Bäst putty och applikator?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

Bäst putty och applikator?

Inlägg av Pelle F »

Mors,
Jag har kämpat med ett Humbrol-spackel i många år, som mest bara varit djupt frustrerande att jobba med. Cementlik, men jag har trott det ska funka så. Mycket sandpapprande och många tunna men hårda lager om vartannat. Naturligtvis med inverkan på hur linjer i modellerna har sett ut efteråt.

Nu köpte jag in ett gäng andra för att testa om det kan fungera annorlunda. Mr Surfacer 500, Mr Dissolved Putty och en Mr White Putty R low viscosity. Testade lite kvickt, och det var ju helt andra bullar. Vätskor som hjälper till och flyter ut i tunna skarvar, vi får se om jag brer på för mycket framvöer, men det är lovande till att börja med.

Två frågor uppstår. Vilket spackel/putty tycker ni är bäst att jobba med? Och vad använder ni för vertyg för att applicera materialet på modellerna med? Jag funderar på både platsspatel, tops, tändsticka och pensel, men vad är mest användbart tycker ni?

/Pelle
Tomas Enerdal
Inlägg: 11
Blev medlem: 02 dec 2020, 16:18
Namn: Tomas Enerdal

Re: Bäst putty och applikator?

Inlägg av Tomas Enerdal »

Jag brukar späda spacklet med flytande lim (i mitt fall etylacetat). Konsistens gräddfil ungefär. Appliceras med pensel, det blir inget kladd på omgivande ytor så. Eftersom spacklet är så utspätt sjunker det ihop rejält när det torkar. Det är bara att fylla på igen om det behövs.
Omgivande ytor kan sedan skyddas med maskeringstejp under slipning. Själva metoden är lite tidsödande, men renovering av nitar, skarvar och detaljer efteråt behövs i princip inte alls.
En liknande metod är att smeta på tjockare spackel med spatel. Skydda omgivande ytor med maskeringstejp innan spackling, dra bort tejpen innan spacklet stelnat. Även här skyddas omgivande ytor och detaljer.
F Porsche
Inlägg: 321
Blev medlem: 07 apr 2014, 10:30

Re: Bäst putty och applikator?

Inlägg av F Porsche »

Jag använder Tamiyas grå spackel, av många ansett som dåligt eftersom det kan sjunka men jag bygger för min egen skull, för själva byggandet i sig så det skulle inte vara jordens undergång om det skedde. För att minimera risken bygger jag hellre upp med 0,13 och 0,25 plasticard så att ev spackel blir minst möjliga.
christer k
Inlägg: 46
Blev medlem: 01 feb 2018, 11:13
Namn: Christer Karlsson

Re: Bäst putty och applikator?

Inlägg av christer k »

Jag tycker att DeLuxe Materials Perfect Plastic Putty är bra, t.ex. till skarvar mellan vinge och flygkropp. Det kan slätas ut och torkas bort med ett blött finger eller en tops:
https://www.youtube.com/watch?v=stLzShlnrEk
En nackdel är ett det har lätt för att torka i tuben om man inte använder det så ofta. Det verkar vara lite svårt att få tag på i Sverige och nu har jag bara hittat den hos modelcraft.se

Då det inte behövs så mycket spackel brukar jag droppa ner flytande lim i öppningen på en tub med Squadron Signals White Putty och röra om lite med en pensel. Tuben står i ett glas så att den är upprätt. Den går inte att få tag på längre men den går att lösa upp med flytande lim om man har en gammal tub (förväxla den ej med Mr White Putty).

Ett annat alternativ är att pensla på lite Mr Surfacer 500. Har även en burk med Mr Disolved Putty med inte testat den i någon större omfattning.

Humbrols spackel är OK men den brukar innehålla svart gegga så man får klämma ut ganska mycket innan man får ut rent spackel. Förr i tiden var annars Revell Plasto min favorit men har inte testat den på många år.

Christer
Spad16
Inlägg: 327
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Bäst putty och applikator?

Inlägg av Spad16 »

Om Du frågar efter bästa spackel, så är svaret Milliput. Torkar stenhårt och krymper inte överhuvudtaget. Jag använder även en massa andra sorter enligt ovan , men det är när det inte spelar så stor roll. Vallejo tycker jag är lättast att använda, men det är också sämst på alla andra sätt. Duger bara till små glipor där det inte syns.
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

Re: Bäst putty och applikator?

Inlägg av Pelle F »

Tack ska ni ha för svaren. Jag inser att det här området är ett hantverk i sig. Har också börjat kolla på filmklipp om hur folk egentligen gör när de jobbar snyggt och smart med spackel och putty. Förhoppningsvis börjar jag närma mig en uppsättning verktyg som fungerar.

/Pelle
Skriv svar