Vespid Models Centurion, hur svensk blir den?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Vespid Models Centurion, hur svensk blir den?

Inlägg av magnusf »

Hyperscale har en review på Vespids nya Centurion i 1/72, ser väldigt fin ut.

Någon här som kan berätta hur svensk det går att göra den med enkla medel? http://www.missing-lynx.com/reviews/sma ... wbg_1.html

Hälsningar

Magnus
F Porsche
Inlägg: 321
Blev medlem: 07 apr 2014, 10:30

Re: Vespid Models Centurion, hur svensk blir den?

Inlägg av F Porsche »

Jag hoppas verkligen att den går att bygga så pass svensk att vi får se dig bygga den, dina byggen är alltid superkul att följa.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Vespid Models Centurion, hur svensk blir den?

Inlägg av magnusf »

Tack :) ! Problemet är att jag har ständig pansarångest. Och det är inte kul :) !

M
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vespid Models Centurion, hur svensk blir den?

Inlägg av Björn B »

Är ingen expert på Centurion men kan se lite saker eftersom jag bygger några från ACE.

Det man ser direkt är att sidoplåtarna inte finns med. Verkar nästan alltid varit monterade på dom svenska vagnarna men jag har sett någon bild där dom saknas. Det borde vara lätt att skära ut plåtarna ur plasticcard.
Modellen har ju två reservhjul på frontplåten och jag har inte hittat något som antyder att den "kåpa" som satt monterad där på våra vagnar finns med.
Framskärmarna är nedkapade på modellen men det ser ut som originalversionen finns med i byggsatsen. Den brittiska brandsläckaren och reservdunken som jag fick tillverka till min vagn finns med. Det verkar som att en Strv 81B går att bygga utan större problem. Hade jag inte redan haft modellerna från ACE hade jag nog satsat på Vespids.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vespid Models Centurion, hur svensk blir den?

Inlägg av Björn B »

Hittade denna genomgång av vad som finns i lådan: https://www.tapatalk.com/groups/missing ... 2-s60.html
Ändrar mig om möjligheten om en lättbyggd 81B ur lådan, för att bygga svenskt skulle jag nog vänta på en annan version.
hanfeh
Inlägg: 601
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:08
Namn: Hans Fehrnström
Ort: Enskede
Kontakt:

Re: Vespid Models Centurion, hur svensk blir den?

Inlägg av hanfeh »

Det här var intressant för mig som bygger svensk "gammelpansar" i 1:72/76 med start av Putte. Perfekt som gladbyggen vid byggmöten då jag har lite svårt att ta med mig allt som behövs till mina scratchbyggen. Har ACE Mk3 och Mk5. Black Dog modellen av Mk3 är lite väl dyr tycker jag. Är det England med tullhantering som gäller för köp av Vespid modeller? Hittar inte hos Super Hobby t ex?
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vespid Models Centurion, hur svensk blir den?

Inlägg av Björn B »

Hobbybokhandeln har en del Vespid och även Super Hobby men inte Centurion. Men för att bygga svenskt måste nog en brittisk version släppas.
hanfeh
Inlägg: 601
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:08
Namn: Hans Fehrnström
Ort: Enskede
Kontakt:

Re: Vespid Models Centurion, hur svensk blir den?

Inlägg av hanfeh »

Scale Model Shop listar att de har "de lux" versionen Mk 5/7 för 24 £ och Mk 5/1 för 20 £ i lager. Blir dock billigare inkl frakt och importhanteringen än Super Hobby Black Dog Mk3 Centurion som kostar över 620 kr.

Men hur är det med Mk10 för m/101? Finns det ingen småserieproducent som i gångna tider tagit fram en liten serie eller konverteringskit.

När jag är färdig med min pansarserie så blir det ett 25-tal modeller till Månadsmötet. ;)
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vespid Models Centurion, hur svensk blir den?

Inlägg av Björn B »

Mk.5/7 är en felskrivning. De luxversionen är också en 5/1. Milicast har en Mk.10 i resin. Tyvärr är den 1/76 och inte 1/72.
Vespidmodellen har fästen för reservhjuen på frontpansaret och fäste för bränsletanke på bakpansaret so dessa delar måste fixas till för en svensk vagn, Sedan är ju bakskärmarna fel och tydligen finns inga strålkastare heller. Sidoplåtarna med fästen måste också byggas.
Skriv svar