Takom Panther- eller Tiger II-byggsats i 1:35 med full interiör

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Morgan
Inlägg: 213
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Re: Takom Panther- eller Tiger II-byggsats i 1:35 med full interiör

Inlägg av Morgan »

Hur är Academys byggsats med artikelnummer 135523? Enligt den tyska modellbyggetidningen ModellFan ska den vara bra att bygga och så har jag genom den tidningen även hittat ett matchande fotoetsset.

Finns det ett matchande interiörset att köpa till? Det känns lite meningslöst att ha fullständig interiör superdetaljmålad när bara lite grann syns genom de öppna luckorna.

Det är lite grann som att måla en jättefin landskapsbild och sedan måla över 99% av målningen med svart färg...

Vänligen, Morgan
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Takom Panther- eller Tiger II-byggsats i 1:35 med full interiör

Inlägg av Björn B »

De enda separata interiörer till Pantherjag hittar är från Royal model.
Två set till Italeri Panther A: https://www.royalmodel.eu/en/32-135-scale?page=2
"Bara" €58,00 styck.

En färdiguppskuren i 1/35: https://www.super-hobby.se/products/Pan ... Parts.html
Plasticbattle
Inlägg: 712
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Takom Panther- eller Tiger II-byggsats i 1:35 med full interiör

Inlägg av Plasticbattle »

Björn B skrev: 22 maj 2023, 13:19 De enda separata interiörer till Pantherjag hittar är från Royal model.
CMK also do 3 sets that together give a complete interior for a panther, 3028, 3029, 3030
But to buy all 3 sets and base kit, it would probably still be better to buy the RFM kit - which would most likely also be easier to build. :shock: :shock:
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
Morgan
Inlägg: 213
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Re: Takom Panther- eller Tiger II-byggsats i 1:35 med full interiör

Inlägg av Morgan »

Tack för alla tips! :-)

Egentligen behöver jag bara interiör för tornet (bakluckan öppen) samt främre delen av stridsutrymmet och eventuellt, om jag nu skulle vara så "nördig", motorutrymmet.

Som sagt, en komplett, superdetaljerad interiör känns lite väl "too much" när man knappt ser något genom fyra luckor.

Vänligen, Morgan
Morgan
Inlägg: 213
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Re: Takom Panther- eller Tiger II-byggsats i 1:35 med full interiör

Inlägg av Morgan »

CMK-seten är för motor, vagninteriör samt torninteriör i nämnd ordning och tyvärr senast tillgängliga 2021.

De två separata seten från AFV är faktiskt smart uppbyggda, med set 1 förar- och radiooperatörsutrymmet och set 2 tornet och allt som syns under tornet, och båda två finns fortfarande tillgängliga. Och interiören för en Panther A skilde sig nog inte så mycket från en Panther G, och även om så är fallet vem bryr sig?

Men som sagt ca 650 kr plusfrakt bara för ett enda interiörset...

Det verkar vara mer lönsamt att köpa en komplett byggsats från Takom (jag vet en onlinebutik i Tyskland som har dem för ett betydligt lägre pris än i Sverige, och därifrån har jag handlat under många år utan att stöta på några som helst problem), som för samma peng förvisso innehåller hela interiören plus en Panther-byggsats, men där allt finns inkluderat.

Men det blir i såna fall mot slutet av sommaren som jag köper det.

Vänligen, Morgan
Skriv svar