Skulle behöva lite sprutmålningstips.

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Skulle behöva lite sprutmålningstips.

Inlägg av Urban Gardini »

Stellan skrev: 06 apr 2023, 14:18 Kan tänka mig att det blir statisk elektrisitet om du hasar runt på heltäckningsmatta med sockeplast, är iklädd terylénbyxor, syntettextil på arbetstolen och gnuggar frenetiskt på modellen av någon anledning.
Men det är ju det som är den stora behållningen. Det är ju ingen sport om man inte lägger upp ribban rätt så att säga...
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Horrocks
Inlägg: 383
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: Skulle behöva lite sprutmålningstips.

Inlägg av Horrocks »

Intressant problem. Jag är lyckligt förskonad från problem med Tamiya, trots att jag målar med den i AB nästan dagligen, utan lackbox, utan grundfärg, mm. Det enda jag är riktigt noggrann med är att tvätta modellen med diskmedel och vatten innan jag målar och låter den självtorka någon dag.
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Skulle behöva lite sprutmålningstips.

Inlägg av Snussugen »

Stellan skrev: 06 apr 2023, 14:18 Kan tänka mig att det blir statisk elektrisitet om du hasar runt på heltäckningsmatta med sockeplast, är iklädd terylénbyxor, syntettextil på arbetstolen och gnuggar frenetiskt på modellen av någon anledning.

Att hålla rent runt målningsytan kan hjälpa. Likaså att inte ha luddiga kläder. Ge tusan i att pilla i färgen, som ändå borde vara typ torr efter några sekunder. Stryk av modellen med rödsprit och prima gärna så kanske du får fason på målandet.
Haha! Nä, inga heltäckningsmattor eller sockiplast här inte. :D Alla ytor är rena, det är det första jag kollar också. Minsta lilla damm torkas bort, det är därför man blir lite purken när det likväl hamnar mojs i färgen.

Har torkat av med t-röd innan målning förstås, men inte använt primer. Får se till att göra detta på nästa försök. Tack för tipsen.
Horrocks skrev: 06 apr 2023, 16:23 Intressant problem. Jag är lyckligt förskonad från problem med Tamiya, trots att jag målar med den i AB nästan dagligen, utan lackbox, utan grundfärg, mm. Det enda jag är riktigt noggrann med är att tvätta modellen med diskmedel och vatten innan jag målar och låter den självtorka någon dag.
Jag brukar inte heller ha några problem alls med tamiya (förutom deras matta klarlack :D), det är bara med just den här modellen som man vill få lite extra snitsig som allt skiter sig varje gång. Vartenda målningsfas har gått om bakfoten hittills, det är obegripligt.
Live & let dry.
Göran
Inlägg: 166
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:36

Re: Skulle behöva lite sprutmålningstips.

Inlägg av Göran »

Problemet ligger snarare i hur färgen blandas och med vad samt arbetstryck och avståndet mellan AB och modellen, än statiskt elektricitet.

Trådstartaren nämner att brötet liknar mycket små hårstrån plus att han haft problem tidigare med Tamiyas mattlack. Just detta fenomen med för högt tryck och/eller för långt avstånd mellan airbrush och modellen framkallar just dessa "hårstrån" hos Tamiyas mattlack d.v.s. pigmenten hinner torka innan de träffar arbetsytan. Så mitt råd är att sänka trycket, laborera med spädningen samt minska avståndet till problemet är undanröjt. Använder inte längre Tamiya så jag kan inte rekommendera några "säkra" inställningar men börja med att prova max 1.5 bar kombinerat md 5 - 6 cm avstånd och minst 50/50 färg thinner ( Tamiyas egen) på en 0.15 - 0.20 nål.

Mvh
Göran
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Skulle behöva lite sprutmålningstips.

Inlägg av Urban Gardini »

Ännu bättre är att förtunna Tammy med Mr Levelling Thinner. Ytan blir hårdare, fästet bättre och torktiden längre.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Skulle behöva lite sprutmålningstips.

Inlägg av Snussugen »

Göran skrev: 06 apr 2023, 20:00 Problemet ligger snarare i hur färgen blandas och med vad samt arbetstryck och avståndet mellan AB och modellen, än statiskt elektricitet.

Trådstartaren nämner att brötet liknar mycket små hårstrån plus att han haft problem tidigare med Tamiyas mattlack. Just detta fenomen med för högt tryck och/eller för långt avstånd mellan airbrush och modellen framkallar just dessa "hårstrån" hos Tamiyas mattlack d.v.s. pigmenten hinner torka innan de träffar arbetsytan. Så mitt råd är att sänka trycket, laborera med spädningen samt minska avståndet till problemet är undanröjt. Använder inte längre Tamiya så jag kan inte rekommendera några "säkra" inställningar men börja med att prova max 1.5 bar kombinerat md 5 - 6 cm avstånd och minst 50/50 färg thinner ( Tamiyas egen) på en 0.15 - 0.20 nål.

Mvh
Göran
Tack för inputs Göran!

Problemen jag hade med deras mattlack var faktiskt inte minihårstrån, utan att ytan torkade väldigt grovt, som sandpapper ungefär. Plus att den inte blev helt matt av någon anledning. Köpt deras matting agent för att åtgärda detta. Just nu är det Tamiyas XF-57 buff som jäklas. Brukar köra mellan 15-25 psi (vet inte vad det är i bar) beroende på ytans storlek, om det är grundfärg eller detaljmålning o.s.v, och.. ingen aning om nålens mått, heller. Det minsta som medföljde i Badger 175 Crescendo-kittet. Tycker det är lite stort även för smågöra, så beställde en super-detail tip, ser om det gör livet lättare för småsaker. :D

Jag har provat medföljande medium och stor tip/nål i min airbrush också för att spruta större saker, men av någon (för mig) outgrundlig anledning så vill den inte spruta rent eller ibland spruta alls när dessa saker är påskruvade. Det är lite av ett mysterium för mig. Så... liten tip/needle är det enda jag kan använda. Det kanske kan vara en av orsakerna, också?

Thinner är antingen T-röd eller Tamiyas lacquerthinner. Har t.o.m använt fönsterputs när det knipit! Brukar bara använda lacquerthinner om ytan är helt perfekt, minsta lilla skråma i plasten syns igenom för det är så hemskt tunt. T-röd är mer förlåtande. 50/50 verkar rimligt, tror det är så jag brukar försöka späda ut. Försöker mestadels uppnå en mjölkig konsistens, kanske snäppet tjockare. Det är vad jag begripit av Youtubetutorials i alla fall. Är det mottling eller avgassot är det snarare 10-15% färg och resten thinner, samt jättelågt tryck och hålla airbrushen mycket nära modellen.

Det brukar som sagt mestadels gå rätt bra, nuförtiden vill jag nog t.o.m säga att det blir bra resultat 9 gånger av 10. Det är just denna modell som verkar vara otursförföljd.
Urban Gardini skrev: 06 apr 2023, 20:49 Ännu bättre är att förtunna Tammy med Mr Levelling Thinner. Ytan blir hårdare, fästet bättre och torktiden längre.
I like the sound of that. Ska skriva ner detta på min inköpslista, tack!

Har en drös saker att prova nu tack vare er allihop. Bl.a att grundmåla först, sänka trycket, och 5-6 cm avstånd. Mycket närmre än vad jag kört hittills för något i den här storleken. En annan slags thinner också. Så fort jag kan måla igen så ska jag ha allt detta i åtanke och förhoppningsvis få ett hyfsat resultat. :D

Tack ska ni ha!
Live & let dry.
JOT
Inlägg: 47
Blev medlem: 20 jul 2012, 09:24

Re: Skulle behöva lite sprutmålningstips.

Inlägg av JOT »

Ditt problem är vanligt innan man lärt sig handtaget med just tamiyas färg.

Jag hade exakt detta problem i början och det berodde på fel förtunning, fel tryck och fel avstånd.

Späd alltid så att det är mer förtunning än färg, jobba ked så lågt tryck det bara går och gå ganska nära ytan, kanske bara några centimeter.

Bäst går det om dem använder "leveling thinner"
Sen jag köpte det är det en dröm att måla tamiyafärger, inga problem med ytan, sprutan fungerar perfekt utan torkad färg på nålen.

Att späda med alkohol går men då torkar färgen lite för fort.

Späd aldrig med vatten.

Vanlig cellulosathinner funkar bra men lukten är otrevlig.

Om det blir en grov yta så vänta en dag eller två och sen tar du vanlig rubbing och polerar färgen. Tandkräm funkar också faktiskt.

Då blir den blank och sen går du bara på med att lager mattlack.

Späd mer än du tror.
Använd rätt förtunning.
Lågt tryck på kompressorn.
Måla nära modellen.

Då går det mycket bättre.

JOT
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Skulle behöva lite sprutmålningstips.

Inlägg av Snussugen »

Tack för extra tips, JOT! :) Är ganska optimistisk inför nästa målningssession. Ska bara se till att få tag i levelling thinner först!
Live & let dry.
christer k
Inlägg: 46
Blev medlem: 01 feb 2018, 11:13
Namn: Christer Karlsson

Re: Skulle behöva lite sprutmålningstips.

Inlägg av christer k »

Har också problem med ludd. Jag sköljer delarna i vatten och låter dem lufttorka på hushållspapper utan att gnida på dem. Sedan använder jag en antistatpistol för vinylskivor och torkar med klibbduk, "tack rag", som billackerare använder. Eventuellt kör jag lite med en linsborste också. Om jag sprutmålar börja jag alltid med att blåsa luft innan jag släpper på färg. Rätt kläder är också viktigt (eller inga alls kanske). Det finns vissa t-shirts som släpper små nästan osynliga strån.
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Skulle behöva lite sprutmålningstips.

Inlägg av Snussugen »

Tack Christer! Förhoppningsvis slipper jag köpa både antistatpistol och klibbduk, men ska ha dem i åtanke om det fortsätter strula. :D
Live & let dry.
Skriv svar