Art in Miniature, AIM 2023, 2-3 september

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Jon MW
Inlägg: 120
Blev medlem: 01 jul 2016, 13:20
Namn: Jon Myhr Wahlen

Re: Art in Miniature, AIM 2023, 2-3 september

Inlägg av Jon MW »

Öken-Erik skrev: 20 jun 2023, 15:33 För icke medlemmar kostar det alltså 160:- att tävla samt 130:- att få tillträde till tilltävlingslokalerna, sk inträde. Totalt 290:-
Borde det inte i så fall va 130:- per dag och man behöver ju komma in både lördag för att ställa upp modellerna och på söndag för att plocka bort de. Så då borde det bli 420:- totalt, vilket är en del.
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Art in Miniature, AIM 2023, 2-3 september

Inlägg av Öken-Erik »

Helt korrekt Jon, my bad.

Öken-Erik
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Art in Miniature, AIM 2023, 2-3 september

Inlägg av Johan Elvin »

Det är rätt saftigt bara för inträdde och anmälan.
Inköpet av en hyffsad modell som går åt.

Då får man ju allvarligt fundera på om man ska anmäla sig eller ej.

Kan ju tycka att man ska slippa museets inträdde oavsett om man är IPMS medlem eller ej.
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Art in Miniature, AIM 2023, 2-3 september

Inlägg av Janne Nilsson »

Om man går med i IPMS Sverige, 100:-, så landar totalen på 180:-, om jag förstår rätt?
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Art in Miniature, AIM 2023, 2-3 september

Inlägg av Öken-Erik »

Absolut Janne, visst gör den det. Men någonstans handlar det om hur man förhåller sig till "gäster" från andra sällskap. På andra tävlingar, tex 08-OPEN ( Numera permanent insomnat förvisso) samt C4-OPEN så betalar man antingen inträde eller tävlingsavgift och så har det varit tidigare i GBG också (titta gärna på inbjudan från 2019 tex). Att man betalar lite högre tävlingsavgift om man inte är medlem är inget konstigt. Jag väljer att tolka detta som att man inte riktigt tänkt efter/skrivit fel men det KAN vara så att man försöker "tvinga" byggare att bli medlemmar genom en orimligt hög kostnad om du inte är medlem. Men som sagt, jag väljer att se det som "ett olycksfall i arbetet". Jag hoppas att någon ansvarig kan kommentera det.

Öken-Erik
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: Art in Miniature, AIM 2023, 2-3 september

Inlägg av Niklas »

Jag hittar inga uppgifter om kostnader på artgot.se, saknas de eller är det bara jag som inte hittar..!?

Jag håller för övrigt med Öken-Erik. IPMS Sverige torde ju uppmuntra folk att bli medlemmar via andra medel, snarare än "tvinga" på detta sättet. Nej, jag vet att det inte är "tvingande" att bli medlem, jag kan betala en mycket högre avgift och tävla ändå. Men om jag dessutom ska lägga X antal kronor på både resa och boende, utöver anmälningsavgift och inträde, så är det helt enkelt inte värt det för mig. Då satsar jag mycket hellre på C4-Open i Malmö istället.

Vi får väl se var detta tar vägen, jag följer med stort intresse.
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Art in Miniature, AIM 2023, 2-3 september

Inlägg av Öken-Erik »

Hej.

För ca en vecka sedan skickade jag frågan vidare till kontaktansvarig för AiM (enl deras hemsida) och gjorde dom också uppmärksamma på diskussionen här. Låt oss hoppas att dom återkopplar inom kort. Jag har för avsikt att tävla på AiM och vill gärna veta vad som gäller.

Öken-Erik
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Art in Miniature, AIM 2023, 2-3 september

Inlägg av Öken-Erik »

Nu har man uppdaterat AiM hemsida. Tyvärr blir jag inte klokare på det som står där. Dessutom kan jag inte hitta några kontaktuppgifter...
Jag har skickat ett meddelande via deras FB sida. Vi får se vad som händer.

Öken-Erik
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Art in Miniature, AIM 2023, 2-3 september

Inlägg av Öken-Erik »

Jag har nu fått svar via FB,messenger och enl det svar jag fått så betalar tävlande icken medlemmar även inträde på Aeroseum, dvs 420:- som Jon påpekade. Jag vill också dementera att det inte finns kontaktuppgifter på hemsidan, det finns det visst, samma adress som jag mailade till 26/6.

Öken-Erik
glimturen
Inlägg: 9
Blev medlem: 11 aug 2018, 23:06
Namn: Rickard N

Re: Art in Miniature, AIM 2023, 2-3 september

Inlägg av glimturen »

Det har varit en del debatt på detta forum varför jag tar tillfället i akt och gör en del förklaringar och förtydliganden.

Inbjudan finns nu på Artgot.se

Sammanfattningsvis står där:
Är du Medlem i IPMS behöver du inte betala Entré till museet.
Tävlingsavgift för tävlingen betalar alla som deltar. Som IPMS medlem får man dock rabatt på denna.

Detta är helt enligt https://www.ipmssverige.org/medlemskap-i-ipms-sverige/

Notera att vi inte avser med detta att ”tvinga” någon att bli medlem.
Det har vi inte gjort med tidigare reducerade medlemsförmåner och kommer inte göra det framgent heller.

Avgifterna till Museet Aeroseum är enligt Aeroseum.

Kontaktuppgifter till AIM finns på tredje raden nedifrån på startsidan. Artgot.se

Varför gör vi då på detta vis?
Delvis handlar de om ekonomi, men även om att arrangera en tävling, vilket kostar i engagemang.
De lokaler vi tidigare har hyrt i Mölndal har dubblerat sina avgifter. Vi har även märkt av ett tydligt minskande antal betalande besökare 2019 jämfört med tidigare år innan Pandemin.
Därav gick AIM 2019 med en stor förlust (-10 kSEK) för arrangerade IPMS Göteborg.
Det är tyvärr för föreningen inget vi i förlängningen kan klara av och det vore ansvarslöst.

IPMS Göteborg är en mycket liten förening med knappt 70-talet medlemmar med hög medelålder. Utav dessa medlemmar behöver vi c:a 25 som ställer upp och är funktionärer för att det skall bli tävling. Det blir svårare för varje år att få ihop det. Med hjälp av Aeroseum kan vi nu minska antalet funktionärer genom at låta Aeroseum sköta vissa funktioner.

Det medför att vi inte sköter inträdet själva längre. Det gör att vi inte längre erbjuda tävlande gratis inträde (alltså bara tävlingsavgift). Uppdaterade medlemslistor för betalande medlemmar i IPMS kommer att finnas så medlemmar kan komma in gratis (bägge dagar).

Ekonomin medför även att vi tvingas höja tävlingsavgifter då ingenting i samhället direkt blir billigare, som t.ex. inhyrning av bord. I och med samarbete med Aeroseum så får vi dock ned kostnader för lokaler. Att hitta lokaler i området kring Göteborg blir allt svårare och dyrare. Om vi inte har bra samarbetspartners som Aeroseum kommer vi på sikt inte att kunna genomföra AIM.

Oavsett hade vi tvingats höja entréavgifterna även utan Aeroseum. Nu hoppas vi på att det ger ett mervärde för avgiften att man får både museum och tävling.

Förhoppningsvis får vi även fler besökare, även de som inte nödvändigtvis är modellbyggare och kan öka exponeringen av vår hobby samt rekrytera nya medlemmar.

Vi är trots allt en ideell förening med syfte att stödja och uppmuntra plastmodellhobbyn i alla dess former.
/Rickard
Skriv svar