Skulle behöva lite sprutmålningstips.

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Skulle behöva lite sprutmålningstips.

Inlägg av Snussugen »

Försöker just nu måla en hardtop med Tamiyas XF-57 buff. Det hamnar _alltid_ något bröte i färgen som tvingar mig att strippa färgen och börja om på nytt. Försöker jag slipa bort det så blir det en grop på fläcken man målar över. Har ingen sprutbox. Utomhus är inte ett alternativ i de här krokarna. Försökte vid spisen och ha köksfläkten på medan man målar. Nix. Då dammade jag och dammsugade/skurade golv som en tok dessförrinnan. Förstår inte hur jag ska bära mig åt, börjar få slut på färg och tålamod. :/

Finns det något magiskt sätt att få en bra finish utan sprutbox?
Live & let dry.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Skulle behöva lite sprutmålningstips.

Inlägg av Stellan »

Bröte i färgen? Som vaddå...kvistar, katthår och smågodis?

Har aldrig haft sprutbox och en sådan lär knappast göra mycket om du får oönskat material i färgen då den i huvudsak förhindrar lösningsmedel och färgdamm fritt i luften (marginellt skydd mot jox utifrån boxen). Kommer det från sprutans färgkopp/färg- eller luftkanaler eller rummet du sitter i? Torkade färgflagor i färgen? Statisk elektricitet som drar åt sig bröten? Sluta gå i syntetiska kläder... Färgen ska ju torka mer eller mindre vid kontakt med modellens yta så med Tamiyas XF-färger borde det vara säkert.
Stellan Schroeder Englund
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Skulle behöva lite sprutmålningstips.

Inlägg av Snussugen »

Jag har ingen aning om var det kommer från, i ärlighetens namn. Inga flagor i färgen i alla fall, är rätt noga med mina färger. Bästa sättet jag kan beskriva brötet på är väl pyttesmå hårstrån. Det är alltid åtminstone ett per målningssession. Provat i hobbyrummet och nu sist i mitt kök.

Jag vet inte om det kommer från kläderna, antar det är en möjlighet. Syntetiskt? Det är ingenting jag kollar upp när jag köper kläder, haha. Kollar bara storlek och pris. Visste inte att material kunde påverka ens finish när man airbrushar. Mina kläder är väl... vanliga kläder? Haha.

Noll koll. Statisk elektricitet verkar vara den enda logiska boven i dramat. Hur får jag plasten att sluta upp med det?
Live & let dry.
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Skulle behöva lite sprutmålningstips.

Inlägg av Urban Gardini »

Snussugen skrev: 06 apr 2023, 01:31 Hur får jag plasten att sluta upp med det?
Antistatisk linsborste för kameror. Du kan även spruta lite vattendimma med en blomspruta strax före du ska spruta så lägger sig dammet i luften en stund.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Skulle behöva lite sprutmålningstips.

Inlägg av Snussugen »

Tack för tipset. Ska prova detta snarast och uppdatera. :)
Live & let dry.
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Skulle behöva lite sprutmålningstips.

Inlägg av Anders.Edblad »

Jag var inne i en butik som säljer gamla vinylskivor dom använde en vanlig fiberduk fuktad med ljummet vatten för att ta bort den statiska elektriciteten. Det funkar utmärkt men ibland går det inte att använda på modeller utan att förstöra detaljeringen.

Anders E
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Skulle behöva lite sprutmålningstips.

Inlägg av magnusf »

Även om man försöker minimera damm och skräp så är det svårt att undvika helt, du skulle kunna prova med något snällare sätt att slipa. Jag använder polerdukar för att få bort småfnas ur färgen, de är mycket finare än sandpapper och ofta behöver jag inte ens måla om lokalt där jag varit och fixat.

Hälsningar

Magnus
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Skulle behöva lite sprutmålningstips.

Inlägg av Snussugen »

Anders.Edblad skrev: 06 apr 2023, 08:40 Jag var inne i en butik som säljer gamla vinylskivor dom använde en vanlig fiberduk fuktad med ljummet vatten för att ta bort den statiska elektriciteten. Det funkar utmärkt men ibland går det inte att använda på modeller utan att förstöra detaljeringen.

Anders E
Intressant. Tack för tipset, ska ha detta i åtanke. Modellen är relativt gammal (1979) och detaljerna är ganska grovhuggna överlag, så tror inte det gör så mycket. Stor plan yta med ett par ramar typ. :D
magnusf skrev: 06 apr 2023, 09:09 Även om man försöker minimera damm och skräp så är det svårt att undvika helt, du skulle kunna prova med något snällare sätt att slipa. Jag använder polerdukar för att få bort småfnas ur färgen, de är mycket finare än sandpapper och ofta behöver jag inte ens måla om lokalt där jag varit och fixat.

Hälsningar

Magnus
Tack för tipset, Magnus. Införskaffade nyligen polerdukar så det är värt ett försök. Jag försökte slipa med P2000, vilket är det snällaste jag äger i slipväg. Tydligen inte snällt nog. Jag kör dock helt utan grundfärg över (ganska) glatt svart plast, vilket kanske inte hjälper. Gjorde även misstaget att försöka fixa skräpet direkt istället för att låta färgen torka ordentligt först. Först med ett finger och sedan P2000. Blir lite extra korkad när jag är frustrerad. :)
Live & let dry.
Spad16
Inlägg: 327
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Skulle behöva lite sprutmålningstips.

Inlägg av Spad16 »

Jag brukar alltid tvätta av modeller med spolarvätska om de inte är målade, försiktigt och lite snabbt. Om dom är målade så kör jag med tvål och vatten. Sedan har jag en mjuk pensel som jag dammar av det sista. Slutligen så börjar jag att spruta tomt, blås av med bara luft, innan jag häller i färg.
Annars gör jag det mesta som sägs här ovan. Inga ylletröjor. Försök att spruta på vintern, är det för varmt så kan det komma kondensvatten i sprutan.
Och så tycker jag att Du ska skaffa sprutbox.
/Neil
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Skulle behöva lite sprutmålningstips.

Inlägg av Stellan »

Kan tänka mig att det blir statisk elektrisitet om du hasar runt på heltäckningsmatta med sockeplast, är iklädd terylénbyxor, syntettextil på arbetstolen och gnuggar frenetiskt på modellen av någon anledning.

Att hålla rent runt målningsytan kan hjälpa. Likaså att inte ha luddiga kläder. Ge tusan i att pilla i färgen, som ändå borde vara typ torr efter några sekunder. Stryk av modellen med rödsprit och prima gärna så kanske du får fason på målandet.
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar