Vad är det här för bomb?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Morgan
Inlägg: 219
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Vad är det här för bomb?

Inlägg av Morgan »

Under mitt pågående F-117A-bygge så valde jag bort bombalternativ B och jag undrar om någon här i forumet vet vad det är för sattyg som delarna ska föreställa?

GBU-12 Paveway finns med som jämförelse längst upp i bilden.

Enligt instruktionerna så ska de målas vita.

Vänligen, Morgan
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vad är det här för bomb?

Inlägg av Stellan »

Ser ut som typiska krigsbomber.

Eller så är det någon form av extratankar som inte finns på bild? Cybermodeler beskriver dem såhär "The weapons bay is definitely set up to be left open either on the ground or in the air. If you do pose the weapons bay open, the kit provides two weapons options, either a pair of laser-guided bombs (standard loadout) or two 'shapes'. The weapons do mount to what would be retracted trapeze arms inside the bay, but no provision is included to extend the weapons out of the bay." Så skit i dem mao.

https://imodeler.com/2021/12/italeri-1- ... nighthawk/
Stellan Schroeder Englund
Rickard Malmborg
Inlägg: 279
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:28
Ort: Stockholm/Jordbro

Re: Vad är det här för bomb?

Inlägg av Rickard Malmborg »

Hej,
Det är ett kärnvapen, som benämns B61 (de är vanligen vita, metallrena eller ljusgråa). Om den verkligen kan hänga i en F-117 vet jag inte men den syns på foton framför F-117 iaf.
Sannolikt är det en väldigt udda last att hänga i en F-117, välj GBU istället! :-)
MVH
Rickard
Rickard Malmborg
Inlägg: 279
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:28
Ort: Stockholm/Jordbro

Re: Vad är det här för bomb?

Inlägg av Rickard Malmborg »

Hej igen!
Tänk på att bombluckorna öppnas inåt, som om de satt på ett gemensamt gångjärn längsmed mitten av bombrummet.
Luckorna ska inte sitta som på modellen i Stellans länk! Jag vet att Italeri (som gav ut den första F-117-modellen), missade denna lilla detalj.
/Rickard
Morgan
Inlägg: 219
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Re: Vad är det här för bomb?

Inlägg av Morgan »

Precis, jag har också sett det. Vilken miss...

Skämt åsido, men kanske jag kan bestycka min JAS 39C med B61-bomberna... Nåja, de går säkert att limma ihop, måla vita och använda till något annat 1:72 projekt. Eller helt enkelt ha som alternativ bestyckning framför min F-117. Jag är nämligen inte helt säker på att de laserstyrda bomberna ska finnas i bombrummet, även om de nu är målade och klara.

Vänligen, Morgan
Skriv svar