Johnson klar slut, vad köper jag nu?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
JOT
Inlägg: 47
Blev medlem: 20 jul 2012, 09:24

Johnson klar slut, vad köper jag nu?

Inlägg av JOT »

Min flaska Johnson klar golvpolish är inne på sista skvätten.
Jag använder den att doppa huvar i.

Vad köper jag nu?

Är det någon som kör "dipping" old school nu för tiden eller finns bättre medel från mig/ammo tex

Mig JOT
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Johnson klar slut, vad köper jag nu?

Inlägg av Björn B »

Gunze? Se sid 10: https://www.tapatalk.com/groups/hypersc ... 2-s90.html
HAr inte provat det (har aldrig doppat huvar i något annat heller)
JOT
Inlägg: 47
Blev medlem: 20 jul 2012, 09:24

Re: Johnson klar slut, vad köper jag nu?

Inlägg av JOT »

Ja Gunze clear är ju vanlig klarlack, men ak gauzy glass agent verkar lovande men kostar 89 för en liten burk.
Men den räcker länge å andra sidan.

Pledge verkar finnas för trägolv och sten/plastgolv.
Köper nog en flaska om jag hittar i affären, den går ju att använda till golven om den inte uppfyller kraven som klarlack....
Spad16
Inlägg: 314
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Johnson klar slut, vad köper jag nu?

Inlägg av Spad16 »

Jag är rädd för att den Pledge som finns till salu nu är bruntonad, det är sedan ett par år tillbaka. Finns en tråd om det här:
https://www.britmodeller.com/forums/ind ... do-a-list/
/Neil (som köpte en av de sista flaskorna riktig Pledge)
christer k
Inlägg: 46
Blev medlem: 01 feb 2018, 11:13
Namn: Christer Karlsson

Re: Johnson klar slut, vad köper jag nu?

Inlägg av christer k »

https://hpns.eu/shop/humbrol-ac7431-hum ... an-korvike (översätt med google eller Bing)
Jag doppade en huv till en gammal Frogbyggsats (Me 109F) i denna men lacken flöt inte ut ordentligt. Jag misstänker att plasten på en 50 år gammal huv inte är tillräckligt fräsch eller har fått någon beläggning. Däremot gick den bra att pensla på innan dekalerna men det krävdes tre varv.
Vet ej om denna produkt har råkat ut för samma bannlysning som Humbrols emaljfärger då jag inte hittar den i svenska webshoppar. Det fanns några flaskor i min lokala hobbyaffär sist jag var dit.

Christer
Gert J
Inlägg: 40
Blev medlem: 10 aug 2013, 20:44
Namn: Gert Johansson

Re: Johnson klar slut, vad köper jag nu?

Inlägg av Gert J »

Jag köpte nyligen en flaska (750 ml) Golvpolish fabrikat Fixor by Nitor hos en Colorama-butik (färg o. tapeter) för att ha till ett plastgolv. Det blev fint och blankt. Har provat att spruta en målad modell med polishen innan dekalsättning. Bra resultat likvärdigt med det från min gamla Johnsonflaska. Polishen är svagt vitaktig. Hur den är att doppa huvar i vet jag inte men i övrigt är den jämförbar med gamla Johnson.
JOT
Inlägg: 47
Blev medlem: 20 jul 2012, 09:24

Re: Johnson klar slut, vad köper jag nu?

Inlägg av JOT »

Gert J skrev: 26 maj 2023, 13:32 Jag köpte nyligen en flaska (750 ml) Golvpolish fabrikat Fixor by Nitor hos en Colorama-butik (färg o. tapeter) för att ha till ett plastgolv. Det blev fint och blankt. Har provat att spruta en målad modell med polishen innan dekalsättning. Bra resultat likvärdigt med det från min gamla Johnsonflaska. Polishen är svagt vitaktig. Hur den är att doppa huvar i vet jag inte men i övrigt är den jämförbar med gamla Johnson.
Låter lovande, ska försöka se om jag hittar en flaska, i värsta fall får man vaxa golven.
Skriv svar