Takom Panther- eller Tiger II-byggsats i 1:35 med full interiör

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Morgan
Inlägg: 213
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Takom Panther- eller Tiger II-byggsats i 1:35 med full interiör

Inlägg av Morgan »

Takoms Panther- och Tiger II-byggsatser i 1:35 är dyra, men så är det också - har jag läst i den tyska språkiga modellbyggetidningen ModellFan - skitbra byggsatser med helt otroliga detaljeringsnivåer på de olika interiörsområdena...tornet, motorutrymmet, förar- och radiooperatörplatserna.

Det är lite mer än 25 år sedan jag sist byggde en pansarbyggsats, men när jag tittar på min pilotfigur i 1:32 till mitt Bf 109G-6 "Mersu"-projekt så inser jag att detta är exakt den rätta skalan för mig att dessutom köpa och måla en besättning till en stridsvagn i 1:35.

Min idé är i såna fall att skära bort delar av tornsidorna samt frontpansaret för att ge en inblick i den jättefina interiören, som ju annars inte syns, och inte lägga så mycket tonvikt på att skapa en "superrealistisk och fältanvänd" stridsvagn. Kanske, om valet faller på en Panther, som enligt min personliga mening är den allra snyggaste stridsvagnen ifrån VK2, så går det då också, då tornsidorna är helt raka, ganska smidigt att också skära till genomskinliga plastbitar som limmas på plats istället för de som skärs bort.

Men Takoms byggsatser, är de lämpliga för den som inte har byggt en pansarvagn på över 25 år, eller bör jag först köpa en betydligt enklare att öva på och få lite erfarenhet, en där slutresultatet inte spelar så stor roll, en som bara slängs ihop i princip?

Vänligen, Morgan
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Takom Panther- eller Tiger II-byggsats i 1:35 med full interiör

Inlägg av Björn B »

Är inte förtjust i uppskurna modeller men jag kan bjuda på lite inspiration fast då i mindre skala: https://www.tapatalk.com/groups/missing ... 31144.html
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Takom Panther- eller Tiger II-byggsats i 1:35 med full interiör

Inlägg av Anders.Edblad »

Morgan.
Jag har precis avslutat bygget av RFM Leopard 2 med interiör. Det är en mycket bra modell men att bygga en stridsvagn med full interiör är ett ganska omfattande projekt. Jag har Takoms Panther med interiör och det är också en modell med en massa delar. DAS WERK är ett fabrikat som gör en billigare version av Takoms modeller utan inredning men det är ändå ganska många delar.
Om du bara vill prova på tror jag att Tamiyas Panther skulle vara bra. Det är en gammal men lättbyggd modell som man ändå kan få ett bra slutresultat av.
Både Modelcraft och Alfa hobby har den och priset ligger runt 200kr.

Anders E
Morgan
Inlägg: 213
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Re: Takom Panther- eller Tiger II-byggsats i 1:35 med full interiör

Inlägg av Morgan »

Tack Anders,

hittade den för 200 kr som du skrev, och dessutom följer det med minst två figurer såg jag på bilden.

Det är nog bäst att bara bygga ihop en enkel pansarmodell först, särskilt när det är över 25 år sedan jag byggde en pansarmodell, och först därefter börja planera ett betydligt större projekt med en mycket dyrare modell tillsammans med tillbehör.

Vänligen, Morgan
Janne Nilsson
Inlägg: 2216
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Takom Panther- eller Tiger II-byggsats i 1:35 med full interiör

Inlägg av Janne Nilsson »

Hoppas inte det är denna du har hittat.
https://cdon.se/hobby-fest/tamiya-germa ... KxEALw_wcB

Som bra övningsobjekt bör du välja något av de nyare utgåvorna, tex denna.
https://www.hobbyland.se/product/tamiya ... te-version

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Takom Panther- eller Tiger II-byggsats i 1:35 med full interiör

Inlägg av Urban Gardini »

Jag avråder med det bestämdaste från Tammys antika Panther. Deras Panther G/Panther G med stålhjul respektive deras D är en ännu nyare och bättre modell men dock betydligt dyrare. Så min rekommendation är stålhjulsvarianten eftersom hjulen är enklare att måla på den.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Takom Panther- eller Tiger II-byggsats i 1:35 med full interiör

Inlägg av Anders.Edblad »

Jag tycker fortfarande att Tamiyas gamla Panther modell duger bra bara för att testa att bygga pansar. Naturligtvis går den inte att jämföra med deras nyare när det gäller detaljering eller korrekthet men jag byggde den för många år sedan och tyckte att det var ett kul och enkelt bygge. Den nyare är minst dubbelt så dyr och betydligt krångligare att bygga, och i den prisklassen kan man lika gärna köpa en Das Werk eller Dragon.
Morgan, kolla den här videon på hur den gamla modellen ser ut. https://www.youtube.com/watch?v=jIPzKnBgIy4

Jag penselmålade min med Polly S färger i ett ambushschema och tyckte att den såg riktigt fin ut.

Anders E
Morgan
Inlägg: 213
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Re: Takom Panther- eller Tiger II-byggsats i 1:35 med full interiör

Inlägg av Morgan »

Jag har ändå tänkt att ha den till att helt enkelt limma ihop och därefter testa lite tekniker på, som att skära ut sektioner av front- och tornets sidopansar för att ge en inblick i innandömet, innan jag vågar ge mig på att göra det med en betydligt dyrare Takom-modell. Jag har ändå tänkt att köpa deras Panther G-modell så gummiringarna måste jag ändå måla. Dessutom kanske jag kan använda de medföljande figurerna i Takom-Panthern.

Ha en glad påsk! :-)

Vänligen, Morgan
Morgan
Inlägg: 213
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Re: Takom Panther- eller Tiger II-byggsats i 1:35 med full interiör

Inlägg av Morgan »

Det blir med all sannolikhet en Tiger II, då jag har många självtagna referensbilder av just den här vagnen ifrån Das Panzermuseum i Munster och då den helt enkelt är så stor och maffig. Och så slipper jag också måla gummibeläggningar till stödrullarna, även om det går att göra med ett flertal knep.

Men nu är i alla fall bygglusten väckt på allvar tack vare den enkla Tamiya-byggsatsen och det är huvudsaken. Det var kul att helt enkelt bara bygga ihop något.

Vänligen, Morgan
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Takom Panther- eller Tiger II-byggsats i 1:35 med full interiör

Inlägg av Anders.Edblad »

Morgan, kul att du byggde den. Jag köpte också en, efter en timme hade jag hunnit så här långt.
Panther Tamiya.jpg
Panther Tamiya.jpg (30.41 KiB) Visad 2235 gånger
Anders E
Skriv svar