Cockpitset till 1:72 Fw 190D-9 Hasegawa

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Morgan
Inlägg: 219
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Cockpitset till 1:72 Fw 190D-9 Hasegawa

Inlägg av Morgan »

Jag köpte en dubbelbyggsats med två Hasegawa Fw 190D-9 bara för att ha ytterligare något relativt enkelt att sätta ihop, lite omväxling ifrån det långtidsprojekt jag håller på med sakta men säkert men med lite avbrott emellan. Något att hålla igång bygglusten med när den har svalnat under mitt pågående långtidsprojekt.

Jag hittade ett cockpitset ifrån Aires, #7044, men det var naturligtvis slutsålt, och det sedan 2014 eller så.

Finns det något mer som skulle kunna passa?

Det är egentligen bara cockpit jag skulle vilja "superdetaljera", för det är det som syns, resten kan förbli så som det är.

Vänligen, Morgan
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Cockpitset till 1:72 Fw 190D-9 Hasegawa

Inlägg av magnusf »

Får jag föreslå det här kostnadseffektiva alternativet: https://www.super-hobby.se/products/Pil ... amily.html Stol med färdiga remmar, jag skulle gå stenhårt på denna!

Hålet ner i cockpit på en D-9 är minimalt och det är mörkgrått där nere så man ser väldigt lite. Vill man ändå så har Eduard en cockpit för sin egen 190A-8 byggsats som bör gå att modifiera så den passar, det är dock en stor risk att det blir mer filande än vad som är roligt!

Hälsningar

Magnus
Morgan
Inlägg: 219
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Re: Cockpitset till 1:72 Fw 190D-9 Hasegawa

Inlägg av Morgan »

Tack Magnus,

det borde fungera tycker jag. Det är som sagt tänkt att bli två enkla byggen bara för att hålla uppe ångan lite.

Kanske det t.o.m. går att köpa ett cockpit set till ett annat fabrikat och leka kirurg för att få det att passa.

Ett reflektorsikte går ju att simulera med lite genomskinlig plast.

Vänligen, Morgan
Morgan
Inlägg: 219
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Re: Cockpitset till 1:72 Fw 190D-9 Hasegawa

Inlägg av Morgan »

@Magnus: Det blev en jättestorskillnad med de 3D-printade sätena. Och som du skrev, i stort sett är det bara sätet som syns i förarkabinen i mina två D-9:or. Ingenting annat kommer att synas när kabinhuvarna är stängda.

Vänligen, Morgan
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Cockpitset till 1:72 Fw 190D-9 Hasegawa

Inlägg av magnusf »

Morgan! Kul att du är nöjd :) ! Jag tror på att effektivisera, gör det som syns mycket och kostar lite tid och pengar, stolar är lågt hängande frukt. Bygger man jet så är det samma sak, skaffa en ny stol så behöver man oftast inte bry sig så mycket om resten. Hasegawas FW-190 är en väldigt fin byggsats och ett enkelt sätt att få till en fin Dora.

Hälsningar

Magnus
Morgan
Inlägg: 219
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Re: Cockpitset till 1:72 Fw 190D-9 Hasegawa

Inlägg av Morgan »

Jo, de är väl det. Jag köpte deras Kombi-byggsats och har i princip byggt klart den ena nu, bara dekalerna och matt klarlack kvar.

Hasegawa har dock missat den utfällbara pilotstegen, som jag måste imitera med lite böjd ståltråd. Och så tycker jag att passformen för huvarna var på gränsen till under all kritik. Och så hatar jag verkligen deras lösning på individuella propellerblad, vilket förvisso gör det möjligt för mig att imitera flöjlade propellrar, men...

Jag ska inte enbart klaga. Det har blivit ett jättefint flygplan, som jag kommer att lägga ut här när det är klart.

Jag har även ett tredje, redan färdigmålat, pilotsäte till en tredje Dora. Jag hade tänkt att köpa Tamiyas D-9, men den gick tydligen inte att få tag i längre...

Vänligen, Morgan
Skriv svar