Maska huv?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Kalle M
Inlägg: 120
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:56
Namn: Kalle Malinen
Ort: Göteborg

Maska huv?

Inlägg av Kalle M »

Jag kan säkert ha missat någon instruktion någonstans (och i så fall blir jag gladeligen hänvisad dit), men... hur maskar man bäst en huv? Den aktuella huven är droppformad och konvex, de minsta rutorna är ca 2x5 mm (verklig storlek). Jag har sett några videos på Youtube, men jag vet inte... Jag har ingen maskeringsvätska och är inte jättepeppad på att använda skalpellen alldeles inpå delarna av huven som inte ska målas. Det känns som att jag alldeles för lätt skulle kunna slinta med skalpellen, och så måste man hitta på något i stil med "Nä, men det ska vara så. Just den här Fokkern hade faktiskt en sprucken ruta". Dessutom skulle det störa mig själv något oerhört med en sådan olycka. Men jag har inte hittat några alternativ, så det kanske bara är att bita i det sura äpplet?
Proosen
Inlägg: 432
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:56
Namn: Niclas Proos
Ort: Falun

Re: Maska huv?

Inlägg av Proosen »

Det där är något som jag inte heller känner mig bekväm med.
Men, iallafall gör jag så här.
Tejpar upp en remsa på en glasskiva och skär till smala remsor.
Tar en lämplig lite för lång remsa och sätter på glaset mot spröjset.
Lägger sedan ett vasst knivblad mot tejpen där jag vill kapa den och drar av den mot bladet med en pincett.
Alltså, knivbladet går aldrig ner i plasten utan blir kvar ovanpå.
Upprepar hela rutan runt och fyller i mitten med en lös bit tejp i lagom överlappande storlek i förhållande till de smala remsorna runt om.

Hoppas det gick att förstå vad jag menar, svårt att skriva instruktioner.


/Niclas
JOT
Inlägg: 47
Blev medlem: 20 jul 2012, 09:24

Re: Maska huv?

Inlägg av JOT »

Är det för små glas och många rutor som ska maskerad tex bombare från ww2 då är ett maskset värt pengarna.
Färdigskuren vinyl som passar perfekt.
Kosta på det tycker jag.
När det handlar om en större huv är det mjuk tejp och nytt skalpellblad som gäller, och en bra lampa som lyser upp bakifrån.

Sen är det som vanligt att övning ger färdighet.
Öva på objekt som redan hamnat i skrotlådan.
En sk "buster" är bra att öva på.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Maska huv?

Inlägg av Björn B »

Jag brukar skära till små trianglar. Lättare att få in i hörnen
Spad16
Inlägg: 314
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Maska huv?

Inlägg av Spad16 »

Jag har aldrig förstått varför man ska maska huvar. Det är mycket lättare att spruta samma färg på dekalark när man ändå målar, sedan skär man dekalarken i smala remsor och applicerar på vanligt sätt som för dekal.
https://www.flickr.com/photos/22594688@ ... 359599727/
Kalle M
Inlägg: 120
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:56
Namn: Kalle Malinen
Ort: Göteborg

Re: Maska huv?

Inlägg av Kalle M »

Många bra tips. Jag tror att jag inte ska låsa mig vid en teknik, utan använda den teknik som passar för projektet jag för stunden håller på med (just nu en Fokker D.XXI i 1/72). Nu hittade jag faktiskt ett maskningsset som inte ruinerade mig, så jag har beställt det. Men nästa gång blir det med största sannolikhet ett modernare plan med en annan sorts huv, då kommer jag pröva en kombo av smala remsor och trianglar. Om jag inte hittar ett lämpligt objekt att öva på innan dess, vill säga.

Tack för alla svar!
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Maska huv?

Inlägg av Stellan »

Smacka på Bare metal foil och pressa in ordentligt mot rutspröjsarna. Med ett nytt skalpellblad skär du sedan runt kanten. Kommer att bli superskarpt och fint när du tar bort maskeringen.
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar