Hink under viggen

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Hink under viggen

Inlägg av bergwall »

Jag kommer ihåg att den såg ut som på Magnus bild, kallades ”potten” på F4 åtminstone. Den skulle omhänderta de några liter bränsle som blev oförbränt i motorn efter kupé och utrullning av motorn. Bränslet hälldes upp i ett litet fat bredvid kassunen som flygplanen tankades ifrån, dessa ”slattar” har nog tankats i många teknikers dieselbilar genom tiderna. Man gjorde även en kontroll av förekomsten av vatten varje morgon i kassunen (jag var aldrig med om att det fanns vatten) och man pumpade då upp någon liter flygbränsle som även den slogs i samma fat.

Jag kommer även ihåg att jag frågade om man kunde dumpa bränsle från tankarna genom samma dränagerör på bukfenan men det fanns inget sånt system på Viggen vill jag minnas, dessutom kom ju det här röret från motorn så det vore väl ologiskt.
Allbann
Inlägg: 34
Blev medlem: 08 jan 2013, 12:37
Namn: Mikael Sjöberg

Re: Hink under viggen

Inlägg av Allbann »

är det en lucka som fälls ner mitt på, under fenan eller är det bara en konstant öppning där?
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: Hink under viggen

Inlägg av Niklas »

Fenan är öppen i botten.
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Skriv svar