Köpte en ny färgspruta

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Köpte en ny färgspruta

Inlägg av Björn B »

Vi har hållit på med lack av en Duett och fick samtidigt syn på denna färgspruta. (https://www.mjhobby.se/product.asp?qsLa ... M-HN001-00) En mindre variant av den stora vi har.
Kom då att tänka på en artikel jag läst. För att måla stora ytor är inte att att använda en större nål och munstycke i airbrushen det optimala.
Jag använder 0,25 nålen i min airbrush medan det sitter en 0,4 i den jag har på landet och med den tycker jag att det lätt blir rinningar men ändå tycker jag inte att det täcker en mycket större yta. Bara mer färg på ytan.
Då denna var ganska billig bestämde jag mig för att prova den. Jag är positivt överraskad av den. Har testat den på en 1/25 Cheva och det känns som man måste förtunna färgen mer än jag är van vid men den lägger på färgen tunt utan tendens till rinning. Har nu lagt på färg nr. två och fick en tendens till apelsinskal så jag misstänker att jag skulle förtunnat den mer. Det går inte åt överdrivet mycket färg heller, jag tycker att Evon med 0,4 nålen är törstigare. Jag blandade till två ischoklad formar (knäckformstorlek) och målade taket och bakluckan (kolla 1956 Bel Air för info) och det blev färg över. Det enda jag kan klaga på är att färgkoppen är överdrivet stor för min användning men jag ska se om jag kan hitta på något.