Hkp4C 1/72

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
aln63
Inlägg: 171
Blev medlem: 06 sep 2014, 09:06
Namn: Anders Lindgren
Ort: Tyresö

Hkp4C 1/72

Inlägg av aln63 »

Hej,
Jag är på gång att bygga en Hkp4 (helst C) utgående från Fujimis KV-107 II -5.

Bild

Som vägledning har jag använt den här artickeln;
viewtopic.php?p=67406#p67406

Här kan man läsa att:
------
Här blir det mer komplicerat. Ett alternativ i 1/72 är att utgå från Hobby Crafts CH-113 Labrador och detaljera beroende på vilken epok och individ man väljer. Ett bättre, men också betydligt dyrare alternativ är att använda Fujimis KV-107-II som grundmaterial, men ta den breda bakkroppen från Fujimis CH-46. (Den som inte vill kasta de delar som blir kvar, kan använda dem till att pussla ihop en tidig amerikansk CH-46).
------
Min tanke är att skaffa en Hobby Craft CH-113 men jag vet inte hur mycket av bakkroppen som behöver bytas. Räcker det med den lösa biten som syns i bilderna nedan?
Bild
Bild

Nästa fråga är var man kan hitta bra referensbilder (helst på nätet men böcker funkar också).

Mvh
Anders L
aln63
Inlägg: 171
Blev medlem: 06 sep 2014, 09:06
Namn: Anders Lindgren
Ort: Tyresö

Re: Hkp4C 1/72

Inlägg av aln63 »

Hej,
Efter lite e-poster med Björn Fransson som har skrivit en massa om hur man bygger Hkp4 så tror jag att jag har bättre koll på vilka modeller det är som gäller.
Nu har jag införskaffat en Hobby Craft som skall bli en Hkp4C och jag har en Fujimi som kanske skall bli en Hkp4A eller D.
När det gäller Hkp4C undrar jag om det är någon som kan hänvisa mig till bra referensmaterial (webbsidor, litteratur mm).
Jag har gått igenom Det som finns på IPMS-forum. Dessvärre är många länkar till bilder döda :-(.
Mvh
Anders Lindgren
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Hkp4C 1/72

Inlägg av MartinN »

Jag har en del. Hör av dig med mail så kan jag skicka. /Martin
Skriv svar