finnas intresse att kanske utvidga forumet till typ som Missing links har : En Axis tråd där man diskuterar tyskt och Axelmakterna..kammo, byggen, uniformer och historik etc. Samma gäller for Allierat givetvis. Modernt Kanske oxå ? Man märker ju av ett stort militär historiskt intresse för andra värlskriget i Sverige, inte minst alla tidskrifter som dyker upp ( en del försvinner dock ). Det finns ett uppswing och nyfikenhet vad gäller historia och i synnerlighet Militär historia...varför inte rida på den vågen här med ett par nya teman ?
Vi har också märkt det stora intresset att förankra modelbyggandet med en bakgrundshistoria, må det vara en Tiger från Normandi,enhet,version etc etc. Likaså kanske modernt från moderna konflikter.
Jag frågar också då vi märkte att våran Panther bok från Toni Canfora blev mycket uppskattad, med byggen efter förebilder och kort historik etc ..
Vad tror Webmastern och övriga ? Vore det inte en kittlande ide så säg :) Kan hända att det är avancerat och tekniskt omöjligt...så jag BARA frågar :)
Mvh
Mirko
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: En liten fråga !!

Inlägg av Janne Nilsson »

Jag tror inte på allt för många forum-avdelningar. Vi är helt enkelt inte tillräckligt många för det. Dessutom gillar jag variationen och man kan lära sig mycket över gränserna.

Däremot kanske det finns en öppning med ett specifikt forum för de som vill diskutera historia? Annars tycker jag Skalman är ett bra och intressant forum även om aktiviteten har gått ner där de senaste åren.

Och de råder ingen tvekan om att modellbygget blir intressantare när en bit historia tillfogas till det hela. Kanske även historia får en skjuts av modellbyggande när man kan visulera det hela på ett annat sätt?

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
mirkobayerl
Inlägg: 46
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:05

Re: En liten fråga !!

Inlägg av mirkobayerl »

Hej Janne
Kan stämma...att det inte finns tillräckligt många för det,. Jag menade givetvis oxå att "allmänna" skulle finnar kvar för variationen.
Skalman har jag inte besökt så mycket, det var väl nån gång för längesedan.

Jo jag tror och vet att intresset ökar att få till en intressant historia bakom byggandet....Varför jag vet är att åtskilliga byggare hör av sig till mig eftersom jag är så "nördig" just på Ungern och Östfronten 44/45 och vill ha ideer till sina alster..må det vara Ungern eller Berlin...men intresset ökar. Nu tror jag att mina kollegor som producerat "Duel in the Mist" Volume 2 också ökar intresset att tillverka nån Panther eller Sherman från en viss enhet eller plats just i Ardennerna med rätt cammo etc.....tror det ligger i tiden så att säga ;)
Håller med Dig i de sista raderna Janne

Ja som sagt jag bara "brainstormade"
Mvh
Mirko
Fredrik Astlid
Inlägg: 48
Blev medlem: 27 jan 2012, 14:30

Re: En liten fråga !!

Inlägg av Fredrik Astlid »

En risk med för få undergrupper är att frågorna ställs men hamnar långt ner och de som sitter inne på svaren missar dem eftersom de inte lusläser alla femtielvatrådar som hamnat överst.

Sp jag håööer med Mirko, har jag en fråga om en västkront panzer från avdelning XX så kanske det är lättare för de som ör intresserade att bevaka detta underforum och slippa träska igenom havet av sånt men inte bryr sig om.
Mattias Friis
Inlägg: 12
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:43
Ort: Nyköping

Re: En liten fråga !!

Inlägg av Mattias Friis »

Det skulle väl räcka med bara en undergrupp till, nämligen "Militärhistoria". Där kan vi diskutera allt som rör just detta men även söka efter mer fakta kring det man ska till att bygga eller bygger.

Tror inte det finns underlag för fler undergrupper (typ axelmakter, allierade osv) än så.

/Mattias
Livet är ett skämt så varför inte skratta åt det :-)
mirkobayerl
Inlägg: 46
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:05

Re: En liten fråga !!

Inlägg av mirkobayerl »

Hej
Ja jag hade ju inte tänkt man ska se nackdelar - utan fördelar. Men som Matthias säger kanske ett rent militärt underforum..men kanske det inte är någon skillnad som det är nu. Detta är - och jag påpekar - ingen som helst kritik utan bara ett roligt förslag från mig..då jag tror att många duktiga byggare/historiker finns därute som gärna diskuterar förband och Andra världskrigs fordon och pansar. Tror det skulle bli trevliga debatter och information.
Tack Matthias o Fredrik
Mvh
Mirko
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: En liten fråga !!

Inlägg av Ulf Lundberg »

Jag tycker att det är en styrka att vi inte har separata avdelningar för axelmakter, allierat modernt, pansar ,flyg, fartyg och andra tänkbara grupperingar. Även om jag själv nästan enbart bygger fartyg tittar jag på allt som läggs ut på "in the works". Jag hävdar att det utvecklar mig som byggare. Den målningsteknik jag kommit fram till för mina fartyg har jag hittat fram till genom att titta på pansarmodeller.

Att ha breda forum där trådar om olika ämnen blandas om vartannat tror jag uppmuntrar oss till att läsa även trådar som ligger vid sidan av våra huvudintressen, vilket är utvecklande. Det gör också att man lär känna och uppskatta folk som bygger helt andra saker än man själv bygger.


Uffe
Skriv svar